NCS årsmöte på webben?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

Ursprungligen postat av Micke
    I de flesta forumen finns möjlighet att skapa anonyma omröstningar där resultatet visas först när omröstningen är avslutad, inget konstigt alls. Det borde finnas i vBulletin som används här.
    Det finns i vBullentin

Hur det kan funka
    1/ Man går ut i Ciklidbladet och uppmanar alla som är NCS-medlemmar att regga sig som medlemmar (självklart ävwen här i forumet)
    2/ Som nu har alla medlemmar en tid på sig att skicka in motioner.
    3/ När den perioden är över öppnar styrelsen ett antal stängda (öppna för NCS-medlemmar) trådar i forumet. En tråd för varje punkt som skall behandlas - dvs en punkt fäör verksamhetsberätteslen, en för balans och resultaträkningen, en för varje motion som har kommit in, valberedningens förslag till ny styrelse etc. Detta kan låta mycket men det brukar sällan komma in några motioner så det är väl inte sannolikt att de nu helt plötsligt kommer att rasa in.
    4/ Sedan har alla medlemmar 14 dagar (eller någon annan i förväg bestämd tid) på sig att diskutera de olika punkterna.
    5/ Därefter låses diskussionerna (kan läsas - men ytterligare inlägg kan inte skrivas) och alla punkter läggs upp för omröstning - och för varje fråga får man välja mellan ja, nej, avstår. Man kan rösta under 1 vecka
    6/ Därefter skickar man ut ett mail till NCS-medlemmarna där resultat anges - det bör ju även publiceras i forumet

Det går att via forumet göra massmailutskick till alla som är reggade som NCS-medlemmar (på Zoopet skickar vi ett massmail en gång i månaden till alla som är Goldmedlemmar) och detta skall man naturligtvis göra när varje ny period startar, snart avslutas och är avslutad.
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 27 April 2011, 09:38.

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Föreningsdemokrati bygger inte på majoritetsbeslut utan konsensusbeslut. (Kan vi ta det beslutet - vissa svarar ja men det viktiga är att ingen svarar nej - pang - vi beslutar att...) Endast i extremfall kör man en omröstning där majoriteten beslutar. Jag tror aldrig det har hänt på något årsmöte jag har varit på. Däremot är majoritetsbeslut vanliga i styrelsearbetet.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Föreningsdemokrati bygger inte på majoritetsbeslut utan konsensusbeslut. (Kan vi ta det beslutet - vissa svarar ja men det viktiga är att ingen svarar nej - pang - vi beslutar att...) Endast i extremfall kör man en omröstning där majoriteten beslutar. Jag tror aldrig det har hänt på något årsmöte jag har varit på. Däremot är majoritetsbeslut vanliga i styrelsearbetet.
        Frågan avsåg hur man löser det med slutna omröstningar på nätet. Se §7 i stadgarna:
        Föreningens beslut fattas med enkel majoritet om ej dessa stadgar annat föreskriver. Varje medlem har en röst. Omröstning är öppen om ej någon begär sluten omröstning. De för mötesprotokollet valda justeringsmännen fungerar som rösträknare. Vid lika röstantal äger mötesordföranden utslagsröst utom vid val då lotten skall avgöra.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Mikael W
          NCS Medlem

• August 2002
          • 8621

Du menar antagligen då svensk föreningsdemokrati.
          Här är omröstningar inte så sällsynta.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Wilhelm
            Användare
            • April 2002
            • 9122

Föreningsdemokrati bygger inte på majoritetsbeslut utan konsensusbeslut. (Kan vi ta det beslutet - vissa svarar ja men det viktiga är att ingen svarar nej - pang - vi beslutar att...)
            Betyder inte koncensus att alla tycker ungefär likadant, eller att alla står bakom ett beslut?

Ett bra dokument att läsa om föreningsdemokrati
            Senast redigerad av Wilhelm; 27 April 2011, 12:37.
            mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

Ursprungligen postat av Wilhelm
              Betyder inte koncensus att alla tycker ungefär likadant, eller att alla står bakom ett beslut?
              http://sv.wikipedia.org/wiki/Konsensus
              Ja det menar jag och det var bara ett konstaterande. Det kan vara hätska diskussioner mm, men i slutändan kommer man till "kan vi ta beslutet att...". Kanske är det det konsensusbesluten som man har på arbetsplatsträffar som har smittat av sig vad vet jag (blir det inget konsensusbeslut tar chefen beslutet).

