NCS årsmöte på webben?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Nej det var inte avsett att vara ironiskt för jag är övertyygad om att det kommer att bli betydligt färre deltagare på stämman om man skulle ha föredragen även på webben och då kan man ju lika gärna låta dom hålla föredragen på hemmanplan.

En höjd medlemsavgift leder till färre medlemmar så det tror jag inte på. Snarare i så fall att man tar betalt av de som vill lyssna på webben.

Även om våra föredragshållare ställer upp ideellt så blir det en hel del om man summerar resekostnaderna (bil till flygplatsen, parkering på flygplatsen och flygbiljett), hotellkostnader och mat för flera föredragshållare.

Fast jag kan hålla med om att "föredrag på webben" exklusivt för medlemmarna i sig kan locka fler till att bli NCS-medlemmar. Men det behöver ju inte ersätta Ciklidstämman som sådan - det kan man ju köra ändå.

Som jag sa tidigare:
    Ciklidstämman funkar och det går runt och vi har jäkligt trevligt - så varför ändra på ett vinnande knoncept.
    Vad som inte funkar är ju årsmötena
    Alltså, jag tvivlar att en höjd medlemsavgift på 50kr ger mindre medlemmar. Så dyrt är det ju inte. De som redan betalar 295kr kan nog stå ut med 345kr också, speciellt gäller detta de som inte brukar vara på Ciklidstämman som på så sätt skulle få ut mer av NCS-medlemsskapet. Jag tror inte att överdrivet många som gillar Ciklidstämman som den är nu kommer att sitta hemma vid datorn och se den. Skulle du själv det? De som kommer att utnyttja denna tjänst är i första hand de som aldrig är där men som inte tackar nej om ett bekvämt alternativ finns. Andra livestreamade föredrag på webben utöver Ciklidstämman låter givetvis jättebra det med.

En sista fundering bara, om inte ens 10% av NCS-medlemmarna är på Ciklidstämman idag och om det är ytterst få unga som deltar (jag går efter foton i artiklar på mestadles medelålders gubbar), kan man verkligen kalla det ett "vinnande koncept" som inte är i behov av förändring i så fall?
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• cichlids4fun
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 3111

Jo men som sagt - nu kom ju faktiskt folk på Ciklidstämman denna gång, förra gången när det var i Linköping där det BARA var ciklidföredrag så var det betydligt färre.....
      Så det talar ju helt emot det du påstår.

Men jag håller med dig om att styrelsen borde göra en utvärdering av Ciklidstämman (vilket jag också sa på årsmötet) - detta för att kommande ciklidstämmorarrangörer skall få en vägledning.

Kan också meddela att vi som håller i nästa Ciklidstämma själva kommer att göra en grundlig utvärdering av de tidigare Ciklidstämmorna på vårt nästa möte. Men siffrorna från de senaste ciklidstämmorna talar väl lite för sig själva - dvs de överensstämmer som sagt inte med ditt påstående att folk kommer bara om det blir "riktiga ciklidföredrag".

Jag tror att det bör vara "både och" och sen vet jag inte vad du menar med "riktiga ciklidföredrag" - malawi och tanganyika är ju i klar nedgång i Sverige (det enda som ökar är avelsformerna) medan däremot Sydamerikanska ciklider ökar - och de som håller dessa ciklider är även intresserade av sådant som tetror, växter etc. etc.
      jag har inte påstått att det kommer mindre folk tvärtom läs så ser du, men vi inbitna gamla ciklidnördar gillar inte detta klabb det var det jag skrev, men om det är mot detta hållet NCS är på väg få jag nog ompröva mitt beslut att vara medlem..........det jag ville säga med mitt inlägg var ju bara att är ju att antalet inbitna ciklidister lär minska medans allmänintresserade ökar men det är ju styrelsen som bestämmer åt vilket håll det ska gå, jag besöker definitivt inte en stämma som inte intresserar mig, det går ju pengar som typ en vecka i spanien så att påstå att det blir billigt är ju befängt, bor man inte på lokalitionen så springer det ju iväg på 5000 för en helg eller nåt........
      Mvh
      Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

........förra gången när det var i Linköping där det BARA var ciklidföredrag så var det betydligt färre.....
        Så det talar ju helt emot det du påstår.
        Ja, det var ju nära att det inte blev någon stämma alls pga det förbaskade vulkanutbrottet och askmolnet som gjorde att vi bara några timmar innan kunde andas ut då vi visste att föredragshållarna satt i planen på väg till Linköping, utom Ad förståss.
        Det gjorde också att ett antal presumtiva besökare valde att stanna hemma.
        Det vart i alla fall 62 besökare + ett antal fripassagerare! (70 tal totalt)

