NCS årsmöte på webben?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

Ursprungligen postat av tege
    Årsmötena är alltid i södra delarna av vårat land, hur vi än vrider och vänder på det så finns det alltid några i vår landsända som missgynnas. Just därför låter Kjells förslag vettigt, i bästa fall hittar man någon fler som vill engagera sig i föreningen också.
    Fast styrelsen är ju minst sagt spridd - idag är väl snarare i så fall problemet att det snarare är svårt att hitta folk söderut än norrut till styrelsen.

Men visst ett webbårsmöte ger ju helt andra möjligheter för alla att delta - oavsett avstånd.

Kommentar

• Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9122

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      - gör som Poecilia Scandinavia kör det hela på webben
      Hur många av Poecilias medlemmar var med på webbårsmötet?
      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

Kanonidé! Jag tycker även stämman skulle vara på webben. Live-streamning mot scenen/talarstolen så man kan se alla föredrag även över nätet. Sedan är det bara att pausa filmningen och exempelvis dra igång lite fin musik och köra en slideshow med snygga fototn då det är lottning och annat som bara de som är där fysiskt har intresse av.

Risken med att ha allt på webben är att det blir ännu färre som är där fysiskt. Så funkar det ju tyvärr. Men men, som det är nu så är det dalande besökarantal och många bryr sig inte till stor del pga att de måste resa så långt - så är det för mig i alla fall, mitt intresse är inte stort nog för att åka iväg på det sättet.

Jag tycker även att det är dåligt med reklam för ciklidstämman. Det minsta man kan skylta med är ju datum och tid. På webbsidan nu står det bara "Program Ciklidstämman 2011" och högst upp "Lördag" sedan en massa klockslag. Men vilken lördag?
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

Ursprungligen postat av Wilhelm
          Hur många av Poecilias medlemmar var med på webbårsmötet?
          Jag vet inte (för på webben så ser man ju inte dom som bara läser utan att kommentera) men jag kan ju fråga för vi har möte om 14 dagar.

Dock tror jag inte att det direkt är någon succe från starten i så mån att det helt plötsligt blev en massa fler deltagare - vinsten låg nog snarare mest i att föreningsbyråkratin kom bort från "poeciliaweekenden" (deras motsvarighet till Ciklidstämman) vilket gjorde den mer attraktiv.

Sedan är det oavsett vilket svårt att jämföra Poecila Scandinavia med Ciklidbladet.
          ca. 130 medlemmar i PS - ca. 850 i NCS
          Aktiviteten på PS forum är extremt mycket lägre än på NCS forum.
          I förhållande till antalet medlemmar så är deltagarantalet på PS möten mycket större än på NCS. Nu i Varberg om 14 dagar så är 73 st från 11 olika länder anmälda (och då tvingades vi ändå stoppa anmälningstiden en månad i förtid eftersom det helt enkelt inte fanns plats för fler).

Så som organisationer är de inte direkt jämförbara utan det viktiga är istället att titta på processen som de genomförde sitt webbårsmöte på - detta fungerade uppenbarligen

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

Ursprungligen postat av FI
            Kanonidé! Jag tycker även stämman skulle vara på webben. Live-streamning mot scenen/talarstolen så man kan se alla föredrag även över nätet. Sedan är det bara att pausa filmningen och exempelvis dra igång lite fin musik och köra en slideshow med snygga fototn då det är lottning och annat som bara de som är där fysiskt har intresse av.

Risken med att ha allt på webben är att det blir ännu färre som är där fysiskt. Så funkar det ju tyvärr. Men men, som det är nu så är det dalande besökarantal och många bryr sig inte till stor del pga att de måste resa så långt - så är det för mig i alla fall, mitt intresse är inte stort nog för att åka iväg på det sättet.

Jag tycker även att det är dåligt med reklam för ciklidstämman. Det minsta man kan skylta med är ju datum och tid. På webbsidan nu står det bara "Program Ciklidstämman 2011" och högst upp "Lördag" sedan en massa klockslag. Men vilken lördag?
            Jag tror inte alls på att lägga upp HELA stämman på webben - dels för att flera av föredragshållarna inte skulle acceptera det, dels för att vi då inte skulle ha råd att ta hit några föredragshållare - mindre med entréavgifter och färre som kan köpa lotter skulle innebära att det inte blir några pengar över till resor, hotrell och mat för föredragshållarna.

Att det generellt skulle komma färre på Ciklidstämmorna håller jag inte med om - det är ungefär lika många som det var förr.

