Varför finns det så många arter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jompa
    Användare
    • March 2003
    • 21

    Varför finns det så många arter?

    Hejsan! Jo det är så att jag skriver en uppsats om ciklider i skolan, och läraren ville att jag b.la. skulle skriva om varför det finns så många arter, och hur de uppkommer. Om det finns någon som skulle vilja svara på det skulle jag vara tacksam.
    tack på förhand

    mvh



    John
    mvh John
  • Fredrik H.
    Användare
    • April 2002
    • 1884

    #2
    Det går inte att svara på sådär med ett par meningar. Hur arter uppstår och varför är en ganska komplicerad sak men oerhört intressant. Här finns en del bra information om detta:



    mvh,

    Fredrik H.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • jompa
      Användare
      • March 2003
      • 21

      #3
      Tack för hjälpen Fredrik!!!

      mvh

      John
      mvh John

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #4
        Vad är "skolan" och vilken nivå handlar det om (frågan handlar om tid)? Jag skulle kunna rekomendera tunga artiklar och bokkapitel på engelska men frågan är hur mycket tid du tänker lägga ner. Kortare frågor kan jag nog svara på här. Generellt så finns det två idéer om hur arter delar sig:

        1. Delning av population
        2. Sexuell selektion

        De flesta har i åratal argumenterat att bara 1.an gäller men Seehausen m fl har ganska övertygande visat att 2.an också kan ske.

        En bok som jag verkligen rekomenderar är Barlows - The cichlid fishes. Den går bl a beställa i pocket från amazon för ett rimligt pris och den är väldigt lättläst för att vara den typen av bok det är. Du kanske kan övertyga din lärare att köpa den? Den beskriver delvis det du frågar men jag tycker att Barlow är lite konservativ när han behandlar sexull selektions betydelse för artbildningen. http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/...079586-8514225


        Mvh.

        Ola
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • jompa
          Användare
          • March 2003
          • 21

          #5
          Jag har inte så gott om tid är jag rädd (att beställa en bok alltså). Att arter kan uppstå genom geografisk avgränsning och genom mutationer är jag medveten om. Men jag förstår inte riktigt denna otroliga månggald. Jag menar, det finns ju ca: 650 endemiska arter bara i Malawisjön! och säkert lika många i Tanganyika. Hur kommer detta sig? eller finns det inget säkert svar? Om du skulle kunna hjälpa mig lite på traven så skulle jag vara tacksam Ola. Tack på förhand

          mvh

          John
          mvh John

          Kommentar

          • Stelin
            Användare
            • December 2002
            • 1339

            #6
            Kan det inte vara lite åt det här hållet:

            Att från början så uppstod liv i form av olika mikroorganismer. Vart o ett av de olika mikroorganismerna har som mål att överleva, och för att kunna överleva måste dom utvecklas. Hur dom utvecklas är slumpmässigt (för att få större chans att någon form ska kunna överleva) men även beroende på omgivning. Dom organismer som överlever utvecklas vidare osv osv osv. Att det finns så många olika fiskarter beror därför helt enkelt på att det inte fanns så mycket hot mot de olika organismerna i ett tidigt skeende utan många av dom olika organismerna kunde överleva, därför ser vi idag ett mångfald av olika fiskar.

            Detta är bara funderingar från min sida och ska därför absolut inte tagas för något annat.( och jag förväntar mig därtill att bli riktigt tillplattad av Ola)

            Hälsningar-Stefan L.
            //Stefan Lindstedt

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #7
              Galis F, Metz JAJ
              Why are there so many cichlid species?
              TRENDS ECOL EVOL 13 (1): 1-2 JAN 1998

              Jag antar att det är en bra artikel att börja med. Lite avancerade bara.

              Martens K
              Speciation in ancient lakes
              TRENDS ECOL EVOL 12 (5): 177-182 MAY 1997

              Har jag inte läst. Kanske något att ha den också.

              Ang. Stefans svar: Helt korrekt bortsett från att evolutionen saknar mål. Däremot är det bara början. Efter ett tag så kommer det att bli konkurrens och nischseparation (olika sätt att leva, t ex födointag, habitatval etc.).

              Ang. Johs svar: mutationers inverkan på artbildningen är i det närmaste obefintlig (bortsett från kromosomfördubbling hos växter). Mutationer ger upphov till variation. Selektionen verkar på variationen men mutationer som sådana ger inte artbildning (men visst visst, i teorin är det möjligt).

              Mvh.

              Ola
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • jompa
                Användare
                • March 2003
                • 21

                #8
                Enligt min biologilärare så är mutationer avgörande för artbildning. Variationerna i sin tur leder till nya arter. Selektionen ser ju till att "bra" mutationer gynnas.
                Men det här vet du mycket bättre än mig.

                Jag får tacka så mycket för hjälpen Ola och Stefan.

                mvh

                John
                mvh John

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • February 2003
                  • 2695

                  #9
                  En bra bok att läsa om man vill veta mer om arter och artbildning (och utdöende) är Edward O Wilsons "The Diversity of Life".

                  En mer teknisk bok är "Evolutionary Biology" av Douglas Futuyma. Kanske lite avancerad, men där står det mesta.

                  Bägge borde finnas på närmaste bibliotek.