Kan också meddela att vi som håller i nästa Ciklidstämma själva kommer att göra en grundlig utvärdering av de tidigare Ciklidstämmorna på vårt nästa möte. Men siffrorna från de senaste ciklidstämmorna talar väl lite för sig själva - dvs de överensstämmer som sagt inte med ditt påstående att folk kommer bara om det blir "riktiga ciklidföredrag".
        .
        Det ska bli intressant att få ta del av den utvärderingen.
        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Wilhelm
          Användare
          • April 2002
          • 9122

Ursprungligen postat av cichlids4fun
          bor man inte på lokalitionen så springer det ju iväg på 5000 för en helg eller nåt........
          Nu tar du i!
          5000 är väl vad man plockar in på lotterivinster om man investerar i ett bra antal lotter!
          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

Kommentar

• cichlids4fun
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 3111

Ursprungligen postat av Wilhelm
            Nu tar du i!
            5000 är väl vad man plockar in på lotterivinster om man investerar i ett bra antal lotter!
            snarare tvärtom
            1465 övernattning inträde och middag + extranatt i singelrum 765 SEK. + Fredagsmiddagen kostar 150 SEK + resa tor stockholm ca 1400kr, lotter öl och mat mm ca 1500-2000kr summera det du om man räknar bort lite bensin där var det ungefär vad jag gjorde av med i linköping iaf

och lotterivinster var väl några flingburkar som mest
            Mvh
            Peter

Kommentar

• Wilhelm
              Användare
              • April 2002
              • 9122

Hehehe! Tur att jag är dålig på att räkna! Men du köpte väl fel lotter!
              Du har en poäng där! Det är dyrt med bensin, hotell och mat!
              Förr sov man i gymnastiksalar och käkade spagetti o köttfärssås!
              mvh Wilhelm

Kommentar

• cf.akvarielagret
                Användare
                • April 2002
                • 5028

Visst
                vi sov i åtta manna rum åt chili con carne
                då var det billigt o bra

nu är det singelrum som är i majoritet, fortfarande kul

mötena är kanon, men varför kommer det inte ens 100 till Stockholm

räddningen var lotterierna
                massor av företag skänkte ofantligt mycket som sedan gav ca 35000kr i lotteripengar
                så det gick antagligen ihop sig
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4619

Ursprungligen postat av FI
                  Alltså, jag tvivlar att en höjd medlemsavgift på 50kr ger mindre medlemmar. Så dyrt är det ju inte. De som redan betalar 295kr kan nog stå ut med 345kr också, speciellt gäller detta de som inte brukar vara på Ciklidstämman som på så sätt skulle få ut mer av NCS-medlemsskapet. Jag tror inte att överdrivet många som gillar Ciklidstämman som den är nu kommer att sitta hemma vid datorn och se den. Skulle du själv det? De som kommer att utnyttja denna tjänst är i första hand de som aldrig är där men som inte tackar nej om ett bekvämt alternativ finns. Andra livestreamade föredrag på webben utöver Ciklidstämman låter givetvis jättebra det med.

En sista fundering bara, om inte ens 10% av NCS-medlemmarna är på Ciklidstämman idag och om det är ytterst få unga som deltar (jag går efter foton i artiklar på mestadles medelålders gubbar), kan man verkligen kalla det ett "vinnande koncept" som inte är i behov av förändring i så fall?
                  Det kommer sagt var lika många på mötena idag (när vi är 850 medlemmar) som det kom när vi var 1400 medlemmar.
                  Sedan tror jag som sagt inte att en höjd medlemsavgift leder till att mer pengar som kommer in - medlemmarna minskar ju redan nu år för år.

Men visst - tror jag på att testa nya vägar - men att köra Ciklidstämman på webben tror i alla fall jag leder till dess hädangång och det är ju synd att ta livet av något som idag fungerar och t.o.m. genererar pengar till NCS

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

jag har inte påstått att det kommer mindre folk tvärtom läs så ser du, men vi inbitna gamla ciklidnördar gillar inte detta klabb det var det jag skrev, men om det är mot detta hållet NCS är på väg få jag nog ompröva mitt beslut att vara medlem..........det jag ville säga med mitt inlägg var ju bara att är ju att antalet inbitna ciklidister lär minska medans allmänintresserade ökar men det är ju styrelsen som bestämmer åt vilket håll det ska gå, jag besöker definitivt inte en stämma som inte intresserar mig, det går ju pengar som typ en vecka i spanien så att påstå att det blir billigt är ju befängt, bor man inte på lokalitionen så springer det ju iväg på 5000 för en helg eller nåt........
                    Nej, men de inbitna ciklidnördarna blir ju färre för varje år som går och dessa så oavsett vad vi tycker så kan inte en ciklidstämma bygga på att enbart dessa kommer

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

snarare tvärtom
                      1465 övernattning inträde och middag + extranatt i singelrum 765 SEK. + Fredagsmiddagen kostar 150 SEK + resa tor stockholm ca 1400kr, lotter öl och mat mm ca 1500-2000kr summera det du om man räknar bort lite bensin där var det ungefär vad jag gjorde av med i linköping iaf

och lotterivinster var väl några flingburkar som mest
                      Kan hålla med om att det börjar bli väl dyrt - men det är ju lite av en avvägning om vi vill ha det som förr (vandrarhem och Chili Carne som Christer skriver) eller om vi vill ha det som det är nu. Jag vet uppriktigt sagt inte riktigt.