Däremot håller jag med om att marknadsföringen för årets Ciklidstämma inte funkade så bra. Nästa år blir den i Göteborg och vi har vårt första planeringsmöte om 4 veckor och bättre marknadsföring är en sak som vi kommer att diskutera. Redan vid höststarten räknar vi med att påbörja marknadsföringen.

Kommentar

• jarinen
              Användare
              • April 2003
              • 1888

......men var tar alla vägen som är på stämman men inte på årsmötet, måste ju vara en hel del?

Nu är ju mitt problem att alls ta mig till en stämma (obviously). Om jag närvarar vid en stämma så är väl för mig årsmötet en av de viktigare punkterna som jag definitivt skulle närvara vid.

Kollade agendan för årets stämma, årsmötet 17:00 efter en hel dag av workshops och intryck, är det så lämpligt? Lägg mötet mitt på dagen och emellan två toppföredrag som alla attraheras av, håll dom (oss) gisslan helt enkelt

Mvh Jari

Kommentar

• luppe
                Användare
                • February 2006
                • 154

Hej..är inte aktiv men följer ibland diskussionerna här på nätet. Ställer även en fråga ibland. Äre sån här diskussioner på mötena kan jag förstå att deltagandet inte är "jättemånga". Tycker ändå att runt 20 deltagare är okej (har varit på ganska många årsmöten inom olika områden). Bättre om man ser framåt och pratar om hur man ska få upp ett större intresse och göra mötena mer intressanta än att skylla på varandra, typ. Tycker ändå att detta ciklidforum är ett aktivt forum, för att ändå vara ett ganska "nischat" område. Förutsättningar finns säker med ett , kanske, mer attraktivt koncept. Sedan tror jag att många har en inställningen att det bara är superintresserade människor går på möten och inte vardagliga som jag som bara har typ några burkar....
                Kämpa åt samma håll är nog mer fruktsamt...
                Mvh/Bosse

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4619

Ursprungligen postat av jarinen
                  ......men var tar alla vägen som är på stämman men inte på årsmötet, måste ju vara en hel del?

Nu är ju mitt problem att alls ta mig till en stämma (obviously). Om jag närvarar vid en stämma så är väl för mig årsmötet en av de viktigare punkterna som jag definitivt skulle närvara vid.

Kollade agendan för årets stämma, årsmötet 17:00 efter en hel dag av workshops och intryck, är det så lämpligt? Lägg mötet mitt på dagen och emellan två toppföredrag som alla attraheras av, håll dom (oss) gisslan helt enkelt

Mvh Jari
                  Nja uppriktigt sagt så tror jag inte att det handlar om formalia som när årsmötet placeras utan helt enkelt bara om att intresset inte finns. Jag är fullkomligt övertygad om att om det kl. 17.00 istället hade varit ett föredrag av Ad Konings som berättade om sin senaste malawiresa så hade 99% stannat kvar och deltagit.

Att lägga årsmötet mitt på dan mellan 2 toppföredrag så att deltagarna "tvingas" delta vore ett efektivt sätt att döda hela ciklidstämman på.

Så mitt förslag - kör årsmötet på webben och använd istället en halvtimma på ciklidstämman till att på ett roligt och intressant sätt informera om NCS - detta hade säkert gett fler NCS-medlemmar än att tvinga folk att gå på sådant som de inte är intresserade av.
                  Och uppriktigt sagt - årsmötena är inte kul (det enda intressanta som kan hända är att jag retar upp någon rejält - men inte ens det sker länger).
                  Sedan är det ju som så att årsmötena måste innehålla en hel del formalia så de kan aldrig bli kul och intressanta.

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

Jag tror inte alls på att lägga upp HELA stämman på webben - dels för att flera av föredragshållarna inte skulle acceptera det, dels för att vi då inte skulle ha råd att ta hit några föredragshållare - mindre med entréavgifter och färre som kan köpa lotter skulle innebära att det inte blir några pengar över till resor, hotrell och mat för föredragshållarna.
                    Om man fixar en sida för live-streamen med inloggning så man måste vara NCS-medlem så är det inga "utomstående" som ser föredragen utan bara andra ciklidintresserade, NCS-medlemmar som inte kunde komma till stämman. Då borde ingen föredragshållare knorra tyclker jag. Det blir även en till förmån för att man är NCS-medlem.

