NCS årsmöte på webben?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

Ursprungligen postat av bossep
    Nu är ju jag kanske ett undantag eftersom jag bor riktigt långt bort.
    Men kan inte det här med långa resor, etc. ha en dämpande effekt? Jag tror många med mig drar sig för att ”åka på årsmöte”.
    Absolut, MEN att folk kommer på ciklidstämman, men inte på årsmötet när det äger rum samtidigt och på samma plats har nog inte med avståndet att göra

Kommentar

• bossep
      Användare
      • January 2013
      • 2352

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Absolut, MEN att folk kommer på ciklidstämman, men inte på årsmötet när det äger rum samtidigt och på samma plats har nog inte med avståndet att göra
      Vem vill sitta och lyssna på färg som torkar när man kan mingla med trevliga människor?
      Jag är ganska säker på att just det här med årsmötesbyråkrati snarare skrämmer bort folk från stämman än lockar. Lite som ”å för tusan, om jag åker på stämman borde jag visa mig på årsmötet. Då struntar jag i alltihop.”
      Jag tror faktiskt att detta är en av orsakerna till att man fick tacka nej till folk och begränsa deltagandet på Poecilia träffen nu i Maj!
      Webmaster för Ciklid.org.
      Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

Ursprungligen postat av bossep
        Vem vill sitta och lyssna på färg som torkar när man kan mingla med trevliga människor?
        Jag är ganska säker på att just det här med årsmötesbyråkrati snarare skrämmer bort folk från stämman än lockar. Lite som ”å för tusan, om jag åker på stämman borde jag visa mig på årsmötet. Då struntar jag i alltihop.”
        Jag tror faktiskt att detta är en av orsakerna till att man fick tacka nej till folk och begränsa deltagandet på Poecilia träffen nu i Maj!
        Om det är så vet jag naturligtvis inte.

Men lite symptomatiskt är att det är väldigt få som brytt sig om att diskutera årsmötet i denna tråd (vilket var det tråden handlade om) medan däremot en hel del velat diskutera ciklidstämman (vilket tråden inte skulle handla om).
        Slutsats: Medlemmarna bryr sin minimalt om vad som händer på årsmötet (så är säkert fallet i de flesta föreningar) och som du tycker jag då att det är bättre att flytta bort årsmötet från stämman och istället satsa på att göra den ännu bättre

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Jag vet att många inte går då de tycker att styrelsen sköter det hela bra och litar på att de kommer att fortsätta att göra det. Jag frågade nämligen många varför de inte dök upp. De litar även på att folk som går på årsmötet men som inte sitter i styrelsen "sköter" detta åt dem och är deras röst. Som exempel var SARFs möte i samband med Ciklidstämman kanske mer välbesökt. Där behandlades en mycket mer brännande fråga - ska SARF finnas eller inte. Detta talar inte mot ditt förslag Kjell utan jag lägger bara till det.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Byttorp
            Användare
            • November 2003
            • 1585

Precis som du säger Kjell, har nog inte alls med avståndet att göra. Och för att understryka vad Ola skriver - folk i gemen litar nog på att det sköts så bra som det kan och går därför hellre till hotellet och dricken en öl till eller två.

Personligen (bortsett från att man varit med i styrelsen) så har jag sett det som ett avslappnat men ändå formellt forum för diskussion, högt och lågt om en massa saker som hänt under året, och som kommer att hända framgent i föreningen - kryddat av Kjells (för det mesta) kommentarer och ifrågasättanden på ett POSSITIVT sätt.

Jag ser inga som helst problem med att hålla det på webben (gällande stadgarna) och på så sätt kanske få in fler motioner/förslag samt få fler delaktiga som bryr sig om föreningen och dess framtid.