Jag är ju med om att arrangera Poecilia Weekenden och det är ju ett budgetpaket. Övernattning 2 nätter på vandrahem, 2 middagar (catering), 1 lunch, 2 frukostar, kaffe, entreer kostar ca. 1000 spänn för Poecilia medlemmar och 200 spänn till för icke medlemmar.
                      Vi har dock bara plats för 70 st och dessa platser var fullbokade en månad före deadline.

Så tycker som jag skrev ovan och sa på årsmötet att det är dags för NCS styrelse att göra en utvärdering om vilken väg vi skall gå.
                      Jag själv vet inte riktigt vad som är bäst

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

Ursprungligen postat av Wilhelm
                        Ja, det var ju nära att det inte blev någon stämma alls pga det förbaskade vulkanutbrottet och askmolnet som gjorde att vi bara några timmar innan kunde andas ut då vi visste att föredragshållarna satt i planen på väg till Linköping, utom Ad förståss.
                        Det gjorde också att ett antal presumtiva besökare valde att stanna hemma.
                        Det vart i alla fall 62 besökare + ett antal fripassagerare! (70 tal totalt)
                        Nja, kom det verkligen färre besökare pga vulkanutbrottet. Jag tror nog inte riktigt att så var fallet för de flesta mötesdeltagare bokar sig ju för stämman i relativt god tid och det var ju bara några få dagar innan som det offentliggjordes att inte Ad kunde komma.
                        Jag räknade antalet åhörare under bägge dagarna och på lördagen var det 60 och på söndagen 50 och då är ALLA inräknade i siffrorna . t.o.m. föredragshållarna.

Kommentar

• cichlids4fun
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 3111

Nej, men de inbitna ciklidnördarna blir ju färre för varje år som går och dessa så oavsett vad vi tycker så kan inte en ciklidstämma bygga på att enbart dessa kommer
                          nä men hade hälften av föredragen varit om ciklider så hade jag kanske funderat på det givetvis beroende på vad för föredrag, och nu menar jag inte nanobygge och såna grejer utan rena ciklidföredrag.

och som sagt om det är intressant kan jag ju verkligen tänka mig att åka och lägga ut pengarna, men inte på ointressanta saker, tycker ni ska utvärdera hur många som kommer utifrån på stämmorna och jämföra lite där, de som reser längst lär ju vara rätt så ciklidintresserade
                          Mvh
                          Peter

Kommentar

• cf.akvarielagret
                            Användare
                            • April 2002
                            • 5028

Antalet besökare var en besvikelse ..... mötet var en succe

Arrangörer var Akvarielagret .... borde kunna ge minst 50-100 besökare
                            Arrangör var Bollmora AK är väl ca 170 medlemmar ...... 100 borde komma
                            NCS 850 medlemmar ..... minst 150 borde komma
                            SARF .......... 20 borde komma
                            Stockholm med omnejd ...... 2 miljoner ........ 100 borde komma

ÄR DET SÅ ATT ALLA HAR BRUNNIT FAST VID SIN DATOR
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor

Kommentar

• cf.akvarielagret
                              Användare
                              • April 2002
                              • 5028

nä men hade hälften av föredragen varit om ciklider så hade jag kanske funderat på det givetvis beroende på vad för föredrag, och nu menar jag inte nanobygge och såna grejer utan rena ciklidföredrag.

och som sagt om det är intressant kan jag ju verkligen tänka mig att åka och lägga ut pengarna, men inte på ointressanta saker, tycker ni ska utvärdera hur många som kommer utifrån på stämmorna och jämföra lite där, de som reser längst lär ju vara rätt så ciklidintresserade
                              Du var inte där så du vet inte hur trevligt det var
                              hörde ingen missnöjd
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor

Kommentar

• Kjell Fohrman
                                Användare
                                • April 2002
                                • 4619

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                                Du var inte där så du vet inte hur trevligt det var
                                hörde ingen missnöjd
                                Nej, men det är väl bara bra att få veta varför de som inte var där - inte kom. Om bara de som var där och tyckte att allt var perfekt skulle säga vad de tyckte så lär det ju inte leda framåt.

Så det är bara bra att de som inte var på ciklidstämman talar om varför de inte kom och varför de som var på ciklidstämman men inte kom på årsmötet inte gjorde detta. Deras åsikter är intressanta även om vi inte behöver hålla med om dom.

Kommentar

Arbetssätt...