                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

                    #10
                    Nu vill jag inte vara dryg men jag vet nog det här bättre än din biologilärare. Jag är från början biologilärare och har jobbat några år på gymnasium. Nu forskar jag vid Stockholms Universitet. Även om jag inte håller på med artbildning så håller jag på med evolution. "Evolutionär Ekologi" kallar man det för ibland. Det är inte mutationen som sådana som leder till artbildning. Det är selektionen på variationen. Variationen har från början uppstått genom mutationer. Om det slutade att ske mutationer nu (vilket är en omöjlighet) så skulle det ta ett bra tag innan arbildningen avstannade. Mutationer är alltså nödvändiga för artbildning men det är gårdagens mutationer (inte dagens) som är av betydelse eftersom det är dessa som skapat variationen.

                    Böckerna som Mike rekomenderar är utmärkta men särskilt futuyma är nog för knepiga för en lekman som inte har engelska som modersmål. Resonemangen ovan är i princip tagna direkt ur Futuyma.

                    Mvh.

                    Ola
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • jompa
                      Användare
                      • March 2003
                      • 21

                      #11
                      Jag har bara en fråga till Ola.
                      Om det inte skulle förekomma några mutationer, skulle det då finnas några andra sett för variationer att uppstå? borde inte evolutionen upphöra? Jaja nu blev det två, blev bara lite nyfiken
                      Med all respekt Ola så har min biologilärare jobbat i ca: 30 år som lärare på Naturvetenskapsprogrammet. Han har i och för sig inte forskat men han har hållt i flertalet föreläsningar utanför jobbet för b.la. Fältbiologer osv. Jag tycker att han borde ha en humm om evolutionsläran vid det här laget.
                      men tack för att du hör av dig och lär mig mer.
                      Förresten vad var det du pluggade för ämnen i Högskolan? det låter intressant det du jobbar med. Jag hoppas kunna jobba med något liknande i framtiden.

                      Micke_Noren: du ska också ha tack för tipsen

                      mvh


                      John
                      mvh John

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

                        #12
                        "Om det inte skulle förekomma några mutationer, skulle det då finnas några andra sett för variationer att uppstå?"

                        Nej, det är enda sättet som genetisk variation "skapas" på. Däremot kan genetisk variation spridas eller blandas genom sexuell förökning. Vissa bakterier kan skicka genetiskt material mellan sig mm.

                        "Om det inte skulle förekomma några mutationer... borde inte evolutionen upphöra?"

                        Det skulle den göra men långt ifrån omedelbart utan först då all genetisk variation försvunnit (Darwin hade ingen bra förklaring på hur variationen skapades. Ett annat problem var att i hans förslag på arv så smälte egenskaperna från honan och hanen samman. Det skulle leda till att allt blev en grå massa, alla individer skulle bli lika ungefär som att alla modellera blir grå när man blandat den och det går inte få tillbaka färgerna. Först när man man förde ihop Mendels diskreta arv så funkade det. Upptäckten av mutationerna gjorde det hela fullständigt).

                        Sedan kan nog mutationer ha inverkan på arterbilding på mycket lång sikt (ansamling i skilda populationer). Den snabba artbildningen vi ser i de afrikanska sjöarna är däremot inte orsakade av mutationer som sådana. Det är lite "hönan eller ägget". Mutationer ger variationen som selektionen verkar på. Att mutationen som sådan skulle ge någon typ av omedelbar artbildning är knappast sannolikt (bortsett från kromosomfördubbling hos växter).

                        "Med all respekt Ola så har min biologilärare jobbat i ca: 30 år som lärare på Naturvetenskapsprogrammet. Han har i och för sig inte forskat men han har hållt i flertalet föreläsningar utanför jobbet för b.la. Fältbiologer osv. Jag tycker att han borde ha en humm om evolutionsläran vid det här laget"

                        Förlåt, jag uttryckte mig klumpigt. Jag menade inte att han var okunnig på något vis och självklart har han bra mycket mer än "ett hum" om evolution. Ofta tror folk att evolution är lätt "den starke överlever genom det naturliga urvalet". I en del biologiböcker så negligeras mekanismerna och vad det innebär för organismerna kraftigt. Jag har varit ämnesansvarig och valt böcker så jag vet. Samtidigt så är inte lärare lika duktiga på sjukdomar som läkare. Jag menade egentligen att du kunde nämna att du varit i kontakt med mig. Lärare älskar att elever har varit i kontakt med "experter".

                        "Förresten vad var det du pluggade för ämnen i Högskolan? det låter intressant det du jobbar med. Jag hoppas kunna jobba med något liknande i framtiden"

                        Jag läste matematisk naturvetenskaplig linje vid uppsala universitet och skrev examensarbete i zooekologi (Master of Science). Lärarlinjen läste jag in efteråt. Nu har jag doktorerat i drygt tre år så om två år blir jag förhoppningsvis doktor. Ska man fortsätta med en akademisk karriär efter det så måste man söka pengar och forska två år utomlands. Efter det söka pengar och forska fyra år med egna doktorander. Någon gång här får man titeln docent. Först efter det är det i vanliga fall möjligt att få fast tjänst på universitet som lektor eller professor. De flesta professorer har varit lektorer innan.

                        Fick du mitt mejl förresten?

                        Mvh.

                        Ola
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • jompa
                          Användare
                          • March 2003
                          • 21

                          #13
                          Tack än en gång Ola för alla svar, det uppskattas verkligen.
                          Av någon anledning har jag tyvärr inte fått ditt mejl, jag får nog se över min profil. Hade så bra



                          mvh John
                          mvh John

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

                            #14
                            Skicka mig ett mejl så svarar jag på det.

                            Mvh.

                            Ola
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            Arbetssätt...