tuggande honor

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jan Kohler
    Användare
    • August 2007
    • 127

tuggande honor

Har hört att en del akvarister skakar ut äggen ur tuggande honor. Är det möjligt och i så fall klarar sig äggen med att bara flyta runt ?
    Har aldrig reflekterat över detta utan låtit fånga honorna och låtit de spotta när det är dags.
  • sleepy
    Användare
    • August 2004
    • 293

att tömma för tidigt är inget o rekomendera, Du bör alltid vänta runt 2 veckor då ynglerna ser ut som en liten fisk med förvuxen mage.

Att tömma när de endast e ägg så behöver man en egg tumbler för att ha framgång....
    Låt honorna ruva så länge de kan och inte svälter för mycket.
    Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
    http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

Kommentar

• Patric
      Användare
      • July 2007
      • 189

jag brukar tömma mina troffar efter ca halva tiden. då har dom fått ögon och börjat få en genomskinlig kropp. dom börjar röra på sig , jag har mina mörkt i ett litet kar,med bubbelpump. inga vattenbyten eller mat tills dom har utvecklats klart , precis gjort just detta idag med en troffe hona , så nu ligger det 17 stycken småttingar här som ska utvecklas klart.

Kommentar

• Mr.Fish
        Användare
        • May 2004
        • 1403

-3veckor tugg tid på troffar. Om man vill "skaka" dem så använder jaf iof. ett icke trubbigt
        föremål(jag använder avkilppta buntband). Tvingar ned underkäken ; samtidigt, som jag "glider med "pekfingret" i vänsterhanden, som jag håller själva troffen i. -Från buken emot munnen. Om man inte gillar att "vitja" sina djur, så finns det en annan metod. Tex. stapla skifferplattor "tätt" 10-5mm springor. I en el av Akvariumet. Honorna kommer "Automatiskt" att välja att spotta Ynglen där..-Testa! ;-)

Kommentar

• Jan Kohler
          Användare
          • August 2007
          • 127

Tack för tipsen, det blir nog skifferplattorna eller en egen burk där honan får gå och göra jobbet klart.

Kommentar

• HighwayStar
            Användare
            • March 2010
            • 38

Jag tömmer också mina fiskar lite tidigare och kör med tumbler =)
            Frontosor:
            Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

Tropheus sp. Ikola:
            Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

Finns guide hur jag byggde på:
            Jajamen..  efter lååång väntan så har mina frontosor äntligen fått för sig att skaffa bebisar !  :DSå jag fick lite "panik" och kände att jag var tvungen att bygga en tumbler igen, dock modell…

Mvh Johan
            www.tanganyika.se

Kommentar

• luppe
              Användare
              • February 2006
              • 154

Vad är vitsen med att tömma honorna innan de själva spottar ut?
              /Bosse

Kommentar

• Patric
                Användare
                • July 2007
                • 189

Ursprungligen postat av luppe
                /Bosse
                om man har mycke gömställen så kan man gott låta dom spotta i karet men om inte och honan spottar i karet så blir dom mat direkt .det är därför jag gör som jag gör iallafall
                Senast redigerad av Patric; 05 May 2011, 00:20.

Kommentar

• Tulle89
                  Användare
                  • August 2006
                  • 239

Ursprungligen postat av luppe
                  /Bosse
                  Som Patric säger är det till störst del för att spara yngeln, men även för att spara honorna. Tre veckor utan mat tär på dem och vissa tuggar till och med över tiden och blir tunna som sträck. Främst dessa anledningar till att jag tömmer dem
                  Med Vänliga Hälsningar Tulle

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

Kommentar

• Pierre_N
                    Användare
                    • March 2004
                    • 772

Att "spara honan" köper jag inte. De är gjorde för att gå med yngel i munnen länge, dessutom så äter många honor lite medan de tuggar. Tycker att honorna brukar återhämta sig väldigt fort efter att de tuggat. De lär tom återhämta sig snabbare i akvarium än vad de gör i det vilda då tillgången på mat är väldigt god.

