Egentillverkade moduler

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • shcolsson
    Användare
    • January 2005
    • 256

Jag googlade lite på Kimrök och fann detta:

"Synonymer: Kärnsvart, kärnsvärta, frankfurtersvart
    Engelska namn: Wine black
    Andra namn: Noir de pêche, noir de vigne (franska), nero di vite (italienska), Kernschwarz, Rebenschwarz (tyska), plantesort, druesort, sod, sodsort (danska)
    • Framställning: Tjära, hartser eller feta växtdelar förbränns med ofullständigt lufttillträde. Växter ska helst vara hartsrika, som i Norden barrträd eller deras kottar, men allt möjligt används världen runt: vinstjälkar, valnötsskal, kork, auberginer, druvkärnor, persikokärnor, därav namn som kärnsvart - recept nedan. Fusk: finpulveriserat träkol. Råvara utan fett, som vanligt trä, ger inte kimrök eller lampsvärta utan sot (nedan).
    • Beskrivning: Fint pulver som ger hållbar kall ton, djupare och mer mättad svart än träsot. Bästa sorten är lampsvärta (nedan),
    • Innehåll: Kol, förbrända växtrester, sot.
    • Användning: Slipande medel i koltandpulver, färgpigment i oljefärg, förr det vanliga i ögonsmink, t. ex. mascara.
    • Varianter: Lampsvärta av ännu fetare ämnen, sot av icke feta ämnen; se nedan.
    • Giftighet: Giftigt bara om det är förorenat. "

Men att det inte är förorenat är inget man kan ge sig på. Blir nog till att byta.

Källa: http://www.shenet.se/ravaror/fargsvart.html
    Experience is something you get right after you need it.

Kommentar

• PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

Oki, det var mer än jag visste. Han som förklarade kimröken för mig beskrev något annat, typ en restprocess efter sopförbränning. Lät hur skumt som helst. Dumt att chansa iaf. Ska se om jag hittar det svarta pigment jag körde med.

Edit: jag använde bensvart. Just det svarta behöver man mycket litet av, det ger mycket stark effekt. Jag körde mest med rött/gult. Stöpplade in det i betongen med en moddlare. Gav fin struktur och ok färg. Det svarta blandade jag sedan ned en liten gnutta av i tapecrete, och strök över som ytterlager. Det svarta pigmentet samlas då i fördjupningarna, vilket ger ett rätt naturtroget intryck. Hittar inte bilderna från bygget, men vet att jag postat dem här för många år sedan.

Hilsen,

/P
      Senast redigerad av PatrikMalmo; 23 April 2011, 08:32.
      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Suma
        Användare
        • January 2011
        • 606

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
        schollson,
        det enda jag är skeptisk till där är kimröken. Jag vet inte om det är skadligt, så jag ska inte säga för mycket, men jag har via en polare sett tillverkningsprocessen. Inget jag vill ha i mina egna burkar, inte ens med lack. Sorry!!

Hilsen,

/P
        Med Kimrök och Carbon Black menar jag rent kol tillverkat för att användas som pigment dvs rent sot.Har jobbat med den typen av pigment i 30år...Vilken tillverkning var det du såg?Det jag kan tänka mig som tveksamt är väll kanske kvaliteer för tex däck/ gummiindustrin....
        -------------------
        Mats

Kommentar

• shcolsson
          Användare
          • January 2005
          • 256

Oki, det var mer än jag visste. Han som förklarade kimröken för mig beskrev något annat, typ en restprocess efter sopförbränning. Lät hur skumt som helst. Dumt att chansa iaf. Ska se om jag hittar det svarta pigment jag körde med.

Hilsen,

/P
          Tack!

Kommentar

• PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

Rackarns vad kvicka ni är, la till lite i mitt förra inlägg. Kan annars vara fel på det med kimrök, har bara själv blivit skeptisk mot det.

Hilsen,

/P

Kommentar

• Suma
              Användare
              • January 2011
              • 606

Rackarns vad kvicka ni är, la till lite i mitt förra inlägg. Kan annars vara fel på det med kimrök, har bara själv blivit skeptisk mot det.

Hilsen,

/P
              Ja varför slösa bort morgonen bara för att man är ledig.Det jobbiga med Carbon Black är att det är så flyktigt och koncentrerat...hursomhelst det man borde kunna använda som pigment är aktivt kol...kanske lite jobbigt vid vissa medicineringar bara.... alternativa svarta pigment är järnoxider typ 316 / 318M har dock lite lägre färgstyrka än kolet.

Annars kan man ju göra sitt eget pigment =>

Kimrök är det svarta färgpigment som består av sot, det vill säga rent kolpulver. Ett enkelt sätt att framställa sot för tuschmålning är att hålla ett fat ovanför ett tänt stearinljus eller över en oljelampa. Det sot som avsätts på fatet blandas med vatten och lite emulgeringsmedel (till exempel diskmedel). Detta är principen för framställning av tusch.
              Kimrök används även för att öka slitstyrkan i elastomerer (gummi). Ett bildäck innehåller till exempel en tredjedel kimrök. Kimrök blandat med en elastomer ökar brottförlängning, nötningsbeständighet, utmattningshållfasthet samt ger ett UV-skydd och ger lämplig styvhet åt materialet. Kimrök används också som toner till laserskrivare.
              Kimrök som framställts av vegetabilier används som färgämne i livsmedel med E-nummer E153 och används ofta till lakrits.
              -------------------
              Mats

Kommentar

• PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

Hittade tråden där jag lade in lite bilder på mina moduler:
                Har just avslutat att gjuta och slipa en platta för vår spis och det var inte så knepigt så nu funderar jag på om man inte skulle kunna göra en form och gjuta lite klippor och grottor. Om man slipar med vinkelslipen kan man nog få dem släta som klipphällar och ganska naturtrogna. Någon som provat?

