Diskus i sällskapsakvarium?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lofeman
    Användare
    • November 2007
    • 54

Diskus i sällskapsakvarium?

Jag startade en annan tråd om akvariemått och vad man kan stoppa i där, men tänkte att kommande frågor hör mer hemma här.

när man läser runt är det lätt att bli förvirrad om diskus och hur man "ska" hålla dom. jag är intresserad av att ha ett sällskapsakvarium, byta vatten en gång i veckan, växter & grus på botten, och fler sorters fisk än diskus, gärna någon mer ciklidart.

vad ska man tänka på då?

jag har kikat på filmer från t.ex. Ove Planstedt och c90368 akvarium med discus och dom är ju ruskigt läckra! man undrar ju vad ni har för knep för att lyckas?

jag är bara rädd att ge mig in på mer jobb än jag tänkt mig, då är det bättre att sikta på något annat redan från början.
  • MagnusHilding
    Användare
    • May 2009
    • 8

Hej!

Jag har diskus i sällskap med andra fiskar och det som bekymrat mig mest var att de andra fiskarna måste orka med 27-28 grader. Jag har haft mina diskusar tillsammans med skalarer, kardinaltetror, ancistrus och fjärilsciklider.

Själv funderar jag (hoppas man inte blir kölhalad nu) på att sätta in ett stim med regnbågsfisk (melanotaenia), eftersom de är så fina och verkar ha liknande krav på vattnet.

Man ska nog helst skaffa halvvuxna diskusar till sällskapsakvariet, då klarar de nog av att det blir lite stimmigt samtidigt som de inte är lika känsliga som mindre exemplar. Det kan bli motigt att snabbt få storlek på små diskusar om de måste tävla om födan, tror jag.
    Magnus

Kommentar

• Olorin
      Användare
      • May 2005
      • 1554

En lösning är att googla lite och köpa fisk från samma flod så vet du att de har bra förutsättningar att trivas tillsammans. Helst kanske till och med köpa VF. Det finns en hel del trevlig fisk från Santarem om du är intresserad av en biotop med diskus, skalarer, malar, tetror och småciklider. En favorit är Schackbrädesciklid från Santarem.
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• lofeman
        Användare
        • November 2007
        • 54

Tack för svaren.

Om jag förstått rätt så är halvvuxna odlade diskus bra för att de är "vana med kranvatten" och att man inte behöver trycka i dom mat och städa därefter?

men VF är bra för att de i sin naturliga miljö är vana med sällskap kontra odlade som är vana med bara sin egen sort?

jag har läst nånstans att om man inte ska "odla" på dom kan man ha 25-26 grader för att de inte ska stressas. Hur bra stämmer det i praktiken och vad finns det för nackdelar?
        jag har inte plats eller intentioner att odla. Självklart vill jag att fisken ska trivas, men lyckade lekar är inget krav, hellre lugn och ro i lådan.

jag håller med om att santarem är ruskigt läcker, den tilltalar mig helt klart, precis som tanken att hålla biotopriktiga fiskar och växter.

Kommentar

• Ove Planstedt
          NCS Medlem
          • May 2006
          • 1816

Främsta anledningen till att man inte håller diskus i sällskapskar är att dem är lite tillbakadragna och kan ha svårt att hävda sig vid matning, leder till magra och svaga fiskar. Sedan så är diskusen känslig för bakteriella angrepp, i ett sällskapsakvarium med många fiskar ger stor belastning på filtret risken för sjukdom ökar.

Men visst går det att ha diskus i ett sällskaps kar man kan välja lite lugnare arter som sällskap. Har man sedan ett bra filter samt byter vatten regelbundet så kommer det säkert att gå bra.

Det går att hålla diskus vid "normal" akvarietemp, jag har 25-26 grader i mitt.

Här är en film från Amazonas, ett riktigt "sällskapskar"

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Det ser ut som i mitt sällskapskar,... I wish.... Fina crenicichlor och flaggor och var det inte acaronia nassa man kunde se där också. Och slutligen discusarna.

