Fisk/djurmarknaden i Guangzhou

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RobinH
    Användare
    • August 2008
    • 2150

Riktigt intressant att se alla foto. måste ha varit en jäkla upplevelse att se allt detta!
    Kul du delar med dig.
    CA

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av Jarnis
      Såg många fiskar som jag inte kunde identifiera, här kommer tre bilder. Någon av er som vet/kan gissa arter?

[ATTACH]33376[/ATTACH]

[ATTACH]33377[/ATTACH]

[ATTACH]33378[/ATTACH]
      Kan vara en tarpon på bild ett.
      Bild 2 är väl en Erythrinus erythrinus

Kommentar

• Jarnis
        Användare
        • November 2005
        • 415

Ursprungligen postat av RobinH
        Riktigt intressant att se alla foto. måste ha varit en jäkla upplevelse att se allt detta!
        Kul du delar med dig.
        Tack, det är väldigt roligt att gå runt och titta. Problemet är bara att det är så väldigt stort och man hinner nästan inte med på några timmar. Sidan om djurmarknaden finns det både en möbelmarknad och en trädgårdsmarknad och där har jag ännu inte hunnit titta ordentligt. Närliggande fiskeprylsmarknaden börjar jag få koll på. Där går det att göra ordentliga klipp, som också går att ta med sig hem. Fiskerullar är väldigt prisvärt och många av fiskeutrustningsfabrikerna ligger i Guangdong, bl a Okuma. En shysst Okuma haspelrulle av XXL-modell kostar 350:-, kinesisk variant av den samma, under 200:-. Japanska rullar kostar ungefär 60-70% av vad dom kostar här hemma.

Blandade rullar på "rea" utanför en fiskebutik, rullarna på bordet kostar mellan 35 - 100:-/st och är av helt ok kvalité.

Micke

Kommentar

• Jarnis
          Användare
          • November 2005
          • 415

Ursprungligen postat av endymion
          Bild 2 är väl en Erythrinus erythrinus
          Skickligt, Googlade på Erythrinus erythrinus och precis så såg den ut!
          Senast redigerad av Jarnis; 20 October 2011, 14:22. Anledning: Stavning
          Micke

Kommentar

• cf.akvarielagret
            Användare
            • April 2002
            • 5028

Arrowanor är vanliga på marknaden, i varierande former och skick.

[ATTACH]33405[/ATTACH]

Det här var en lite dyrare variant, 3.000:-
            [ATTACH]33406[/ATTACH]

[ATTACH]33407[/ATTACH]

[ATTACH]33408[/ATTACH]

[ATTACH]33409[/ATTACH]

[ATTACH]33410[/ATTACH]

[ATTACH]33411[/ATTACH]

Mindre kul att se, krökta ryggar. Gissar att det beror på att dom gått för trångt.
            [ATTACH]33412[/ATTACH]
            Pratade med Dick Au han sa att Asiater gillar deformerade djur så dessa har hög status
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor
            jag frågade hur stor ? inget svar
            han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• cf.akvarielagret
              Användare
              • April 2002
              • 5028

Micke det här är den bästa tråden i år

fantastiska bilder

vilket kaos o skitmycket coola akvarier o fiskar
              man underskattar gärna dessa människors kunskap, men ska man ha så många dyra fiskar o extremt mycket billig fisk (såg för övrigt inga alger) tror jag inte att det dör särskillt många för då tjänar dom inga pengar
              tror faktiskt dessa människor sitter inne med otrolig kunskap
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor

Kommentar

• nicson
                Användare
                • January 2010
                • 639

Ciklider är inte så vanliga, speciellt inte afrikanska. Har t ex inte sett några palettciklider på marknaden. I tisdags hittade jag en butik med lite Malawi och Tangyanika ciklider. Intressant att se och priserna var ganska höga i förhållande till vad allting annat kostar. Man ser på akvarierna vad fiskarna kostar. Men vilka som kostar vad... något svårare.
                [ATTACH]33444[/ATTACH]

[ATTACH]33445[/ATTACH]

[ATTACH]33446[/ATTACH]

[ATTACH]33447[/ATTACH]

Denna Aulonocara kostade 400:-
                [ATTACH]33448[/ATTACH]

[ATTACH]33449[/ATTACH]

[ATTACH]33450[/ATTACH]

[ATTACH]33451[/ATTACH]

ID på vad vi ser? A. calvus eller comp. och någon leptosoma kan jag se.
                Neolamprologus sexfasciatus längst ner. Snart i ett kar nära mig...

Kommentar

• Jarnis
                  Användare
                  • November 2005
                  • 415

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                  Micke det här är den bästa tråden i år

fantastiska bilder

vilket kaos o skitmycket coola akvarier o fiskar
                  man underskattar gärna dessa människors kunskap, men ska man ha så många dyra fiskar o extremt mycket billig fisk (såg för övrigt inga alger) tror jag inte att det dör särskillt många för då tjänar dom inga pengar
                  tror faktiskt dessa människor sitter inne med otrolig kunskap
                  Kul att ni uppskattar den!

