If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
du verkar ju själv hålla diskus, och snygga sådana!
Tycker du inte det är intressanta och vackra fiskar?
jag kan i det närmaste ingenting om dessa ciklider, läst lite i nån bok och snokat på forum. jag vill bara veta om det utifrån mina förutsättningar och önskemål om ett "vardagsrumsakvarium" är någon bra ide att satsa på?
vill liksom inte göra bort mig...
Du har fått en hel del bra inlägg i tråden som jag inte upprepar men lägger till en kommentar. Diskus i mindre grupper tenderar till att "mobbas". Dvs om de inte är fullvuxna djur och du har ex. 5 stycken så riskerar en firre att komma på efterkälken vid matning och så småningom växa sämre och bli mobbad.
Diskus är en tålig fisk så denna mobbning kan pågå en lång tid innan den till sist tynar bort. Sen är risken stor om det inte bildats två par att nästa fisk i rangordningen hamnar på sista platsen.
Så min spaning är att diskus fungerar bäst i lite större grupper och då minskar utrymmet
för hur mycket annan biotopriktig fisk som får plats.
När det gäller växter så har jag har sett "monstrea" med rötterna som växer i burken och det verkar fungera bra
När jag skaffade mina första sex diskus så satte jag dem i ett 250liters medan jag fixade till det större karet. Då mobbades de lite. Sen när jag fick över dem i mitt 600 liters som jag hade avdelat upp i tre sektioner med stora svärdplantor och rötter så försvann problemet när de andra fiskarna kunde glida undan när paret hade yngel. Men om man har möjlighet så borde det bästa vara att ett riktigt megastort kar på typ 3000 liter och ha en grupp på kanske 30 fiskar eller så som kan röra sig som ett stim.
Och så är det ju en fråga om man vill ha karet för att det ska se vackert och trivsamt ut, samt vara lättskött enligt "tallriksmodellen" eller om man ska ha en "fiskfabrik" med kliniskt rent kar i en 300literskub med 50 diskus och 50 procent vattenbyte till RO-vatten löpande varannan dag.
Det är en smakfråga. Vilket också leder oss in på DaRe's fråga. Varför du vill ha diskus. Ett par goda anledningar som jag ser är att det är väldigt vackra fiskar och att de har ett unikt beteende att föda upp sina yngel. Att se ynglen dia på sina föräldrar är magiskt.
Angående tetror eller inte så brukar de ingå i förslaget dels för att kardinal, citron och rosentetror är mycket små fiskar som tillför mycket litet "köttmängd" men ändå ser vackra ut. Har inte vägt, men jag skulle tippa att det går minst 50 småtetror på en diskus. Så du belastar vattnet väldigt lite med tetrorna. Det ska vara balans i karet mellan gram grönsaker och kött. Inte i styck
Vill du få dom att överleva? Vill du få dom att växa? Leka? Vill du dra upp yngel? Vill du att dom ska vara "huvudattraktionen"?
Jag nämner tidigare att jag vill ha ett "vardagsrumsakvarium", någon odling har jag tyvärr inte tid eller plats för. men i vilket vardagsrumakvarium blir inte diskus per automatik "huvudattraktionen"?
alla mina frågor kretsar ju kring (hoppas jag) vad för krav som ställs, vilket sällskap som lämpar sig, så självklart vill jag ha fisk som trivs!
det verkar ju svårt att få dom att växa om sällskapet är snabbare på maten, då är det bra att man kan få tips på lämpligt sällskap. jag är också beredd att skaffa vuxna diskus om det är enklare.
om jag vill att de ska leka? instinktivt är svaret såklart ja.
jag vet inte så mycket om deras beteende vid/efter lek.. kommer det hållas revir större än vad som får plats? kommer det stressa ihjäl andra diskus/fiskar i akvariet?
om frågan blir bara diskus eller inga diskus? ja, då måste jag nog fundera.
När jag skaffade mina första sex diskus så satte jag dem i ett 250liters medan jag fixade till det större karet. Då mobbades de lite. Sen när jag fick över dem i mitt 600 liters som jag hade avdelat upp i tre sektioner med stora svärdplantor och rötter så försvann problemet när de andra fiskarna kunde glida undan när paret hade yngel. Men om man har möjlighet så borde det bästa vara att ett riktigt megastort kar på typ 3000 liter och ha en grupp på kanske 30 fiskar eller så som kan röra sig som ett stim.
Och så är det ju en fråga om man vill ha karet för att det ska se vackert och trivsamt ut, samt vara lättskött enligt "tallriksmodellen" eller om man ska ha en "fiskfabrik" med kliniskt rent kar i en 300literskub med 50 diskus och 50 procent vattenbyte till RO-vatten löpande varannan dag.
Det är en smakfråga. Vilket också leder oss in på DaRe's fråga. Varför du vill ha diskus. Ett par goda anledningar som jag ser är att det är väldigt vackra fiskar och att de har ett unikt beteende att föda upp sina yngel. Att se ynglen dia på sina föräldrar är magiskt.
