NCS årsmöte på webben?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    Användare
    • April 2002
    • 2294

Jag försöker alltid ta mig till det "lilla" som arrangeras på ett år i sverige.
    Ibland är det mer ciklider o ibland mindre men oavsett finns det alltid nya ideer o hämta. Sedan verkar ju ciklidhobbyn krympa och då hjälper det väl inte o stanna hemma för det gynnar ju inte ciklidhobbyn, för oavsett programmet så är ju mötet med likasinnade det som är höljdpunkten och ger minst lika mycket i utbyte.
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

Krymper verkligen ciklidhobbyn idag? Jag tycker man ser betydligt fler ciklider i affärerna idag än för bara ett år sedan. Det brukar väl vara ett tecken på att försäljningen går uppåt. Däremot är nog färre med i föreningar, mycket av det snacket förs över nätet idag. Sedan gäller det ju verkligen att föredragshållarna är i framkant på deras område om inte föredragen ska kännas inaktuella för de mest inbitna entusiasterna som varvar internet ett par gånger per dag.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• kaj.p
        Användare
        • April 2002
        • 2294

Ursprungligen postat av FI
        Krymper verkligen ciklidhobbyn idag? Jag tycker man ser betydligt fler ciklider i affärerna idag än för bara ett år sedan. Det brukar väl vara ett tecken på att försäljningen går uppåt. Däremot är nog färre med i föreningar, mycket av det snacket förs över nätet idag. Sedan gäller det ju verkligen att föredragshållarna är i framkant på deras område om inte föredragen ska kännas inaktuella för de mest inbitna entusiasterna som varvar internet ett par gånger per dag.
        Vad är det för vits med o ta in kvalificerade föreläsare om ingen kommer?
        Jag var i Linköping o säger alla var bra o det de förmedlade finns inte på nätet.
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

Jag måste säga att jag var lite skeptisk till stämman (det var min första) och tänkte att man hittar ju allt på nätet nu för tiden, men men det kan ju vara kul att träffa några IRL.

MEN men det var riktigt bra föredrag och men får leta länge på nätet för att få ihop det som sades på dragningarna. Mycket nöjd och imponerad av kvaliteten!!
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Mikael W
            NCS Medlem

• August 2002
            • 8621

Ursprungligen postat av cichlids4fun
            lite offtopic, men såna här mainstream ciklidstämmor som denna lockar kanske mer folk som inte är intresserade av ciklider, men oss riktiga ciklidioter lockar det inte ett dugg har pratat med flera jag känner som brukar åka då och då och de flesta tyckte att utbudet av föredrag inte lockade, vi vill ha riktiga ciklidföredrag inte annat tjaffs
            Hej
            Det var ett medvetet val. Vi vill ha fler medlemmar och ville därför locka också folk som inte (ännu) har provat på ciklider. Vi får väl lägga på minnet att inte glömma att ha något program för de verkligt smala experterna också.
            Vore det något att ha bredd ena dagen och djup andra dagen? (Lite kuriosa: Ett föredrag jag aldrig glömmer (inte för att jag minns något av substansen) åhörde jag i Danmark i början av 80-talet, det tog 2,5 timmar och alla bilderna föreställde ciklidkranier.)
            Senast redigerad av Mikael W; 24 April 2011, 22:04.
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

Ursprungligen postat av FI
              Det säljs klart mindre åtminstone med Malawi och Tanganyika och det säljs klart mindre med stora akvarier (som många ciklider behöver). Däremot har sydamerika (speciellt de mindre arterna) ökat
              Detta är dock inte något specifikt svenskt utan det är en internationell "trend"

Kommentar

• cichlids4fun
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 3111

Ursprungligen postat av Mikael W
                Hej
                Det var ett medvetet val. Vi vill ha fler medlemmar och ville därför locka också folk som inte (ännu) har provat på ciklider. Vi får väl lägga på minnet att inte glömma att ha något program för de verkligt smala experterna också.
                Vore det något att ha bredd ena dagen och djup andra dagen? (Lite kuriosa: Ett föredrag jag aldrig glömmer (inte för att jag minns något av substansen) åhörde jag i Danmark i början av 80-talet, det tog 2,5 timmar och alla bilderna föreställde ciklidkranier.)
                ok, blev det några nya medlemmar då?
                Mvh
                Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4619

Ursprungligen postat av cichlids4fun
                  ok, blev det några nya medlemmar då?
                  Temat var säkert tillkommit för att attrahera flera - men däremot var NCS väldigt dåligt marknadsfört.

Sedan kan det kanske vara dags att i denna tråd återgå till utgångsämnet som handlade om "NCS årsmöte på webben" och inte om ciklidstämman som sådan.
                  Självklart är det också en intressant fråga men det var inte det som denna tråd handlar om.

Om ni vill diskutera själva stämman kan man ju diskutera det i den tråd som jag startade med att lägga in en tråd till en artikel om stämman. Där är det väldigt få som har kommenterat
                  Senast redigerad av Kjell Fohrman; 25 April 2011, 10:56.

Kommentar

• Mikael W
                    NCS Medlem

• August 2002
                    • 8621

Vilka föreningar håller sitt årsmöte på webben? Vad är deras erfarenheter av det? Framför allt, deltar fler medlemmar då?
                    Har de detta inskrivet i sina stadgar?

Och, ifall man nu ska ha en åsikt om hur många deltagande medlemmar som vore lämpligt på årsmötet, hur många borde de vara då, i en förening som vår, med dryga 800 medlemmar spridda över Norden?

Andra än Kjell som har erfarenheter av årsmöte på webben?
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

Ursprungligen postat av Mikael W
                      Vilka föreningar håller sitt årsmöte på webben? Vad är deras erfarenheter av det? Framför allt, deltar fler medlemmar då?
                      Har de detta inskrivet i sina stadgar?