Bilderna på den enskilda "stenen" med inbyggda grottor visar lite av effekten med svart pigment försiktigt använt.

Hilsen,

/P

Kommentar

• shcolsson
                  Användare
                  • January 2005
                  • 256

Har just avslutat att gjuta och slipa en platta för vår spis och det var inte så knepigt så nu funderar jag på om man inte skulle kunna göra en form och gjuta lite klippor och grottor. Om man slipar med vinkelslipen kan man nog få dem släta som klipphällar och ganska naturtrogna. Någon som provat?

Bilderna på den enskilda "stenen" med inbyggda grottor visar lite av effekten med svart pigment försiktigt använt.

Hilsen,

/P
                  Riktigt snyggt. Klart inspirerande!

Kommentar

• Suma
                    Användare
                    • January 2011
                    • 606

Hilsen,

/P
                    Riktigt bra gjort, frigoliten tar mycket volym och långa strängar silicon...
                    -------------------
                    Mats

Kommentar

• PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

Har sett en fet burk med samma modultänk (därifrån jag snodde idéen). Ca 1500-2000 liter Malawi, med ett fåtal (5-6 st) verkligt stora moduler från botten till ytan. De var satta omlott, så att de dolde hela bakgrunden. Det finurliga var just det med att de bara var gjutna halvvägs. Framifrån såg det ut som enorma stenblock, men de kan tillsammans inte ha tagit särskilt mycket volym. Fisken fick alltså både plats och gömställen samtidigt. Mycket slugt tänkt och verkligt bra genomfört.

Hilsen,

/P

Kommentar

• Suma
                        Användare
                        • January 2011
                        • 606

Har sett en fet burk med samma modultänk (därifrån jag snodde idéen). Ca 1500-2000 liter Malawi, med ett fåtal (5-6 st) verkligt stora moduler från botten till ytan. De var satta omlott, så att de dolde hela bakgrunden. Det finurliga var just det med att de bara var gjutna halvvägs. Framifrån såg det ut som enorma stenblock, men de kan tillsammans inte ha tagit särskilt mycket volym. Fisken fick alltså både plats och gömställen samtidigt. Mycket slugt tänkt och verkligt bra genomfört.

Hilsen,

/P
                        Hmm ja för fångst kan man ju då lyfta ur modlerna...lite problem med super siliconiserade frigolitmoduler om man säger så
                        Alltså i princip så borde man kunna gjuta betongen, då med akrylaten som "armering/ polymerförstärkning. Det somman få klura ut är hur man ska tillverka en enkel gjutform. En tanke jag haft är att testa med PU-skum,dvs blanda polyol + isocyanat hälla över ex. en sten ( impregnerad med släppmedel). har man ett hyfsad mjukt skum såbör man kunna ta negativa släppvinklar/ baksläpp e.t.c...Får tigga lite poly +iso från nån leverantör...
                        -------------------
                        Mats

Kommentar

• PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

Negativa släppvinklar... shrug på det. Har klurat en del över det, men av det jag testat med min variant så är det nog bara att glömma bort det. Fick till ca 90 grader, men över det så ramlade betongen ned. Har inga bra tips på hur man ska lösa det heller, men det är ruggigt fräckt om man lyckas. Kanske med någon armering och bra tålamod. Jag HAR tålamod, men f-n vet om det räcker för det projektet... *s*

Testa och se, samt återkom med ev. resultat. Vore kul att se.

Hilsen,

/P

Kommentar

• Suma
                            Användare
                            • January 2011
                            • 606

Negativa släppvinklar... shrug på det. Har klurat en del över det, men av det jag testat med min variant så är det nog bara att glömma bort det. Fick till ca 90 grader, men över det så ramlade betongen ned. Har inga bra tips på hur man ska lösa det heller, men det är ruggigt fräckt om man lyckas. Kanske med någon armering och bra tålamod. Jag HAR tålamod, men f-n vet om det räcker för det projektet... *s*

Testa och se, samt återkom med ev. resultat. Vore kul att se.

Hilsen,

/P
                            Ja målet är väll en rund ihålig sten...rotationsgjutning kanske.Negativa vinklar går väll att lösa med en mjukt material i formen..silicon/PU/Latex.....smakar det så kostar det, sen kanske man får gjuta betongen i flera steg för att lura gravitationen,kanske höja viskositeten med nått tixotropiskt...Börjar leta material på tisdag och återkommer såsmåningom.Ja när ska man ha tid att diska?
                            -------------------
                            Mats

Kommentar

• shcolsson
                              Användare
                              • January 2005
                              • 256

Jag hittade på Alfort Cronholms hemsida en databas där man kan söka på pigmenten.
                              I PDF-erna nämns "Toxilogiska egenskaper" under punkt 11.

Jag hade tur eftersom jag kan använda alla pigmenten jag köpt.

Ni som har lackat er bakgrund. Har ni tips på alternativ till Epotex akvarielack? Tänker komma billigare undan om det går.

Kommentar

• Mr.Fish
                                Användare
                                • May 2004
                                • 1403

-Jävligt kul att följa tråden. "exprimentister" får jag kalla er. Det är vad vetenskapen går ut på: pröva och pröva och..pr "Bingo"!!! -En lösning av ett problem "undanstökat" -Gissar att Sune Holm Och Charlie(BtN) Jobbade på detta sätt "på Dackes tid" ;-) -Kör hör Grabbar . -Jävligt bra tråd . Och även informerande för noviser ;-) -GO!

Kommentar

Arbetssätt...