Angående tetror eller inte så brukar de ingå i förslaget dels för att kardinal, citron och rosentetror är mycket små fiskar som tillför mycket litet "köttmängd" men ändå ser vackra ut. Har inte vägt, men jag skulle tippa att det går minst 50 småtetror på en diskus. Så du belastar vattnet väldigt lite med tetrorna. Det ska vara balans i karet mellan gram grönsaker och kött. Inte i styck
återigen ett mycket givande svar!
när jag tänkte på tetror prioriterade jag hellre någon bottenorienterad ciklid, ex. boliviansk fjäril om den är lämplig eller någon lugn jordätare. är helt på det klara med gram kött vs grönsak, jag tänkte mest vad jag har lättast att avstå.
hos mig kan man inte dra nytta av ett långt akvarium, i så fall bara om djupet kompenserar något? min tanke är att med inredning dela av ytan diagonalt (det kommer stå i ett hörn) och på så vis ges ju iaf 2 sektioner, dock inga längre avstånd..
jag har inte testat mitt kranvatten ännu, hoppas jag inte behöver RO, har i.a.f. inte plats för en tunna att bereda vatten i...
hos mig kan man inte dra nytta av ett långt akvarium, i så fall bara om djupet kompenserar något? min tanke är att med inredning dela av ytan diagonalt (det kommer stå i ett hörn) och på så vis ges ju iaf 2 sektioner, dock inga längre avstånd..
jag har inte testat mitt kranvatten ännu, hoppas jag inte behöver RO, har i.a.f. inte plats för en tunna att bereda vatten i...
Vilka mått på kar har du möjlighet att ha? Det avgör lite möjligheten.
Angående vattenkvaliteten så Är min erfarnehet att Apistogrammor, Fjärilar och andra svartvattensfiskar är ungefär lika känsliga som Diskus. RO är sällan man behöver, vanliga vattenfilter som man kan installera till sin vanliga vattenkran brukar räcka för de flesta i synnerhet om du kombinerar med torv under sanden eller fyller en större filtermodul med torv som vattnet kan cirkulera genom. Min erfarenhet säger att ett torvblock(50 spänn på plantagen) räcker till 600liter vatten om man har det i karet.
Jag skulle rekommendera ett Stendker lekpar, inte för leken utanför att det är två färdiga fiskar som accepterar varandra och som inte behöver mat hundra ggr per dygn.
Skulle kunna tänka mig att kompletera med lite corydoras och nån lugnare tetra, möjligen nån liten apistogramma.
Sjabbla inte runt med vattnet om du inte har heckel, kör vanligt kran vatten.
Vilka mått på kar har du möjlighet att ha? Det avgör lite möjligheten.
Angående vattenkvaliteten så Är min erfarnehet att Apistogrammor, Fjärilar och andra svartvattensfiskar är ungefär lika känsliga som Diskus. RO är sällan man behöver, vanliga vattenfilter som man kan installera till sin vanliga vattenkran brukar räcka för de flesta i synnerhet om du kombinerar med torv under sanden eller fyller en större filtermodul med torv som vattnet kan cirkulera genom. Min erfarenhet säger att ett torvblock(50 spänn på plantagen) räcker till 600liter vatten om man har det i karet.
jag har möjlighet till 90x90 cm, har begärt pris hos jagefeldts här i Lysekil.
om inredningschefen samtycker kanske det kan bli några dm längre men bredden är max.
en positiv effekt av torven är ju tefärgen, och allt som hjälper växterna gro är så klart välkommet!
Jag skulle rekommendera ett Stendker lekpar, inte för leken utanför att det är två färdiga fiskar som accepterar varandra och som inte behöver mat hundra ggr per dygn.
Skulle kunna tänka mig att kompletera med lite corydoras och nån lugnare tetra, möjligen nån liten apistogramma.
Sjabbla inte runt med vattnet om du inte har heckel, kör vanligt kran vatten.
jag tycker det låter som ett trevligt förslag!
får läsa vidare och kolla på stendker diskus...
jag tycker det låter som ett trevligt förslag!
får läsa vidare och kolla på stendker diskus...
Att skaffa ett lekpar kan vara en praktisk lösning, men att bjuda på oanalyserat kranvatten skulle jag inte göra. Kranvatten är tyvärr inte ett stabilt grundämne om man säger så. Testa ditt vatten och kolla om det passar fisken.
Att läsa på om Stendker är en bra idé.
Det är en anpassad stam. Deras fisk odlas i vatten med PH7, totalhårdhet 15, konduktivitet på 800 mikroSiemens och en temp på 30 grader. Så brukar passa många hushållskranar(men inte alla).
Men egentligen ska du kolla med de riktiga experterna - folket på diskusforum.se.
En sak är dock ganska säker och det är att du inte ska köpa en Asien-odlad reapris diskus för då kan du få riktigt jobbigt.
Att skaffa ett lekpar kan vara en praktisk lösning, men att bjuda på oanalyserat kranvatten skulle jag inte göra. Kranvatten är tyvärr inte ett stabilt grundämne om man säger så. Testa ditt vatten och kolla om det passar fisken.
Att läsa på om Stendker är en bra idé.
Det är en anpassad stam. Deras fisk odlas i vatten med PH7, totalhårdhet 15, konduktivitet på 800 mikroSiemens och en temp på 30 grader. Så brukar passa många hushållskranar(men inte alla).
Men egentligen ska du kolla med de riktiga experterna - folket på diskusforum.se.
En sak är dock ganska säker och det är att du inte ska köpa en Asien-odlad reapris diskus för då kan du få riktigt jobbigt.
Kör kranvatten, det kommer att funka bra. Diskus har inga som helst problem att anpassa sig till det. Så vida du inte har extret hårt vatten.
Börjar man mixtra med osmos o PH så får du problem. Vuxna djur kan man lätt hålla i 27-28 grader.
Supersnyggt inrett akvarium med de grenarna. Ska jag discus någon gång så ska de se ut som dessa. VF klår allt i discusväg i min mening.
Fin storlek på biotodoman också, hur många har du?
Tack, karet är på 1200L.
Det är ormhassel grenar ifrån trädgården.
Tyvär har jag bara två Biotodoma (hane o hona).
Lagt ägg 4 gånger tyvär inga yngel av det.
Kommentar