Och, ifall man nu ska ha en åsikt om hur många deltagande medlemmar som vore lämpligt på årsmötet, hur många borde de vara då, i en förening som vår, med dryga 800 medlemmar spridda över Norden?

Andra än Kjell som har erfarenheter av årsmöte på webben?
                      Jag känner i alla fall inte till fler än Poecilia Scandinavia i Norden.

Det viktigaste är väl egentligen inte att ha det på webben för att få fler att delta (även om det självklart vore bra) utan att få bort det från ciklidstämman där det idag fungerar som en stämningssänkare som inte innebär ett dyft med reklam för NCS. Snarare badwill.

Antalet deltagare på årsmötet borde i sättas i relation till antalet deltagare på Ciklidstämman - egentligen borde väl åtminstone 90% av NCS-medlemmarna på ciklidstämman delta på årsmötet.
                      Fast idag kanske vi skall vara glada för att det inte är så för att delta på ett årsmöte gör ingen glad. Och OM det hade varit ett riktigt bra och levande årsmöte så hade det varit livliga diskussioner med många synpunkter och då hade det tagit timmar att genomföra

PS. Här finns Poecilias stadgar http://www.poecilia.org/start/default.asp?page=8
                      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 25 April 2011, 17:45.

Kommentar

• Wilhelm
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9122

Det måste ju till en stadge ändring om NCS ska ha en webbaserad årsmötesförhandling, eller ett alternativ till den gängse, dessutom så ska det vara ett beslut på två årsmöten i rad.
                        Så Kjell får väl skriva en motion som kan behandlas för första gången i Göteborg.

Men redan nu kan man ju ha årsmöten på andra tider än på ciklidstämman. Akvariets dag eller nån annan akvaristisk sammankommst.
                        Men hur många NCSare kommer att delta då, förutom de vanliga gubbarna?
                        Det är inte lätt.
                        Man kanske ska ställa frågan på forumet?
                        Jag har ingen erfarenhet av webbaserad årsmötesförhandling.
                        Jag kan bara säga att SVERAK kattklubbarnas riksförbund håller årsmöte i dagarna 2 och bara 2 från varje klubb får delta på själva årsmötet och få ytrranderätt. Antalet röster är beroende på antal medlemmar i varje klubb. Det som tar längst tid är att behandla alla motioner. Tar ungefär en hel dag. Senaste årsmötet besöktes av 88 delegater från 46 klubbar (flera tusen medlemmar) + en drös med åhörare.
                        Inga roliga och intressanta föredrag. bara nöta byxbaken i två dagar

Lite OT
                        Senast redigerad av Wilhelm; 25 April 2011, 22:07.
                        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Kjell Fohrman
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4619

Ursprungligen postat av Wilhelm
                          Det måste ju till en stadge ändring om NCS ska ha en webbaserad årsmötesförhandling, eller ett alternativ till den gängse, dessutom så ska det vara ett beslut på två årsmöten i rad.
                          Så Kjell får väl skriva en motion som kan behandlas för första gången i Göteborg.
                          Håller med om att stadgarna bör skrivas om, men så här står det

Årsmötet är föreningens högsta beslutande instans. Årsmötet skall hållas varje år, senast fyra månader efter verksamhetsårets slut. Styrelsen beslutar om tid och plats för årsmötet, som om möjligt skall förläggas i anslutning till Ciklidstämman, Akvariets Dag eller annat liknande arrangemang.
                          Där sägs inget som direkt förbjuder att det är ett webbbaserat årsmöte. Styrelsen beslutar om tid och plats och den kan ju då besluta om att platsen är på webben, eller hur?
                          Det skall om möjligt förläggas i anslutning till ciklidstämman - men "om möjligt" innebär ju inte att det "skall".

Så det finns inget förbud i stadgarna om styrelsen bestämmer något annat - men visst vore det bra om stadgarna ändras.

Kommentar

• Wilhelm
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9122

Då dessa stadgar skrevs visste man inte att webben skulle finnas!
                            "Nåt liknande arrangemang" är inte webben. Min tolkning!
                            Så det bästa är att du skriver en motion till stadgeändring!
                            mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Kjell Fohrman
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4619

Ursprungligen postat av Wilhelm
                              Då dessa stadgar skrevs visste man inte att webben skulle finnas!
                              "Nåt liknande arrangemang" är inte webben. Min tolkning!
                              Så det bästa är att du skriver en motion till stadgeändring!
                              För min del bryr jag mig inte - jag skippar i fortsättningen NCS-årsmöten, men självklart inte ciklidstämmorna.
                              Mitt förslag tillkom för att jag tyckte det var bra för NCS om man istället höll ett kort och intressant "reklamföredrag" för NCS på ciklidstämman istället för en "likvaka" för de närmast sörjande.

Vad jag skriver är att stadgarna ger utrymme för en vid tolkning som kanske kan utveckla NCS - så om viljan finns kan man gå vidare med det

Kommentar

• bossep
                                Användare
                                • January 2013
                                • 2352

Nu är ju jag kanske ett undantag eftersom jag bor riktigt långt bort.
                                Men kan inte det här med långa resor, etc. ha en dämpande effekt? Jag tror många med mig drar sig för att ”åka på årsmöte”.

Jag är medlem i både ciklidsälskapet och Poecilia Scandinavia och jag tyckte det funkade bra med årsmötet på internet. Dessutom får man saker och ting på pränt direkt från källan om vi nu inte skall skrika i munnen på varan via skype eller liknande.

Jag håller med Kjell om att köra årsmötet på nätet och sedan satsa allt krut på en bra ciklidstämma, etc.
                                Webmaster för Ciklid.org.
                                Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

Kommentar

Arbetssätt...