Jag säger inte att jag inte spottar honor, det gör jag när jag inte har plats för att låta dem gå i ett eget akvarium eller det inte går av någon annan anledning. Jag försöker alltid att spotta dem efter tidigast 3 veckor. Det händer att om honan ser väldigt stressad ut eller om hon får stryk av någon hane så tar jag dem efter 2 veckor. Det känns onödigt att ta dem så tidigt, jag inbillar mig att yngel växer bättre om man väntat 3-4 veckor innan spott jämfört om man tar dem efter 1-2 veckor. Har ni funderat över det? Finns ingen logisk förklaring till varför det skulle vara så men jag har fått för mig det. Så vad säger ni?
                    Senast redigerad av Pierre_N; 05 May 2011, 11:30.

Kommentar

• Patric
                      Användare
                      • July 2007
                      • 189

Ursprungligen postat av Pierre_N
                      Att "spara honan" köper jag inte. De är gjorde för att gå med yngel i munnen länge, dessutom så äter många honor lite medan de tuggar. Tycker att honorna brukar återhämta sig väldigt fort efter att de tuggat. De lär tom återhämta sig snabbare i akvarium än vad de gör i det vilda då tillgången på mat är väldigt god.

Jag säger inte att jag inte spottar honor, det gör jag när jag inte har plats för att låta dem gå i ett eget akvarium eller det inte går av någon annan anledning. Jag försöker alltid att spotta dem efter tidigast 3 veckor. Det händer att om honan ser väldigt stressad ut eller om hon får stryk av någon hane så tar jag dem efter 2 veckor. Det känns onödigt att ta dem så tidigt, jag inbillar mig att yngel växer bättre om man väntat 3-4 veckor innan spott jämfört om man tar dem efter 1-2 veckor. Har ni funderat över det? Finns ingen logisk förklaring till varför det skulle vara så men jag har fått för mig det. Så vad säger ni?
                      jag tror inte dom växer bättre vilket som , dom har ju gul säcken som dom lever på tills dom är klara i vilket fall , honan däremot kommer i kondition för ny lek snabbare .om man tar dom lite tidigare.men sen har jag också hört att "tömda" yngel blir sämre på att sköta sin avkomma , har inte märkt av nåt sånt själv dock , skulle vara kul att se dom valla sina små i ett kar som det var möjligt i. ta tex tropheus , i sjön är dom inte i stora grupper utan enstöringar om jag förstått rätt
                      Senast redigerad av Patric; 05 May 2011, 12:10.

Kommentar

• Tulle89
                        Användare
                        • August 2006
                        • 239

Nja vet inte riktigt om jag håller med det. Om jag tänker som en mamma fisk som precis börjat ruva hade jag stuckit ifrån gruppen till ett litet gömställe och sedan legat där under hela perioden jag tuggat, för att göra av med så lite energi som möjligt. I ett akvarium finns inte denna möjlighet att "försvinna" och då där oftast finns ett par dominanta hanar som har revir i hela akvariet och då får honorna stå uppe i hörnen och trycka och vara beredda på att bli jagade ibland när det slår slint för de andra fiskarna.

Att honorna dessutom släpper sina yngel själv i det fria är ju självklart, men jag kan tänka mig att det är under samma principer att känner sig säkrare i en egen håla en bit bort och därför inte behöver gå över tiden som de ibland behöver i akvarium.

Jag har verkligen inga belägg för att det fungerar såhär i verkligeheten utan det är bara som jag förmodar, så säger absolut inte att jag har rätt. Men det är min tro och av dessa enkla anledningar väljer jag att tömma honorna

Kommentar

• sleepy
                          Användare
                          • August 2004
                          • 293

Det e stor skillnad mellan tugg i naturen och akvarium, i naturen så spottas ynglerna ut och tars upp när de e i den sista veckan. (många firrar jallfall)

I naturen får en mamma betydligt enklare och lungnare miljö att äta under tugg tiden. Rovisar tror jag inte äter dock, men alg äter kan spotta ut lite då och då och ta ett naffs på en sten, de fiskar som äter alger i öppna vattnet har de nog ennu enklare då de kan nog antagligen äta medans de tillochmed har eggen i munnen.....

Om de nu återhemtar sig snabbare eller långsammare vågare jag inte spekulera om dock....

