Fototävlingen 2011->2012

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

Gött Wilhelm!
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• tege
      Användare
      • February 2005
      • 2753

Ursprungligen postat av Wilhelm
      håller med Zaphi på alla punkter!
      memorerat
      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

Hmm, ja det är knepigt, det var bara en tanke jag fick, kanske inte världens bästa idé.

Men men. Hur marknadsför man en fototävling som inte har mer speciella foton än de man ser på forumet? Det är inte så lätt.

Att det är kul att få visa sina bilder och få dem bedömda är en sak, men de som gillar detta hänger redan i fototrådarna och de som gillar fiskbilder dammsuger givetvis dessa bildtrådar och postar där om snygga bilder postas och då är det nog knepigt att få någon direkt uppslutning kring tävlingen, om inte bidragen imponerar på samma sätt.

Jag tror ju att A och O är att betraktarna/bedömmarna måste tycka det är _minst_ lika spännande med de nya tävlingsbidragen som fotograferna som skickar in dem. Det säger sig självt. Annars sitter snart bara ett tiotal medlemmar och skickar in foton, bedömmer varandras bidrag, turas om att vinna, om och om igen, medan övriga medlemmar struntar blankt i tävlingen och häckar i bildtrådarna på forumet istället.

En spontan tanke...

Kanske det blir mer speciellt om man bara har EN tävling per år?

Månadstävlingarna kanske tar död på intresset? Ungefär som med deltävlingarna i melodifestivalen - själv är jag döless på skiten långt innan finalen.
        Om man bara har en stor och fet tävling per år, som marknadsförs stenhårt på startsidan och i banners på forumet, på andra sidor i banners, med nedräkning osv (20 dagar kvar! --- 15 dagar kvar! --- Bara 5 dagar kvar nu! Skynda dig att posta Ditt bidrag och bli Årets fotograf!). Skulle det hjälpa?
        Senast redigerad av FI; 03 May 2011, 22:09.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

Ursprungligen postat av FI
          Kanske det blir mer speciellt om man bara har EN tävling per år?
          Det tror jag är spiken i kistan...

Priser är nyckeln till framgång tror jag, kalla det motivering.
          http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

Ursprungligen postat av FI
            Om man bara har en stor och fet tävling per år, som marknadsförs stenhårt på startsidan och i banners på forumet, på andra sidor i banners, med nedräkning osv (20 dagar kvar! --- 15 dagar kvar! --- Bara 5 dagar kvar nu! Skynda dig att posta Ditt bidrag och bli Årets fotograf!). Skulle det hjälpa?
            Att bli årets fotograf från en enda tävling låter ologiskt, årets fotograf skall vara en bedrift som sker under en längre period, ett flöde av bilder under ett år med hög kvalitet.

Alltså, det är inget fel på tävlingen idag egentligen, förutom att vissa tycker det är för få och för dåliga bidrag. Marknadsför tävlingen på fler sätt och erbjud fina priser så tror jag faktiskt att det löser sig. Nu känns det som om det går på sparlåga...

Jag vet inte hur många vinnarbilder blir framsidor på Ciklidbladet, men kanske kan det vara ett bra incitament?
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

Hur stort är underlaget för tävlingen? Dvs hur många medlemmar har medlemsbehörighet i forumet och kan delta?
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

Ursprungligen postat av Zaphi
                Jag vet inte hur många vinnarbilder blir framsidor på Ciklidbladet, men kanske kan det vara ett bra incitament?
                Det får nästa redaktör fundera på, men inte jag. Jag har och kommer att köra benhårt på att omslaget syftar på huvudartikeln. Det är en hel del jobb med detta, men jag tänker fullfölja den principen. Därmed inte sagt att inte en vinnare kan komma på omslaget. Dessutom är omslaget portrait men nästan alla foton i tävlingen landscape vilket försvårar ytterligare. För ett par år sedan när vi hade förmånen att många hjälpte till med Ciklidbladet funderade jag på att se till att det skrevs en /fixa fram en artikel som relaterade till årets vinnarfoto men av diverse orsaker är inte detta realistiskt längre. Vi ger ju i dagsläget rätt mycket cred genom att ha det på mittuppslaget.
                Senast redigerad av Ola Svensson; 04 May 2011, 17:42.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

Ursprungligen postat av Micke
                  Hur stort är underlaget för tävlingen? Dvs hur många medlemmar har medlemsbehörighet i forumet och kan delta?
                  Kommer inte ihåg tyvärr men rätt många. Några hundra kanske? Mycket relevant fråga hursomhelst. Snart får du nog svar av någon som vet hur man plockar fram det
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• tege
                    Användare
                    • February 2005
                    • 2753

Är det verkligen ett värde i att ha tagit omslagsbilden till CB? och i så fall är det så pass stort värde att det skulle väcka fler fotografer......Kanske för oss gamlingar.
                    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Johan F
                      Användare
                      • March 2006
                      • 2439

Jag tror det skulle fungera.

Vi har även årskalendern som skulle kunna var ett alt. för fototävlingens bilder.
                      3000 liter med Tropheus
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus sp. black Caramba
                      Tropheus red bishop Caramba
                      Tropheus Moorii Kambwimba
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

Årskalendern känns ännu mer rätt då kan man hålla Olas ide om att framsidan reflekterar huvudtemat för numret.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

Ursprungligen postat av DaRe
                          Årskalendern känns ännu mer rätt då kan man hålla Olas ide om att framsidan reflekterar huvudtemat för numret.
                          Kalendern är i landscape dessutom. Men det krävs 12 bra foton.
                          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• deelay
                            Användare
                            • September 2002
                            • 5394

Jag kan nog skaka fram lite små trevliga priser till månadstävlingarna om det skulle kunna bidra till ökat deltagande..
                            http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

Ja det krävs kvalitet för att kalendern ska ge värde till fler än tävlingsdeltagarna
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• DaRe
                                NCS Medlem
                                • September 2009
                                • 22830

Härligt Deelay!

///David

Kommentar

Arbetssätt...