Egentillverkade moduler

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • shcolsson
    Användare
    • January 2005
    • 256

Egentillverkade moduler

Jag tänker ge mig på att bygg moduler till ett 720 liters akvarium. Visst är BTN-moduler otroligt snygga men tyvärr får man ju ingen unik bakgrund då dessutom är de ganska dyra.

Nu till frågan.
    Jag har tidigare byggt en hel bakgrund och använde då akvarielack.

Måste man använda lack eller kan man köra med Husfix och med färpigment?

Någon som har testat min kombination?
    Experience is something you get right after you need it.
  • Suma
    Användare
    • January 2011
    • 606

Kolla mitt bygge Nostalgihörnan...Jag är försiktig general så kör med epoxi.Nackdelen förutom att det blir initialt blir blankt är såklart kostnad och tid. Enda problem jag dock ser med husfix och pigment är pH,ifall du vill gå lågt.Skulle också vara mer försiktig medpigmentval..
    -------------------
    Mats

Kommentar

• PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

Har byggt egna moduler i frigolit/betong. Använde dock Tapecrete för att "komma undan" pH-höjningen. Tapecrete neutraliserar betongen. Svårt att hitta bara. Angående pigment har jag fått rådet av erfarna byggare att undvika alla pigment med metallnamn, t ex zinkvitt.

Hilsen,

/P
      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Suma
        Användare
        • January 2011
        • 606

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
        Har byggt egna moduler i frigolit/betong. Använde dock Tapecrete för att "komma undan" pH-höjningen. Tapecrete neutraliserar betongen. Svårt att hitta bara. Angående pigment har jag fått rådet av erfarna byggare att undvika alla pigment med metallnamn, t ex zinkvitt.

Hilsen,

/P
        Ok får kolla ved Tapecrete är förnågot, aldrig hört talas om. Umgås med pigment å yrkets vägnar mer eller mindre, zinkvitt används nog bara av självdestruktiva konstnärer nuförtiden, vitt kör titandioxid istället. Svart carbon Black/ kimrök dvs kol...röd/ gul använder jag järnoxider...som ju ses som jordpigment / inerta.Kallas väll Umbra..bränd umbra bla bla bla...är Bayferroxer i olika toner.
        -------------------
        Mats

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

Det finns väl de som bygger i glasfiber. Göra avgjutningar och gjuta i epoxi som Sune Holm? Beskrivningar för detta vore ju trevligt, men kanske för krångligt?
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Suma
            Användare
            • January 2011
            • 606

Tapecrete är en polymertillsats baserad på akrylat, själv har jag använt Sika puts med polymertillsats direkt i bruket.Akrylaten tätar cementen samt kan ge en "finar/ slätare" yta.Kemikalibeständighet e.t.c blir också bättre samt att genomsläppligheten blir lägre. Ifall den motverkar höjning av pH är jag tveksam till.Skulle nog vilja göra ett prov på det....Men hursomhelst....Epoxi förhindrar inte heller pH höjningen om man inte helt isolerar, typ doppar modulerna i epoxi.Epoxins plus är slitstyrka / nötning / åldring bla bla bla....

Här är typiska cementreaktioner =

källa = http://epoxi.nilsmalmgren.se/luft.html
            ( NM är tillverkaren av Epotex..... )

Kemiska delreaktioner i cement och betong i närvaro av vatten och koldioxid

CaO + H2O --> Ca(OH)2(B) + CO2 --> CaCO3(A) + H2O

(Kalciumoxid som reagerar med vatten ger kalciumhydroxid. Kalciumhydroxid som reagerar med koldioxid ger kalciumkarbonat och vatten.)

MgO + H2O --> Mg(OH)2(B) + CO2 --> MgCO3(A) + H2O

(Magnesiumoxid som reagerar med vatten ger magnesiumhydroxid. Magnesiumhydroxid som reagerar med koldioxid ger magnesiumkarbonat och vatten.)