Sedan det är sånt som folk gör hemma, riggar webkameror som filmar akvariet etc, så det finns säkert någon som kan fixa den tekniska biten på ciklid.org eller zoopet om man annonserar om hjälp. Jag ser inte varför det ska bli så dyrt. Visst kan man göra det påkostat med olika kameravinklar och snygga vinjetter etc, men man behöver ju inte överdriva, hellre en knaggligt ocensurerad halvbra livestream än ingenting alls tänker jag.
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

Ursprungligen postat av luppe
                      Hej..är inte aktiv men följer ibland diskussionerna här på nätet. Ställer även en fråga ibland. Äre sån här diskussioner på mötena kan jag förstå att deltagandet inte är "jättemånga". Tycker ändå att runt 20 deltagare är okej (har varit på ganska många årsmöten inom olika områden). Bättre om man ser framåt och pratar om hur man ska få upp ett större intresse och göra mötena mer intressanta än att skylla på varandra, typ. Tycker ändå att detta ciklidforum är ett aktivt forum, för att ändå vara ett ganska "nischat" område. Förutsättningar finns säker med ett , kanske, mer attraktivt koncept. Sedan tror jag att många har en inställningen att det bara är superintresserade människor går på möten och inte vardagliga som jag som bara har typ några burkar....
                      Kämpa åt samma håll är nog mer fruktsamt...
                      Mvh/Bosse
                      Visst - jag vill inte påstår att det bara är superintresserade människor som kommer på ciklidstämman som sådan, men visst det kostar ju några hundra att delta så ett visst intresse måste man nog ha.

Sedan tycker jag inte att man skall skylla på varandra, men det har väl ändå inte gjorts så mycket i denna tråd. Jag som startade tråden skyller definitivt inte det svaga deltagandet på årsmötet på någon person eller NCS styrelse etc. Utan ser det mer som ett tecken i tiden och att det viktiga är istället att inse fakta utgå från det för att kunna utveckla ciklidstämmorna och NCS - dvs ungefär det som du efterlyser
                      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 24 April 2011, 12:10.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

Om man fixar en sida för live-streamen med inloggning så man måste vara NCS-medlem så är det inga "utomstående" som ser föredragen utan bara andra ciklidintresserade, NCS-medlemmar som inte kunde komma till stämman. Då borde ingen föredragshållare knorra tyclker jag. Det blir även en till förmån för att man är NCS-medlem.

Sedan det är sånt som folk gör hemma, riggar webkameror som filmar akvariet etc, så det finns säkert någon som kan fixa den tekniska biten på ciklid.org eller zoopet om man annonserar om hjälp. Jag ser inte varför det ska bli så dyrt. Visst kan man göra det påkostat med olika kameravinklar och snygga vinjetter etc, men man behöver ju inte överdriva, hellre en knaggligt ocensurerad halvbra livestream än ingenting alls tänker jag.
                        Om jag räknat rätt så "betalar" i snitt varje deltagare som deltagit hela helgen ca. 650 kronor i inträde samt i lottinköp. Det är dessa pengar som används till att betala resekostnaderna och uppehället för föredragshållarna. Skulle hälften av de som normalt kommer på ciklidstämmorna istället välja att stanna hemma så skulle de som kom få betala det dubbla för att delta + middag på hotellet, + hotellrum, + resekostnader etc. och då har jag inte räknat med ett enda öres kostnad för själva isnpelningen.

Sedan är ju som sagt inte problemet idag att folk inte kommer till ciklidstämmorna - är det ett bra program så kommer folk.

Men någon gång i framtiden så tror jag kanske ditt koncept kan vara något att satsa på - men då tycker jag att man bör ta steget fullt ut. Varför skall t.ex. Ad Konings flyga hit från Texas för att prata i en kamera - det vore ju billigare om han stod kvar hemma i Texas och pratade i en kamera.
                        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 24 April 2011, 12:13.

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

Men någon gång i framtiden så tror jag kanske ditt koncept kan vara något att satsa på - men då tycker jag att man bör ta steget fullt ut. Varför skall t.ex. Ad Konings flyga hit från Texas för att prata i en kamera - det vore ju billigare om han stod kvar hemma i Texas och pratade i en kamera.
                          Nja jag vet inte, eller du kanske är ironisk? Min tanke är inte att göra det sämre för de som vill vara på Ciklidstämman utan att göra det bättre för de som inte kan vara där. Att någon står vid talarstolen är nog A och O för att man ska vilja vara där.
                          Men jag trodde inte det var så dyrt med föredragshållare kan jag erkänna. Blir det för dyrt så kanske man kan öka medlemsavgiften med typ 50kr? Då har man tagit igen en hel del av en eventuell förlust om folk stannar hemma. 1000 medlemmar ger 50000kr extra i kassan. Gör man dessutom livestreamen exklusiv för NCS-medlemmar så kanske NCS-medlemsantalet ökar, vilket ger mer pengar i kassan. Och det blir ännu en förmån att vara medlem.
                          Senast redigerad av FI; 24 April 2011, 13:24.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• Kjell Fohrman
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4619