Kul också att se att alla håller ihop i grupper även crenicichlorna.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Olorin
              Användare
              • May 2005
              • 1554

Skön film om man bortser från fiskjongleringen på slutet.

Och nu dags att sticka ut hakan lite. Jag skulle vilja påstå att diskusen har ett oförtjänt rykte som känslig och klen fisk. Jag har bara haft några diskusar själv och min erfarenhet är att ju sällsyntare och finade odlad fisk man köper desto mer problem. Känsligheten brukar bero på tre saker.

1. Man slarvar med att ge fiskarna rätt miljö. Läser man på och sköter sitt vatten och sina värden i karet så att fiskarna får rätt PH, rätt temp, ingen nitrit, rätt nitrat, rätt salthalt på en genomgående stabil nivå har man kommit långt.

2. Att man inte vågar skaffa ett riktigt stort kar och ha bara "lite" fisk i. Ju större fiskmängd man har desto större problem får man med stora vattenbyten och den instabilitet som följer med det.

3. Ju hårdare odlad fisk man köper desto snävare genetisk variation har fisken och dessutom har de säkert gått trångt och blivit broilermatade på ensidig kost och kan ha med sig lite latent känslighet för Vortens (HiH) och andra otrevligheter. Idealiskt skulle man som nybörjare köpa F1or som fötts upp av föräldrarna i ett mixat biotopkar och inte pressats upp i storlek. Men sån fisk är ju sällsynt tyvärr.

Så om man vill att det ska funka tycker jag du ska prova ett biotopriktigt kar med rötter, en del löv och ganska rikligt med växter typ Svärdplanta och Myriophyllum och julmossa. Visserligen är det oftast ganska växtfattigt i många zoner av Amazonas så snittet är inte så lummigt, men det ser vackert ut och framför allt balanserar växterna ekosystemet eftersom du knappast kan gärna med att ha samma vattengenomströmmning som i floden. Allt vatten du ska ha i karet ska du låta ligga i en tunna med ett torvblock i innan det går i karet. Alternativ kör du RO-vatten och tillsätter bara lite torv för spårämnena, men RO tar mer tid och är inte nödvändigt om du inte har mycekt koppar, klor eller annat bök i ditt kranvatten. Sen rekommenderar jag att du lägger en 2 cm tunn skiva torvblock under sanden i hela karet. Det kommer att älskas av växterna och sänka ner vattnet till rätt PH.

Och om du gör ett 720 liters kar så tycker jag du ska ha typ 5 diskus, ett 50tal små tetror, ett tjog Corydoras, någon annan skoj mal, och ett 10tal Apistogrammas eller Schackbrädes ciklider. Max, helst mindre fisk. Skalarer är ett riskprojekt för de brukar vara snabbare på maten och kunna tränga undan diskusen ibland.
              Senast redigerad av Olorin; 26 April 2011, 19:45.

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

Bra inlägg olorin! Jag tror också Guianacara skulle kunna passa. Långsammare fisk på maten får man leta efter och i min mening mildare än apistos. G jagar aldrig ihjäl sin hona. De trivs i 24-30 °C vatten så det borde också passa.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Olorin
                  Användare
                  • May 2005
                  • 1554

Ursprungligen postat av DaRe
                  Bra inlägg olorin! Jag tror också Guianacara skulle kunna passa. Långsammare fisk på maten får man leta efter och i min mening mildare än apistos. G jagar aldrig ihjäl sin hona. De trivs i 28 gradigt vatten så det borde också passa.
                  Visst kan jordätare vara ett bra alternativ. Dock är det lite mer kött på benen så man får dra ner på antalet om man ska ha balans. De som känner mig vet ju att jag är stolle på att ha kar som är balanserade i biomassa så att man uppväger "köttet" med "grönsakerna" och att mitt ideal är att få det i balans så man teoretisk kan hålla NOLL vattenbyten. För att testa den teorin körde jag mitt 600liters Apistogramma och corydoras-kar i 4 månader helt utan vattenbyte(tillsatte bara nytt vatten för det som avdunstade) och det var tusan var växterna växte. Sålde mänder av "svåra" växter till akvariesverige.