K2O + H2O --> 2 KOH(D) + CO2 --> K2CO3(D) + H2O

(Kaliumoxid som reagerar med vatten ger kaliumhydroxid. Kaliumhydroxid som reagerar med koldioxid ger kaliumkarbonat och vatten.)

Na2O + H2O --> 2 NaOH(D) + CO2 --> Na2CO3(C) + H2O

(Natriumoxid som reagerar med vatten ger natriumhydroxid. Natriumhydroxid som reagerar med koldioxid ger natriumkarbonat och vatten.)

Inga problem med RiftValley vatten.....men man ska nog ge tid för bränning samt skölja ur tills man ser att man har ett stabilt pH.
            -------------------
            Mats

Kommentar

• shcolsson
              Användare
              • January 2005
              • 256

Tack alla för dessa tips. Respekt för er kunskap. Jag ska faktiskt testa denna gången utan akvarielack. Glad Påsk på Er.

Kommentar

• Mr.Fish
                Användare
                • May 2004
                • 1403

Ursprungligen postat av Suma
                Tapecrete är en polymertillsats baserad på akrylat, själv har jag använt Sika puts med polymertillsats direkt i bruket.Akrylaten tätar cementen samt kan ge en "finar/ slätare" yta.Kemikalibeständighet e.t.c blir också bättre samt att genomsläppligheten blir lägre. Ifall den motverkar höjning av pH är jag tveksam till.Skulle nog vilja göra ett prov på det....Men hursomhelst....Epoxi förhindrar inte heller pH höjningen om man inte helt isolerar, typ doppar modulerna i epoxi.Epoxins plus är slitstyrka / nötning / åldring bla bla bla....

(Kalciumoxid som reagerar med vatten ger kalciumhydroxid. Kalciumhydroxid som reagerar med koldioxid ger kalciumkarbonat och vatten.)

(Magnesiumoxid som reagerar med vatten ger magnesiumhydroxid. Magnesiumhydroxid som reagerar med koldioxid ger magnesiumkarbonat och vatten.)

(Kaliumoxid som reagerar med vatten ger kaliumhydroxid. Kaliumhydroxid som reagerar med koldioxid ger kaliumkarbonat och vatten.)

(Natriumoxid som reagerar med vatten ger natriumhydroxid. Natriumhydroxid som reagerar med koldioxid ger natriumkarbonat och vatten.)

Inga problem med RiftValley vatten.....men man ska nog ge tid för bränning samt skölja ur tills man ser att man har ett stabilt pH.
                Jag har en kompis, som förr om åren arbetade på Skansen-akvariet. Han byggde många inredningar med cement och betong. Han avhärdade bakgrunderna med utspädd saltsyra(går nog bra med svavelsyra etc. också) tills de inte påverkade pH´t nämnvärt längre.

Kommentar

• shcolsson
                  Användare
                  • January 2005
                  • 256

Jag har köpt följande:

Alfort Cronholm Nr 48 Engelskt rött OVKC
                  Nitor Kimrök (vinstocksvart)
                  Nitor 920 Oxidgult

Någon som vet om dessa är lämpliga att använda utan akvarielack?

Kommentar

• PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

Jag har i vilket fall kört med betong + tapecrete och det hände inte ett smack med vare sig fisk eller pH. Jag vet alltså att det funkar. Vattenkemin kan jag tillräckligt om för att avgöra det, likaså fiskens beteende. No problemo med cementrekationerna i det långa loppet egentligen, kruxet är om det går för fort sas. Bränner den vidare i akvariet så är det inte bra. Kimrök är jag ruggigt skeptisk till efter att ha fått en inblick i tillverkningen. Inget jag vill ha i burkarna. Allt pigment med tillägg "umbra" har jag dock förtroende för. Fast det kan gå åt skogen ändå.

