Början till ett akvarierum...vad gör jag nu?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • June 2008
    • 1882

Början till ett akvarierum...vad gör jag nu?

Efter en massa dividerande om var nästa akvarium ska placeras insåg jag att det var enklare att flytta ut bokhyllorna och sätta in ett kar till i samma rum som det befintliga karet. Och då är det enklare att klämma in ett tredje kar senare också... ...och plötsligt har man ett akvarierum!
    Ok, så långt allt väl. Men nu reser sig ett par dilemman, ett par frågor:
    • Vad ska jag ha i karet? Vilken inriktning alltså?
    • Vilken akvariemodell ska jag skaffa mig?

Den ena frågan är beroende av den andra. Jag är gammal saltvattensakvarist och det suger nu i den tarmen igen. Men det finns mycket som talar emot att det blir salt igen. Startar jag salt igen blir det ett RSM 250 - allt-i-ett paket - och i så fall blir det det tredje karet. Så ser jag det just nu, men det kan ju ändras naturligtvis...
    Om vi då utgår från att det blir sött i akvarium nummer 2 återkommer vi till de två frågorna igen. Scalarer är jag j-vligt förtjust i. Men jag skulle också kunna tänka mig ge mig in i Malawi-världen med några utvalda skönheter som t ex Dimichromis Compresiseps. Det jag inte kan tänka mig är Troffar och nog inte heller Discus eftersom jag vill ha lite tåligare och mindre komplicerade invånare än så. Är Petrichromis svåra som Troffar? Magnus m's stora kar med Rockzolid moduler och Pettrisar är ett kar jag verkligen gillar.
    När jag tittar på akvariemodeller så har jag t ex ett akvastabil 540 liters eller ett 735 liters 12mm helglas som jag tittar på när det gäller begagnat. Jag har också tittat på Oceansons kar (http://www.zoomarknad.se/product-dlist.asp?catid=10556) - säljes även av Zoogiganten i Lomma. Det som talar emot dessa, och även 735-liters begagnat, är vikten - så förbenat tunga när glaset blir lite tjockare! Finns det inte akrylakvarier på svenska marknaden? Jag vill gärna ha ett kar på 700-1000 liter, men kan gå ner till 450 (och ha två istället!)
    Jag är lite tveksam till de där standardmåtten som finns på 540, 720, osv. Vill ha lite djup och höjd. Men finns det verkligen inte akryl-kar att få tag på i Sverige eller Danmark - eller Tyskland?
    Upplys mig om vad jag ska göra!

//Kaj
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • June 2008
    • 1882

Eller har jag fel när det gäller vikten på akrylkar?

Kommentar

• Ove Planstedt
      NCS Medlem
      • May 2006
      • 1816

Akrylplast väger ungefär hälften så mycket som glas. Tjockleken på skivorna i ett akrylkar brukar dock vara tjockare än i ett glaskar, så jag tror vikten blir ungefär densamma.

Kommentar

• Kajjjan
        NCS Medlem
        • June 2008
        • 1882

Ok, akryl blir det inte. Och mycket talar nu för att kar nr 2 blir salt. Inhandlas i slutet av månaden tillsammans med nödvändig utrustning. Ett Oceanson (http://www.zoomarknad.se/product-vie...Fcatid%3D10556) Shot 120 lutar det åt.
        //Kaj

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

Låter intressant. Salt är ju något helt annat. Vore verkligen intressant att följa det arbetet och utvecklingen av det akvariet.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Kajjjan
            NCS Medlem
            • June 2008
            • 1882

Ursprungligen postat av DaRe
            Låter intressant. Salt är ju något helt annat. Vore verkligen intressant att följa det arbetet och utvecklingen av det akvariet.
            Ja, det blir väl svårt att låta bli att lägga upp några bilder vad det lider...
            //Kaj

Kommentar

• Thommy
              Användare
              • February 2011
              • 84

salt e kanon,hade ett 375 en gång i tiden,men blev ruinerad på kuppen hehe.

Kommentar

• Kajjjan
                NCS Medlem
                • June 2008
                • 1882

Ursprungligen postat av Thommy
                salt e kanon,hade ett 375 en gång i tiden,men blev ruinerad på kuppen hehe.
                Jo, det är väl det som mest talar emot det. Jag har haft salt i många år tidigare så jag är införstådd med kostnaderna det medför. Men det blir sannolikt, högst sannolikt, salt i balja nr 2. Och skalarer i nr 3...
                //Kaj

Kommentar

• Banderad
                  Användare
                  • February 2006
                  • 3479

Ursprungligen postat av Kajjjan
                  Jo, det är väl det som mest talar emot det. Jag har haft salt i många år tidigare så jag är införstådd med kostnaderna det medför. Men det blir sannolikt, högst sannolikt, salt i balja nr 2. Och skalarer i nr 3...
                  //Kaj
                  Amazonasbiotop kan ju bli hur snyggt som helst. Skalarer, dvärgciklider, corydorasmalar, L-malar, bilbukfiskar samt någon högre tetra (hög nog för att skalarerna inte ska se dem som lördagsgodis).

/Jocke

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

När jag blir gammal och rik ( ) så ska jag också skaffa salt!!!
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Kajjjan
                      NCS Medlem
                      • June 2008
                      • 1882

Ursprungligen postat av Banderad
                      Amazonasbiotop kan ju bli hur snyggt som helst. Skalarer, dvärgciklider, corydorasmalar, L-malar, bilbukfiskar samt någon högre tetra (hög nog för att skalarerna inte ska se dem som lördagsgodis).

/Jocke
                      Håller helt med dig! Och jag måste erkänna att jag vacklar mellan det och salt i balja nr 2. Skulle det dyka upp en grupp väldigt fina scalarer så där vältajmat å är det väl frågan om jag inte skulle trilla dit...någon som vet några som är till salu, sådär 8-10 st?

//Kaj

Kommentar

• Wilhelm
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9122

skalarer är underbara! Och små är ännu underbarare.
                        Nej, de är inte till salu!
                        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Kajjjan
                          NCS Medlem
                          • June 2008
                          • 1882

Ursprungligen postat av Wilhelm
                          skalarer är underbara! Och små är ännu underbarare.
                          Nej, de är inte till salu!
                          Du vill alltså bara retas lite...? Ja det funkade, och inte blev jag mindre sugen efter att ha gått igenom skalartråden också.

//Kaj

Kommentar

• Wilhelm
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9122

Hahaha det lyckades alltså!
                            Min dröm är att ha 100 stora skalarer i ett 1000 liters!
                            mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Kajjjan
                              NCS Medlem
                              • June 2008
                              • 1882

Ursprungligen postat av Wilhelm
                              Hahaha det lyckades alltså!
                              Min dröm är att ha 100 stora skalarer i ett 1000 liters!
                              Till 100% !!

Kan man ha så många?

//Kaj

Kommentar

Arbetssätt...