Lämna in 530 L läckande kar för lagning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquador
    NCS Medlem
    • September 2007
    • 49

    Lämna in 530 L läckande kar för lagning

    I morse upptäckte jag till min fasa att mitt stora Malawi kar läcker !! Visserligen inte mycket men ändå en läcka. Lite fuktigt i nedre vänstra hörnet samt lite blött på golvet.
    Så istället för att vara ute i det fina vårvädret har jag tillbringat dagen med att tömma karet samt göra iording ett 222 L som får husera mina Malawisar ett tag.
    Tog bort allt inklusive bakgrunden. Tror att jag vet vart det läcker men är inte hundra då vattnet kan vandra utefter ramen. Det är ett akvastabil 530 L med ram.
    (160x55x60) Orsaken kan vara att jag tidigare hade moduler, och när jag skar bort dessa så råkade jag kanske också skära i silikonfogen. Bättrade på med silikon men det har kanske inte fått riktigt fäste. Tänkte först försöka göra en lagning, men det känns inte bra. Det är också lurigt att kleta på silikon på en gammal fog. Vill ta det säkra före det osäkra och silikonera om hela karet. Vill helst inte kladda med det själv utan få det fackmannamässigt utfört även med tanke på försäkringsfrågan. Vet någon vart man kam lämna in för sådana jobb. Helst i Göteborgs/Borås/Alingsås området, men jag kan också tänka mig att åka en bit om det bara blir bra gjort. Något glasmästeri kanske ? Men jag vill att de ska ha erfarenhet av akvarielimning, dvs rätt silikon, samt noggranhet vid avlägsnande av den gamla fogen, rengöring etc.....
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • April 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av Aquador
    I morse upptäckte jag till min fasa att mitt stora Malawi kar läcker !! Visserligen inte mycket men ändå en läcka. Lite fuktigt i nedre vänstra hörnet samt lite blött på golvet.
    Så istället för att vara ute i det fina vårvädret har jag tillbringat dagen med att tömma karet samt göra iording ett 222 L som får husera mina Malawisar ett tag.
    Tog bort allt inklusive bakgrunden. Tror att jag vet vart det läcker men är inte hundra då vattnet kan vandra utefter ramen. Det är ett akvastabil 530 L med ram.
    (160x55x60) Orsaken kan vara att jag tidigare hade moduler, och när jag skar bort dessa så råkade jag kanske också skära i silikonfogen. Bättrade på med silikon men det har kanske inte fått riktigt fäste. Tänkte först försöka göra en lagning, men det känns inte bra. Det är också lurigt att kleta på silikon på en gammal fog. Vill ta det säkra före det osäkra och silikonera om hela karet. Vill helst inte kladda med det själv utan få det fackmannamässigt utfört även med tanke på försäkringsfrågan. Vet någon vart man kam lämna in för sådana jobb. Helst i Göteborgs/Borås/Alingsås området, men jag kan också tänka mig att åka en bit om det bara blir bra gjort. Något glasmästeri kanske ? Men jag vill att de ska ha erfarenhet av akvarielimning, dvs rätt silikon, samt noggranhet vid avlägsnande av den gamla fogen, rengöring etc.....
    Du kanske skulle lagt detta under annonser
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • Aquador
      NCS Medlem
      • September 2007
      • 49

      #3
      Hm, jag har inte tänkt att sälja karet. Vill snarare ha tips om någon kan tipsa vart jag kan lämna in karet i Göteborgsområdet för att få en fackmannamässig omlimning. Jag skulle vara oerhört tacksam för detta då ett läckande kar är en obehaglig upplevelse.
      Senast redigerad av Aquador; 17 April 2011, 21:26.

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

        #4
        Välkommen till detta formidabla forum Aquador!
        Det kommer säkert ett tips vart du kan lämna in akvariet för omsilikonering.
        Egentligen är det inte så svårt att göra det själv.
        Skaära bort silikonet med rakblad, sen ta resten av fogen med silstrip (ett silikonborttagningsmedel,som finns på biltema och coop)
        Göra rent ordentligt med kemiskt rent aceton och sedan på med nytt silikon.

        kostar inte många kronor att göra själv.
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • April 2002
          • 9122

          #5
          Iofs så har CF rätt, du kan ju annonsera efter hjälp att limma om burken.
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #6
            Jag skulle gjort det själv..och det har jag gjort på alla mina akvarium jag skaffat på senare tid..från 40L upp till 540L.

            Blir nog lite kostsamt att laga ett akvarium hos en glasmästare då akvarium i den storleken inte kostar nämnvärt mycket.

            Kommentar

            • Suma
              Användare
              • January 2011
              • 606

              #7
              Kolla med Majornas glas, vet inte om han reparerar men kostar inget att fråga

              -------------------
              Mats

              Kommentar

              • Aquador
                NCS Medlem
                • September 2007
                • 49

                #8
                Tack för alla tips. Majornas glas verkar ju i alla fall ha erfarenhet av akvarier enl hemsidan. Fråga kan man ju alltid göra som sagt var

                Kommentar

                • Aquador
                  NCS Medlem
                  • September 2007
                  • 49

                  #9
                  Tack för ditt tips också Wilhelm. Jag hittade precis en artikel i CB ang omsilikonering som du skrivit, så det får bli min nattlektyr.
                  Försöker ändå se det från den postitiva sidan. Jag lyckades tömma karet innan det blivit en katastrof, och jag hade ett hyfsat stort reservkar som hotell till mina Malawisar.

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

                    #10
                    Var läcker det? Måste man silikonera om hela? Kan det inte vara så att det bara är en liten del av en fog där glaset var lite smutsigt vid originallimningen och att det skulle räcka att fixa den fogen?

                    vad säger de erfarna?
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9122

                      #11
                      Ursprungligen postat av Aquador
                      Tack för ditt tips också Wilhelm. Jag hittade precis en artikel i CB ang omsilikonering som du skrivit, så det får bli min nattlektyr.
                      Vad trevligt! Då kan du inte misslyckas! Dvs om du inte har tummen mitt i handen!
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • Aquador
                        NCS Medlem
                        • September 2007
                        • 49

                        #12
                        Jag har bara några sista funderingar efter att ha läst artikeln.
                        Eftersom det är ett ramkar, så antar jag att det sitter lite silikon på utsidan mot ramen. Eller ska man säkra upp rutorna så att de inte faller inåt när silikonen är borta. (Antar alltså att de sitter fast ändå mot ramen)
                        Jag räknar alltså bara med att silikona om på insidan och inte ta bort glasen. Är det rätt ?
                        Hur mycket tror du att det går åt. Jag tänker köpa speciellt silikon lim på Herkules Zoo i Gbg. De säljer silikon av märker Hobby från Dochse-aquaristik.de som är på 310 ml. Jag tror själv att 2 tuber skulle räcka ? Man vill ju inte stå där med silikon som fattas om man tex gör jobbet på en helg.
                        (Dels att butiken är stängd och att jag inte vill skarva på en fog som torkat)

                        Kommentar

                        • Thommy
                          Användare
                          • February 2011
                          • 84

                          #13
                          hej,ramlar i sär gör det inte,sen ja 2 tuber minst,dom är ju inte så dyra så ta någon extra alltid bra å ha.

                          Kommentar

                          • Wilhelm
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9122

                            #14
                            Det är ju silikon mellan glasen. ungefär 1-1,5mm och det håller ihop karet hur bra som helst.
                            Jag tror att 2 tuber räcker. Beror ju på hur tjock fog du gör.
                            mvh Wilhelm

                            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                            www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                            Kommentar

                            Arbetssätt...