Men man behöver inte gå så långt, men jag skulle vilja säga att med stora vattenbyten följer stort arbete och mycket ansvar. Det är lätt att rubba balansen och komma i problem.
                  Senast redigerad av Olorin; 26 April 2011, 19:57.

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

Kött och grönsaker, så du förespråkar tallriksmodellen då

///David

Kommentar

• lofeman
                      Användare
                      • November 2007
                      • 54

Mycket bra info, tack igen!

jag förstår att sällskapet spelar stor roll. Kommer givetvis fråga, och fråga igen innan allt är valt och klart, och jag förstår ju att det kommer bli svårt att begränsa sig.

som jag nämnde i min andra tråd funderade jag på guianacara. en annan tanke är en grupp boliviansk fjärilsciklid.
                      efter amazonas filmen vill man så klart ha allt...

ang. bakterieangrepp, är det något ett uvc filter råder bot på?
                      jag hade tänkt mig ett ganska stort filter fack med uvc.

sedan gillar jag växter, både att titta på och effekten av dom.
                      någon som har tips på krukväxt som är lättskött som kan ha rötter växande ner i akvariet?

Kommentar

• lofeman
                        Användare
                        • November 2007
                        • 54

olorin:
                        jag gillar verkligen ditt sätt att tänka! mer växter, hitta balans utan för mycket vattenbyte.. mycket matigt i dina inlägg!

jag bad idag om pris på ett 90x90 akvarium, och det verkar bli max bottenyta... hur många diskus som är lämpligt lämnar jag åt någon bättre vetande att avgöra, men jag står hellre över tetror och har ett rikt "bottenliv" som komplement.

Kommentar

• diskus
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 276

Hej,

Du har fått en hel del bra inlägg i tråden som jag inte upprepar men lägger till en kommentar. Diskus i mindre grupper tenderar till att "mobbas". Dvs om de inte är fullvuxna djur och du har ex. 5 stycken så riskerar en firre att komma på efterkälken vid matning och så småningom växa sämre och bli mobbad.

Diskus är en tålig fisk så denna mobbning kan pågå en lång tid innan den till sist tynar bort. Sen är risken stor om det inte bildats två par att nästa fisk i rangordningen hamnar på sista platsen.

Så min spaning är att diskus fungerar bäst i lite större grupper och då minskar utrymmet
                          för hur mycket annan biotopriktig fisk som får plats.

När det gäller växter så har jag har sett "monstrea" med rötterna som växer i burken och det verkar fungera bra

En kort film från min burk
                          Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
                          Lite diskus, mal & malawi bilder
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

Kommentar

• DaRe
                            NCS Medlem
                            • September 2009
                            • 22830

Snygga firrar där diskus.

///David

Kommentar

• lofeman
                              Användare
                              • November 2007
                              • 54

Ursprungligen postat av diskus
                              Hej,

Du har fått en hel del bra inlägg i tråden som jag inte upprepar men lägger till en kommentar. Diskus i mindre grupper tenderar till att "mobbas". Dvs om de inte är fullvuxna djur och du har ex. 5 stycken så riskerar en firre att komma på efterkälken vid matning och så småningom växa sämre och bli mobbad.

Diskus är en tålig fisk så denna mobbning kan pågå en lång tid innan den till sist tynar bort. Sen är risken stor om det inte bildats två par att nästa fisk i rangordningen hamnar på sista platsen.

Så min spaning är att diskus fungerar bäst i lite större grupper och då minskar utrymmet
                              för hur mycket annan biotopriktig fisk som får plats.

När det gäller växter så har jag har sett "monstrea" med rötterna som växer i burken och det verkar fungera bra

En kort film från min burk
                              http://www.youtube.com/watch?v=TgwPP...embedded#at=10
                              tack för infon, och måste säga att du har ruskigt fina diskus i filmen!

min omedelbara fråga blir hur många diskus som är rimligt för ett akvarium på 90x90, och i så fall ungdjur eller vuxna? jag vill ju gärna (om utrymme finns) ha någon mer bottenorienterad ciklidart, och definitivt växter och grus på botten.

Kommentar

Arbetssätt...