Ligger väldigt mycket i det du säger, klokt skrivet. Det är väldigt fräscha fiskar och baljorna är näst intill totalt algfria, mycket rena till och med.

Många butiker som hade filtermattor, filtermakaroner, biobollar och annat filtermaterial i butiken från golv till tak. Dom obligatoriska ancistrusarna lyser närmast totalt med sin frånvaro, såg bara två albinoancistrus i "afrikaciklid-butiken". Plecostomus sp. och gibbicepsmalar i mängder dock.
                  Micke

Kommentar

• cf.akvarielagret
                    Användare
                    • April 2002
                    • 5028

Tror att om du gör ett enklare föredrag om denna resa skulle det vara mycket uppskattat
                    jag har en bra lokal i stockholm säg till så fixar vi ett coolt möte i Barkarby
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

Jag kommer!
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• msb
                        Användare
                        • September 2009
                        • 314

Jag me
                        Tropheus

Kommentar

• Zten
                          Användare
                          • December 2009
                          • 75

Nu ska vi se, inlägg 27 och 28 innehåller mycket riktigt Arapaimor som du sa, Jarnis.

Inlägg 33;
                          Bild nr 1. Megalops atlanticus (Tarpoon) ihop med NTT, Northern Thai Tiger, D. Umdecimradiatus.
                          Bild nr 2. Ery Ery som redan beskrivet
                          Bild nr 3. Inte hundra, men inbillar mig att det är en australiensisk lungfisk. CITES klassade också om jag minns rätt.

Inlägg 36:
                          Hydrolycus Armatus, kroppsformen tyder på en Armatus och inte Scomberoides.

Inlägg 51 innehåller bilder på Florida eller Spotted gars och ingen Alligator bengädda.

Pratade med Dick Au han sa att Asiater gillar deformerade djur så dessa har hög status
                          "King" arowanor är deformerade och högt klassade ( http://farm2.static.flickr.com/1024/...0e37d12c0f.jpg ), men krökta silvers har jag svårt att se något värde i.

Tusen tack för att du delar med dig av dessa intressanta bilder Jarnis!

Kommentar

• Jarnis
                            Användare
                            • November 2005
                            • 415

Tror att om du gör ett enklare föredrag om denna resa skulle det vara mycket uppskattat
                            jag har en bra lokal i stockholm säg till så fixar vi ett coolt möte i Barkarby
                            Hehe, tjaa - varför inte... Men jag är ingen fena på att berätta om de olika fiskarna. Åker dit igen i april och kommer nog att plocka med mig systemkameran då. Skulle vilja ha lite bättre kvalitét på bilderna, speciellt om dom ska visas på storskärm.
                            Micke

Kommentar

• cf.akvarielagret
                              Användare
                              • April 2002
                              • 5028

Hehe, tjaa - varför inte... Men jag är ingen fena på att berätta om de olika fiskarna. Åker dit igen i april och kommer nog att plocka med mig systemkameran då. Skulle vilja ha lite bättre kvalitét på bilderna, speciellt om dom ska visas på storskärm.
                              Fan vi har bara en liten skärm

säg ett datum

kaffe bulle kaka ev öl
                              vi tar en entre på 50 spänn till dig o självkostnad för förtäring ?
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor

Kommentar

• Jarnis
                                Användare
                                • November 2005
                                • 415

Ursprungligen postat av Zten
                                Nu ska vi se, inlägg 27 och 28 innehåller mycket riktigt Arapaimor som du sa, Jarnis.

Inlägg 33;
                                Bild nr 1. Megalops atlanticus (Tarpoon) ihop med NTT, Northern Thai Tiger, D. Umdecimradiatus.
                                Bild nr 2. Ery Ery som redan beskrivet
                                Bild nr 3. Inte hundra, men inbillar mig att det är en australiensisk lungfisk. CITES klassade också om jag minns rätt.

Inlägg 36:
                                Hydrolycus Armatus, kroppsformen tyder på en Armatus och inte Scomberoides.

Inlägg 51 innehåller bilder på Florida eller Spotted gars och ingen Alligator bengädda.

"King" arowanor är deformerade och högt klassade ( http://farm2.static.flickr.com/1024/...0e37d12c0f.jpg ), men krökta silvers har jag svårt att se något värde i.

Tusen tack för att du delar med dig av dessa intressanta bilder Jarnis!
                                Ni är många grymma identifikatörer här på forumet!
                                Alligator bengädda... well, jag har nog tittat på Discovery för mycket...

Är det här en "King" arowana? Den hade iaf ett eget stort akvarium som den gick i. Butiken var en av dom "exklusivare" i kvarteret.
                                Micke

Kommentar

Arbetssätt...