NCS årsmöte på webben?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

Ursprungligen postat av DaRe
    Jag är i alla fall öppen för att försöka. Kan inte se några direkta nackdelar annat än det Kjell nämde i 1:a inlägget dvs diskussioner kan bli bättre iIRL. Men å andra sidan, det vette tusan.
    Nu är det inga diskussioner alls och det är bättre att folk diskuterar än att det inte görs alls.

Innan förra årsmötet (som du inte deltog på) kommer jag ihåg att du och jag precis hade haft en diskussion där vi var oense om det "mesta".
    På årsmötet så diskuterades sedan lämpliga kandidater till styrelsen och jag föreslog då dig - just för att du hade ideer om hur NCS skulle utvecklas (även om du självklart hade fel för jag tyckte ju tvärtom).
    Det är viktigt att man framför olika åsikter och kan diskutera detta gemensamt för att sedan styrelsen (som är ansvarig mellan årsmötena) skall kunna utveckla synpunkterna till en linje som kan föra NCS framåt.

Som det är nu fyller årsmötena inte någon funktion och det kan vara värt att testa en annan väg att gå.

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Hehe, det kanske stämmer. Jag försöker hålla god ton, men för den skull behöver jag inte alltid hålla med...

Så du har lite förväntningar att jag ska vända upp och ned på allt då
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

Ursprungligen postat av tege
        Viktigast av allt, det kan inte vara fel att göra ett årsmöte så öppet och ofentligt som det bara går. Hoppas vi är ense där, för det tycker jag är riktigt viktigt.
        Årsmötet är öppet och offentligt som det bara går! Alla är ju välkomna att delta på årsmöte. Även icke medlemmar (men de har ingen rösträtt)
        Om jag inte minns fel så var det någon icke medlem som var med i en diskussion, på senaste årsmöte.
        I Linköping var det också icke medlemmar som var med.
        Det är vidöppet Tege! Och offentligt! När var du på ett årsmöte senast?
        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Wilhelm
          Användare
          • April 2002
          • 9122

Usch nu låter jag negg igen, vad kan det bero på?
          För många ?
          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

Ursprungligen postat av DaRe
            Så du har lite förväntningar att jag ska vända upp och ned på allt då
            Jepp - känn tyngden på dina axlar

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

Ursprungligen postat av Wilhelm
              Årsmötet är öppet och offentligt som det bara går! Alla är ju välkomna att delta på årsmöte. Även icke medlemmar (men de har ingen rösträtt)
              Om jag inte minns fel så var det någon icke medlem som var med i en diskussion, på senaste årsmöte.
              I Linköping var det också icke medlemmar som var med.
              Det är vidöppet Tege! Och offentligt! När var du på ett årsmöte senast?
              Nu är ju problemet att "ingen" kommer på årsmötena och om bara man bara skall få framföra åsikter om man deltar på dessa så blir det snart en död förening.

Det handlar ju om att inse att dagens årsmöten är dödsdömda - det spelar liksom ingen roll om man bara genomför några kosmetiska förändringar på dom - de är finito.

Så antingen acceptera det och skit i att ta upp tid med dom på ciklidstämmorna - visst vill man ändå hålla dom så håll dom på ordförandes hotellrum klockan åtta på söndagsmorgonen så dom närmast sörjande kan komma dit för en likvaka. Jag lovar dessutom att inte dyka upp på det och då klaras mötet av på halva tiden - eftersom det oftast ändå bara är de frågor som jag väcker som det blir lite diskussion om.

Eller testa något nytt - som ett webbårsmöte - funkar det inte så är det väl inte hela världen. Det gör det ju inte nu heller - så det kan inte bli sämre i alla fall.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Användare
                • April 2002
                • 4619

För många ?
                Skall du säga. Se fotot på dig i denna Zoopetartikel http://www.zoopet.com/index.php?opti...le&article=314

Kommentar

• Wilhelm
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9122

Hahaha!
                  och kanske firade han just detta eller så firande han bara det trevliga sällskapet.
                  Klart jag firade det trevliga sällskapet! Och ölen som var en Weissbier! Mitt älsklingsöl! Tack Kjell!
                  Senast redigerad av Wilhelm; 24 April 2011, 00:06.
                  mvh Wilhelm

Kommentar

• Wilhelm
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9122

Det handlar ju om att inse att dagens årsmöten är dödsdömda - det spelar liksom ingen roll om man bara genomför några kosmetiska förändringar på dom - de är finito.
                    Nu är du negativ Kjelle!
                    Man kan kanske börja med att fråga dem som rymmer fältet när det är årsmöte, varför de inte vill vara med.
                    Eller en webbundersökning kanske är bättre.
                    Det finns ju en hel del anledningar varför man inte vill vara med.
                    För tidigt på morgonen är ju eleminerad nu, så det kan ingen skylla på.
                    mvh Wilhelm

Kommentar

• tege
                      Användare
                      • February 2005
                      • 2753

En sak är säker, det är att Wille tycker om öl och inte vill förändra årsmötena överhuvudtaget.