Nja jag vet inte, eller du kanske är ironisk? Min tanke är inte att göra det sämre för de som vill vara på Ciklidstämman utan att göra det bättre för de som inte kan vara där. Att någon står vid talarstolen är nog A och O för att man ska vilja vara där.
                            Men jag trodde inte det var så dyrt med föredragshållare kan jag erkänna. Blir det för dyrt så kanske man kan öka medlemsavgiften med typ 50kr? Då har man tagit igen en hel del av en eventuell förlust om folk stannar hemma. 1000 medlemmar ger 50000kr extra i kassan. Gör man dessutom livestreamen exklusiv för NCS-medlemmar så kanske NCS-medlemsantalet ökar, vilket ger mer pengar i kassan. Och det blir ännu en förmån att vara medlem.
                            Nej det var inte avsett att vara ironiskt för jag är övertyygad om att det kommer att bli betydligt färre deltagare på stämman om man skulle ha föredragen även på webben och då kan man ju lika gärna låta dom hålla föredragen på hemmanplan.

En höjd medlemsavgift leder till färre medlemmar så det tror jag inte på. Snarare i så fall att man tar betalt av de som vill lyssna på webben.

Även om våra föredragshållare ställer upp ideellt så blir det en hel del om man summerar resekostnaderna (bil till flygplatsen, parkering på flygplatsen och flygbiljett), hotellkostnader och mat för flera föredragshållare.

Fast jag kan hålla med om att "föredrag på webben" exklusivt för medlemmarna i sig kan locka fler till att bli NCS-medlemmar. Men det behöver ju inte ersätta Ciklidstämman som sådan - det kan man ju köra ändå.

Som jag sa tidigare:
                            Ciklidstämman funkar och det går runt och vi har jäkligt trevligt - så varför ändra på ett vinnande knoncept.
                            Vad som inte funkar är ju årsmötena
                            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 24 April 2011, 13:38.

Kommentar

• cichlids4fun
                              NCS Medlem
                              • April 2002
                              • 3111

lite offtopic, men såna här mainstream ciklidstämmor som denna lockar kanske mer folk som inte är intresserade av ciklider, men oss riktiga ciklidioter lockar det inte ett dugg har pratat med flera jag känner som brukar åka då och då och de flesta tyckte att utbudet av föredrag inte lockade, vi vill ha riktiga ciklidföredrag inte annat tjaffs
                              Mvh
                              Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Kjell Fohrman
                                Användare
                                • April 2002
                                • 4619

Ursprungligen postat av cichlids4fun
                                lite offtopic, men såna här mainstream ciklidstämmor som denna lockar kanske mer folk som inte är intresserade av ciklider, men oss riktiga ciklidioter lockar det inte ett dugg har pratat med flera jag känner som brukar åka då och då och de flesta tyckte att utbudet av föredrag inte lockade, vi vill ha riktiga ciklidföredrag inte annat tjaffs
                                Jo men som sagt - nu kom ju faktiskt folk på Ciklidstämman denna gång, förra gången när det var i Linköping där det BARA var ciklidföredrag så var det betydligt färre.....
                                Så det talar ju helt emot det du påstår.

Men jag håller med dig om att styrelsen borde göra en utvärdering av Ciklidstämman (vilket jag också sa på årsmötet) - detta för att kommande ciklidstämmorarrangörer skall få en vägledning.

Kan också meddela att vi som håller i nästa Ciklidstämma själva kommer att göra en grundlig utvärdering av de tidigare Ciklidstämmorna på vårt nästa möte. Men siffrorna från de senaste ciklidstämmorna talar väl lite för sig själva - dvs de överensstämmer som sagt inte med ditt påstående att folk kommer bara om det blir "riktiga ciklidföredrag".

Jag tror att det bör vara "både och" och sen vet jag inte vad du menar med "riktiga ciklidföredrag" - malawi och tanganyika är ju i klar nedgång i Sverige (det enda som ökar är avelsformerna) medan däremot Sydamerikanska ciklider ökar - och de som håller dessa ciklider är även intresserade av sådant som tetror, växter etc. etc.
                                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 24 April 2011, 13:53.

Kommentar

Arbetssätt...