Trevligt att veta att Sika har Tapecrete-grejerna redan i oblandat puts. Rackarns bra. Har länge lurat på avgjutningar på allvar, från grunden med silikon, glasfiberavgjutning och det hela. Blir lätt, snyggt och starkt (fast troligen dyrare än BTN...). Blir alltid inspirerad av Sune, han är helt enkelt störtskön i sin inställning plus så otroligt duktig. Hur duktig han än är så slår han ändå inte ned på kreti och pleti som jag, utan fortsätter bara inspirera. Otrolig kille!!

Annars är det klart att bakgrunder går att avhärda med syra, men det kräver sin plats. Jag har visserligen en del plats, men inte så det räcker till stora bakgrunder. Gillar inte heller att lekar rundor med så stark syra som svavelsyra. Skadar mig tillräckligt med annat i lokalen... *s* Rackar alls inte ned på tipset, beskriver bara hur jag tänker.

Hilsen,

/P
                    Senast redigerad av PatrikMalmo; 22 April 2011, 20:59.

Kommentar

• PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

schollson,
                      det enda jag är skeptisk till där är kimröken. Jag vet inte om det är skadligt, så jag ska inte säga för mycket, men jag har via en polare sett tillverkningsprocessen. Inget jag vill ha i mina egna burkar, inte ens med lack. Sorry!!

Hilsen,

/P

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

Ursprungligen postat av Suma

Hehe, gillar detta!!

Va f-n Suma. Först ska man bli kemist för att förstå sig på kH, pH, nitrit, nitrat, amoniak, ammonium och hur dessa hänge rihop och nu ska man kunna alla kemiska formler för betonghärdning också.

Hujeda mig, denna hobby kan expanderas enormt.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

DaRe,
                          det finns inga gränser... *s* ...fast betongkemi under vatten funkar iaf någorlunda så man kan koppla ihop det med "normala" reaktioner i burkarna. Gäller bara att inte vara för kvick på det, innan betongen härdat ordentligt.

Hilsen,

/P

Kommentar

• Suma
                            Användare
                            • January 2011
                            • 606

Ursprungligen postat av DaRe
                            Hehe, gillar detta!!

Va f-n Suma. Först ska man bli kemist för att förstå sig på kH, pH, nitrit, nitrat, amoniak, ammonium och hur dessa hänge rihop och nu ska man kunna alla kemiska formler för betonghärdning också.

Hujeda mig, denna hobby kan expanderas enormt.
                            Nja formlerna är väll mer för att sprätta lite och va märkvärdig, men om man kollar på reaktionsprodukterna och jämför med ex Tanganyika analyser enl nedan..
                            så känner jag ingen större oro för cement i moduler så länge vi har fiskar vilka gillar hårdare vatten och högre pH...
                            ¨
                            ref= http://www.thekrib.com/Plants/CO2/rift.html#3

Cations %charge %total Anions %charge %total
                            ----------------------------------------------------------------------
                            Na+ 35 44 Cl- 25 40
                            Mg++ 30 19 SiO3-- 2 2
                            Ca++ 10 6 SO4-- 13 10
                            K+ 25 31 CO3-- 60 48

alt mg/L
                            Li2CO3 4
                            CaCO3 30
                            MgCO3 144
                            Al2(SO4)3*18H2O 5
                            K2SO4 4
                            Na2SO4 1
                            FeCl3*6H2O 0.5
                            Na3PO4*12H2O 0.4
                            Na2SiO3 13.5
                            -------------------
                            Mats

Kommentar

• shcolsson
                              Användare
                              • January 2005
                              • 256

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                              schollson,
                              det enda jag är skeptisk till där är kimröken. Jag vet inte om det är skadligt, så jag ska inte säga för mycket, men jag har via en polare sett tillverkningsprocessen. Inget jag vill ha i mina egna burkar, inte ens med lack. Sorry!!

Hilsen,

/P
                              Tackar för det, ska försöka hitta någon annan mörk nyans istället. Vill inte chansa och burken går att byta så jag är inte ledsen för det.

Kommentar

Arbetssätt...