Istället för att håna och ge gliringar till andra vore det mer intressant om han kunde tala om varför.

Jag har varit på en stämma och ett årsmöte, nja nu ljög jag ett halvt möte, orkade inte sitta kvar.
                      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Mikael W
                        NCS Medlem

• August 2002
                        • 8621

Kloka ord från en ordförande, kan inte annat än hålla med. Klart det är viktigare att hålla fart på verksamheten än speciellt årsmötet.

Flåt om jag var aggressiv, inte riktigt meningen men knapparna är svåra att tygla ibland.
                        Jättebra att vi är ense där. (Såklart är föreningsdemokratin också viktig.)

Men hur som helst och det jag tycker kan vara tråkigt med våran förening,
                        det är att ingen vet vad den gör eller varför.
                        De viktigaste grejerna NCS (nu) gör är Ciklidbladet, www.ciklid.org och Ciklidstämman. Varför: För att medlemmarna vill ha detta.

Viktigast av allt, det kan inte vara fel att göra ett årsmöte så öppet och ofentligt som det bara går. Hoppas vi är ense där, för det tycker jag är riktigt viktigt.
                        Ja, där är vi helt ense!
                        Föreningsdemokrati går ju ut på att majoriteten (av föreningens medlemmar) bestämmer, dvs att de drar upp riktlinjerna för kommande verksamhet, anvisar medel för det (=medlemsavgiftens storlek bl.a.) och tillsätter en styrelse att förverkliga detta. Det är när detta uteblir som styrelsen i stället blir tvungen att själv bestämma vad den ska göra, själv rekrytera nya förmågor, och sedan bara stämplar detta på ett årsmöte där bara en liten del av medlemmarna är med.
                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Mikael W
                          NCS Medlem

• August 2002
                          • 8621

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Men för att försöka engagera medlemmarna vore väl mitt förslag värt att testa - det kan ju inte bli sämre än tidigare i alla fall
                          Det kan nog ligga nåt i det. Vi tar upp det och funderar vidare. (I DCG kan man poströsta i styrelsevalet. Jag kunde höra om de tycker att det fungerar bra. (Själv har jag aldrig brytt mig om att rösta där , kanske för att jag inte har en aning om de olika kandidaterna.))
                          mvh
                          Mikael W
                          (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• tege
                            Användare
                            • February 2005
                            • 2753

Ursprungligen postat av Mikael W
                            Föreningsdemokrati går ju ut på att majoriteten (av föreningens medlemmar) bestämmer, dvs att de drar upp riktlinjerna för kommande verksamhet, anvisar medel för det (=medlemsavgiftens storlek bl.a.) och tillsätter en styrelse att förverkliga detta. Det är när detta uteblir som styrelsen i stället blir tvungen att själv bestämma vad den ska göra, själv rekrytera nya förmågor, och sedan bara stämplar detta på ett årsmöte där bara en liten del av medlemmarna är med.
                            Årsmötena är alltid i södra delarna av vårat land, hur vi än vrider och vänder på det så finns det alltid några i vår landsända som missgynnas. Just därför låter Kjells förslag vettigt, i bästa fall hittar man någon fler som vill engagera sig i föreningen också.
                            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Kjell Fohrman
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4619

Nu är du negativ Kjelle!
                              Man kan kanske börja med att fråga dem som rymmer fältet när det är årsmöte, varför de inte vill vara med.
                              Eller en webbundersökning kanske är bättre.
                              Det finns ju en hel del anledningar varför man inte vill vara med.
                              För tidigt på morgonen är ju eleminerad nu, så det kan ingen skylla på.
                              Jag har trots allt varit med på alla årsmöten sedan 1979 och det har hittats på många saker för att förändra det hela - men det blir bara sämre och sämre för varje år.

Varför dra det hela i långbänk gör något drastiskt redan nu

Kommentar

• Kjell Fohrman
                                Användare
                                • April 2002
                                • 4619

Ursprungligen postat av Mikael W
                                Det kan nog ligga nåt i det. Vi tar upp det och funderar vidare. (I DCG kan man poströsta i styrelsevalet. Jag kunde höra om de tycker att det fungerar bra. (Själv har jag aldrig brytt mig om att rösta där , kanske för att jag inte har en aning om de olika kandidaterna.))
                                Poströsta är väl också lite gårdagen - gör som Poecilia Scandinavia kör det hela på webben

Kommentar

Arbetssätt...