Göteborgs Ciklidgrupp har ju ett uppstartsmöte gällande nästa års möte hemma hos Kjell om några veckor och vi får väl komma med förslag kring upplägget efter det.
            Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
            Ordförande GCG

Kommentar

• Mikael W
              NCS Medlem

• August 2002
              • 8621

Slutsats: Medlemmarna bryr sin minimalt om vad som händer på årsmötet (så är säkert fallet i de flesta föreningar)
              Också jag tror att det lutar åt det hållet. Dels av orsaker Ola var inne på, dels för att det helt enkelt är tråkigt (om man nu inte är en föreningsbyråkrat, som t.ex. jag) och dels (som jag skrev tidigare) av rädsla för att åka på ett uppdrag.

och som du tycker jag då att det är bättre att flytta bort årsmötet från stämman och istället satsa på att göra den ännu bättre
              OK, då betyder det att årsmötet kl 0800 på söndag morgon störde mindre än kl 1700 på lördag. Skämt åsido, att årsmötet faktiskt skulle sabba stämman har jag svårt att tro. Men frånsett det, IFALL vi plockar ut årsmötet ur stämmoveckoslutet, då är det mycket bättre att ha det på webben än i en möteslokal nånstans. I det senare fallet skulle ju "ingen" komma, och det är inte heller bra.

Problemet är inte att ändra stadgarna, besluter vi oss för detta, ändrar vi också stadgarna. Det handlar inte om huruvida webben är en "plats" eller ej utan mer om hur deltagandet och beslutsfattandet dokumenteras etc.
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9122

Undrar bara hur en sådan sak som sluten votering skulle funka på webben?
                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4619

Ursprungligen postat av Mikael W
                  OK, då betyder det att årsmötet kl 0800 på söndag morgon störde mindre än kl 1700 på lördag. Skämt åsido, att årsmötet faktiskt skulle sabba stämman har jag svårt att tro.
                  Skämt och skämt - jag tycker det vore klart bättre än som det är nu i alla fall. Det vore dock att ge upp lite - man kan ju i alla fall försöka att köra ett årsmöte på webben - det kan ju i alla fall inte bli sämre och blir det bättre så blir det en bonus.

På "prime time" på ciklidstämman tycker jag som sagt också att man skall lägga in en 30-45 minuters bra (rolig OCH informativ - dvs inget sifferrabblande) NCS-presentation

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

Ursprungligen postat av Wilhelm
                    Det är inga konstigheter - jag beskrev förloppet tidigare i tråden

Kommentar

• cf.akvarielagret
                      Användare
                      • April 2002
                      • 5028

Ursprungligen postat av Wilhelm
                      Sluten skoja inte
                      om man säger något måste den vara öppen för alla medlemmar
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                        Sluten skoja inte
                        Jo men man lägger bara upp den så den blir synlig för NCS-medlemmar och man måste självklart gå ut i god tid i Ciklidbladet och tala om för alla NCS-medlemmar att de måste regga sig som medlemmar för att kunna delta.
                        Men det är ju lätt fixat
                        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 26 April 2011, 22:45.

Kommentar

• Wilhelm
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9122

Det är inga konstigheter - jag beskrev förloppet tidigare i tråden
                          Vilket inlägg? Hittar inte i brådrasket!
                          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Mikael W
                            NCS Medlem

• August 2002
                            • 8621

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                            Sluten skoja inte
                            Öh? Sluten omröstning är ett helt normalt alternativ i föreningar. Så här säger t.ex. våra stadgar (§ 7): Föreningens beslut fattas med enkel majoritet om ej dessa stadgar annat föreskriver. Varje medlem har en röst. Omröstning är öppen om ej någon begär sluten omröstning.

(I allmänhet kan man väl säga att sluten omröstning är sällsynt i sakfrågor men vanligt som alternativ i personval. Och visst, stadgar kan ändras.)
                            mvh
                            Mikael W
                            (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Joakim Draktoft
                              NCS Medlem
                              • April 2002
                              • 7334

I detta fall (årsmöte på webb) syftar väl "sluten" omröstning till att endast NCS medlemmar skall delta i omröstningen.

Det rör sig alltså om en öppen omröstning endast för medlemmar, men som i webbtermer blir "sluten" eftersom den endast syns i forumsavdelning tillgänglig för NCS medlemmar.
                              Joakim Draktoft
                              f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• Micke
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9579

I de flesta forumen finns möjlighet att skapa anonyma omröstningar där resultatet visas först när omröstningen är avslutad, inget konstigt alls. Det borde finnas i vBulletin som används här.
                                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

Arbetssätt...