Grenar/träslag som funkar i akvarium?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HELS
    Användare
    • April 2011
    • 6

Grenar/träslag som funkar i akvarium?

Hejsan på er en rookie här som har lite funderingar kring inredning...

Jag har kollar runt en del på olika forum och sett att det inte är ovanligt att folk kör med grenar från inhemska träslag. Jag håller på att bygga på ett litet akvarium för sydamerikanska ciklider och tänkte ha en hel del rötter (har redan en del "köperötter") men har lite funderingar kring vilka inhemska trädslag man kan använda eftersom jag ev. tänkte fylla på ordentligt med rötter...

Om jag fattat rätt så skall lövträd funk bra men inte från stenfrukt?

Är det ok att lämna barken kvar?

Antar att det ska torkar ordentligt innan?

Finns det några trädslag man absolut ska undvika?

/ha det
  • RobinH
    Användare
    • August 2008
    • 2150

Ek och Bok ska fungera bra även med bark på men som du skrev så ska dom helst vara ordentligt torkade innan.
    CA

Kommentar

• Bromma 2
      Användare
      • July 2006
      • 33

Kör med drivved funkar klockrent, man bör dock ha tillgång till ett större "flodsystem"

Kommentar

• HELS
        Användare
        • April 2011
        • 6

Tack för tipsen...tillgången på bok och drivved är lite skral så det blir att försöka hålla ögonen öppna efter ekar framöver.

Kommentar

• Rogli
          Användare
          • March 2011
          • 119

Al som växer efter de flesta av vår av våra vattendrag och sjöar, funkar också.

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Välkommen hit HELS!

Jag kör med tunna ekgrenar med bark i ett par av mina akvarier,se helkarsbildtråden och CA-bilder (tror jag). Fungerar utmärkt. De har legat och vilat/torkat i garaget ett halvår, vet inte om det krävs.

Jag har provat med asp tidigare och det gick bra men de bryts ned snabbare och jag inbillar mig att det gör att vattenkvaliteten lider lite. Men malarna älskar mjukare träsorter. Panaquer.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• HELS
              Användare
              • April 2011
              • 6

Ursprungligen postat av DaRe
              Välkommen hit HELS!
              Tack DaRe, kollade på bilderna i helkarstråden och det ser riktigt fint ut... jäkla fina akvarium i allmänhet

funkar al med barken på alltså?

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

Ja, men barken ramlar av efter ett tag,men dety ser bara snyggt ut då det hänger från grenarna lite. Dock tog jag bort de efterhand som de helt släppte och hamnade på botten.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

Arbetssätt...