(Wilhelm, jag klantade till det och råkade rader delar av ditt inlägg - kan du lägga in länken till föreningsråden igen?)
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Jo men man lägger bara upp den så den blir synlig för NCS-medlemmar och man måste självklart gå ut i god tid i Ciklidbladet och tala om för alla NCS-medlemmar att de måste regga sig som medlemmar för att kunna delta.
                Men det är ju lätt fixat
                Vi har ju en avdelning för detta http://www.ciklid.org/forum/forumdisplay.php?f=62 där även den här tråden skulle kunna ligga om vi ville (dvs. det är främst upp till trådskaparen).
                Senast redigerad av Ola Svensson; 27 April 2011, 12:32.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Wilhelm
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9122

fixat!
                  mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Mikael W
                    NCS Medlem

• August 2002
                    • 8621

Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
                    I detta fall (årsmöte på webb) syftar väl "sluten" omröstning till att endast NCS medlemmar skall delta i omröstningen.

Det rör sig alltså om en öppen omröstning endast för medlemmar, men som i webbtermer blir "sluten" eftersom den endast syns i forumsavdelning tillgänglig för NCS medlemmar.
                    Hej

Tar mig friheten att hoppa in här för att förhindra att terminologisk otydlighet uppstår.

Sluten omröstning betyder bara en sak, dvs att ingen annan får veta hur en medlem har röstat. (Alltså i praktiken så att omröstningen sker med slutna sedlar.)

Att någon annan än föreningens medlemmar skulle få rösta är uteslutet, det kan tänkas ske i en gallup, men det handlar då inte om föreningens beslutsfattande.
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Joakim Draktoft
                      NCS Medlem
                      • April 2002
                      • 7334

Ursprungligen postat av Mikael W
                      Hej

Tar mig friheten att hoppa in här för att förhindra att terminologisk otydlighet uppstår.

Sluten omröstning betyder bara en sak, dvs att ingen annan får veta hur en medlem har röstat. (Alltså i praktiken så att omröstningen sker med slutna sedlar.)

Att någon annan än föreningens medlemmar skulle få rösta är uteslutet, det kan tänkas ske i en gallup, men det handlar då inte om föreningens beslutsfattande.
                      Det var precis därför jag också hoppade in, men jag var uppenbarligen inte tillräckligt tydlig.
                      Joakim Draktoft
                      f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

Kanske bäst om alla nu hoppar ut ur den diskussionen

Omröstningen går att sköta på ett demokratiskt sätt även via webben. OM det skulle behöva ändras i stadgarna för att röstning skall kunna ske där (vilket jag har svårt att se) så är det ju bara som Mikael W skrev ovan

Problemet är inte att ändra stadgarna, besluter vi oss för detta, ändrar vi också stadgarna
                        Utan om hela idén med årsmöte på webben skall föras vidare, eller inte.
                        Jag har som sagt svårt att se en enda nackdel med att göra detta.

Kommentar

• HåkanM
                          NCS Medlem

• November 2005
                          • 1296

Tycker ideen är bra då årsmöten i ideellla föreningar oftast besöks av de närmast sörjande. Men viktigast är väl att valberedning lyckas hitta godtagbara personer till styrelsen. Så årsmöte på webben+ jakt på nya styreslemedlemmar på ciklidstämman eller ?

Kommentar

• bossep
                            Användare
                            • January 2013
                            • 2352

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Kanske bäst om alla nu hoppar ut ur den diskussionen

Omröstningen går att sköta på ett demokratiskt sätt även via webben. OM det skulle behöva ändras i stadgarna för att röstning skall kunna ske där (vilket jag har svårt att se) så är det ju bara som Mikael W skrev ovan

Utan om hela idén med årsmöte på webben skall föras vidare, eller inte.
                            Jag har som sagt svårt att se en enda nackdel med att göra detta.
                            Jag är för!
                            Webmaster för Ciklid.org.
                            Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4619

Ursprungligen postat av HåkanM
                              Så årsmöte på webben+ jakt på nya styreslemedlemmar på ciklidstämman eller ?
                              "Jakten" på nya styrelsemedlemmar bör vara avklarad före såväl årsmöte som ciklidstämma (oavsett om den äger rum IRL eller på webben)

Kommentar

• Donkiwin
                                Användare
                                • November 2008
                                • 95

Har ju inte varit på ett endaste årsmöte .
                                Den främsta anledningen till detta torde vara avståndet till årsmötet.
                                Visserligen så tror jag att man bör hålla det i anslutning till CS annars blir det förmodligen bara "närmast sörjande" i ännu högre grad. Men alternativet, om man ska hålla årsmötet IRL, blir nog ändå sämre.

Kan man lösa det hela med att säkerställa "säkerheten" är nog ett webbaserat årsmöte vägen att vandra. Att ändra i stadgarna borde inte vara någon problem.

Kommentar

Arbetssätt...