Jag tömmer mina firrar från vecka 2 och frammåt då det inte skiljer något i överlevnads ratio. Jag kombinerar tömmning av flera fiskar, eller med något som stör akvariumet inrednings byte ect...
                          Detta gör jag då jag tror att akvariumet får en mycke bättre harmoni om man inte stör/skrämmer fiskarna så ofta. Där av kombinerar jag 2 tömmningar om den senaste har tuggat 2veckor och den andra e runt 3, jag ser en betydligt större vinns att hålla ett lungnare akvarium än att låta de sista tugget gå till vecka 3..........
                          Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
                          http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

Kommentar

• Pierre_N
                            Användare
                            • March 2004
                            • 772

Patric: Det är inte de närmsta veckan efter spott jag menar när jag säger att de växer bättre. Jag tycker att ynglen verkar ta den första/de första månaderna bättre om de har fått gå en stund. Detta kan som sagt bara vara inbillning. Det kanske vore dags att jag gör ett test helt enkelt.

Tulle89: Nu tycker jag allt att du målar upp lite av ett mardrömsscenario. Visst får de garanterat en lugnare ruvningsperiod i naturen. Det tror jag med men oftast så går det juh bra i akvariet med. Honorna drar sig undan och man kan se att de är väldigt lugna, inte minst vid matning. Extra tydligt brukar detta lugn synas på erfarna honor.

Det du pratar om när de blir väldigt stressade, då tar jag också dem så tidigt som 2 veckor ibland. Det ifrågasätter jag inte, det jag undrar över är vitsen med att alltid ta dem före 2 veckor, tom efter några dagar så man får köra dem i en tumbler. Tycker att honan gör det jobbet väldigt bra. Det känns bara jobbigt med massa bubblande tumblers.

Sleepy: Som sagt, jag har inte sagt något om att man inte ska tömma. Jag funderar på nyttan med att göra det väldigt tidigt. Och givetvis så plockar jag med en hona som gått säg 2 veckor om jag ändå är i och stressar fiskarna.

Kommentar

• Tulle89
                              Användare
                              • August 2006
                              • 239

Tulle89: Nu tycker jag allt att du målar upp lite av ett mardrömsscenario. Visst får de garanterat en lugnare ruvningsperiod i naturen. Det tror jag med men oftast så går det juh bra i akvariet med. Honorna drar sig undan och man kan se att de är väldigt lugna, inte minst vid matning. Extra tydligt brukar detta lugn synas på erfarna honor.

Det du pratar om när de blir väldigt stressade, då tar jag också dem så tidigt som 2 veckor ibland. Det ifrågasätter jag inte, det jag undrar över är vitsen med att alltid ta dem före 2 veckor, tom efter några dagar så man får köra dem i en tumbler. Tycker att honan gör det jobbet väldigt bra. Det känns bara jobbigt med massa bubblande tumblers.
                              Haha jo lite gör jag kanske Oftast går det bra i akvarierna med, inget snack om det! Och som du säger är det just de erfarna det går bäst för, men tror jag även att vilken art det är spelar roll.Går mina rödzebra på tugg så brukar det inte vara några problem då de knappt blir jagade och får ha kvar "sin" plats bland stenarna. Men när mina auratus tuggar så står honan i princip hela tiden och trycker uppe vid ett hörn och även där blir hon ibland jagad av hanen (kan ju vara min som är extra pilsk, fast brukar ju auratusar vara ). Det är främst i detta fall jag menar att honan inte kan "försvinna"

Sen håller jag med dig att det förmodligen inte är så hälsosamt att tömma honorna för tidigt heller. Jag brukar alltid vänta minst 2 veckor, gärna upp mot 17-18 dagar innan jag tömmer mina honor. En tumbler skulle jag bara köra om det verkligen var panik att tömma en hona för hon är på väg att dö eller är så stressad att hon inte längre klarar tugget.

Sen är det givetvis en platsfråga också. Tidigare har jag haft möjlighet att låta honorna gå själv i eget kar och sedan spotta, men antalet akvariet räcker inte till nu. Fast nu är jag oandra sidan så van att tömma och tycker det är så smidigt att jag kommer fortsätta med det även om jag får plats

Kommentar

Arbetssätt...