Biobollar eller filtermattkuber??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Kaj, var får man tag på den?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• kaj.p
      Användare
      • April 2002
      • 2294

Tror att de flesta butiker som håller /säljer dammfisk kan ta hem den.
      Diskussällskapet
      www.diskusforum.se

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

DaRe,
        om du kan få ihop ett lättskött förfilter, what so ever, så blir det fint. Vad du har bakom där lär inte spela någon stor roll, så länge det är rent. Jag föredrar iaf biobollar, eftersom de inte samlar någon skit när de flyter runt. Filtermatta samlar skit, vad jag sett. Att man inte gör rent filtermattan får stå för de som förordar den, jag har iaf för många år sedan skippat den i större partier just pga skitsamlandet. Har nu inte testat den japanska varianten som Kaj förordar, men tror den samlar mer skit än biobollar.

Jag river min lokal just nu pga ombyggnad. Har ett fett droppfilter med en del biobollar i - och det finns enbart en tunn biofilmsbeläggning på biobollarna även efter många års drift. Cirkulationen i filtret har hela tiden varit verklig overkill, typ "fors", och det rular. Hade jag haft filtermatta i filtret så hade det varit skit där, så mycket vet jag. Samtidigt, det verkligt viktiga som jag ser det är just cirkulationen. Jag tror ärligt att filtermatta eller biobollar spelar liten roll om du har ett lättskött förfilter och verkligen sköter det. Skiten hamnar då där och transporteras bort i skötseln. Ungefär så. Det allra bästa ordet i allt ovan är "lättskött". Så länge det är det så funkar mycket otroligt bra, även om det inte är optimalt.

Filtermatta är troligen billigast, men jag reserverar mig för den japanska. Biobollar finns från billigt till rackarns dyrt, men såvitt jag begriper så är de dyra väl värda pengarna - större yta för bakterierna. Återigen, om det enbart är nitrifiering du vill åt. Tänk på att extrem nitrifiering (läs oxidation) kan påverka en del andra saker.

Hilsen,

/P
        Senast redigerad av PatrikMalmo; 22 April 2011, 22:10.
        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• LN
          Användare
          • December 2004
          • 4744

ja skulle pilla in en pump bakom som bara cirkulerar biobollarna. Eller ännu fräckare en sqiud men det gäller att du väljer en boll som har en regäl flytkraft.

En helt annan tanke är att göra ett vått/torrfilter. Har du någorlunda tätt mellan modul o kar så kan det funka. Ta en rätt kraftig pump som du kör intemitent, sätt filtermatta högt upp i modulen, o när pumpen går så hamnar filtermattan över ytan.

Annars är Cfs ide med oxydator ihop med filtermatta eller biobollar ett maxat sätt att syresätta.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

Ursprungligen postat av kaj.p
            Yepp o här kommer ett skäl till förmån för den Japansk filtermattan. För den ändrar aldrig formen då den är mycket styvare och den spolar man enkelt av.
            Fast den vanliga filtermattan behöver man inte ens spola av i ett normalt akvarium

Fast det skall självklart sägas att det hela självklart beror på hur mycket filtermatta man har. Har man bara tillräckligt med filtermaterial (oavsett om det är japask filtermatta, vanlig filtermatta eller biobollar) så behöver man i ett vanligt akvarium aldrig göra rent filtermaterialet

Kommentar

• Suma
              Användare
              • January 2011
              • 606

[QUOTE=LN;835608]ja skulle pilla in en pump bakom som bara cirkulerar biobollarna. Eller ännu fräckare en sqiud men det gäller att du väljer en boll som har en regäl flytkraft.

??? Vad menas med Squid....???
              -------------------
              Mats

Kommentar

• PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

En squid är en slags vågskapare, wavemaker, som enkelt kopplas på utblåset. Den fördelar ett utblås till två, genom kraften i utblåset. Växelvis utblås blir resultatet.

Hilsen,

/P
                Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Suma
                  Användare
                  • January 2011
                  • 606

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                  En squid är en slags vågskapare, wavemaker, som enkelt kopplas på utblåset. Den fördelar ett utblås till två, genom kraften i utblåset. Växelvis utblås blir resultatet.

Hilsen,

/P
                  Ok tack för svaret, har bara sett sånna på bild....
                  -------------------
                  Mats

Kommentar

Arbetssätt...