Pseudocrenilabrus philander i Malawisjön ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem

• November 2005
    • 1296

Pseudocrenilabrus philander i Malawisjön ?

Jag har alltid antagit att Pseudocrenilabrus philander finns i sydafrika och en bit upp. I boken "små cichlider" av Benny B . larsen, F. Ingemann Hansen.
    så står det följande " Pseudocrenilabrus philander har et meget stort utbredningsområde. der straekker sig fra ovre del av Zimbezi river over karibasoen i Zimbabve og både Malawi og Tangaynikasoen og sydpå helt ned till Uvongofloden i Natal"
    Så fiins denna verkligen i Malawisjön ?. Isåfall borde den väl åtminstone då och då komma in som vildfångat ?. Hur är det med detta?. Kan någon bekräfta eller dementera ev förekomst i Malawisjön ?.
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Enligt Fishbase finns den i Malawisjön http://www.fishbase.org/summary/spec...ry.php?id=6891
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• HåkanM
      NCS Medlem

• November 2005
      • 1296

Men varför kommer det aldrig in vildfångade från Malawi?. det finns ju flera fiskexportföretag så nog boder de väl kunna fixa några ?

Kommentar

• HåkanM
        NCS Medlem

• November 2005
        • 1296

Det är ju en hel del på detta forum som dykt i malawisjön, har ni sett
        philander där ??

Kommentar

• oaken
          Användare
          • January 2008
          • 269

Ren gissning här, men skulle tro att den kanske finns i floder som har sitt utlopp i Malawisjön?

Kommentar

• Lars Andersson
            NCS Medlem
            • October 2002
            • 601

Ursprungligen postat av HåkanM
            Det är ju en hel del på detta forum som dykt i malawisjön, har ni sett
            philander där ??
            Jag har aldrig sett den och jag tror inte att den förekommer i sjön. Att den skulle kunna förekomma i floderna som rinner ut i Malawisjön är inte otroligt, kanske till och med troligt, men mig veterligen är den inte dokumenterad från sjön.

Jag kollade i Ad Konings "Malawi Cichlids in their natural habitat" 4th edition (alla borde ha den 4:de utgåvan även om den bara finns på engelska, tidigare utgåvor är föråldrade och inte aktuella. Alltså de äldre utgåvorna är endast för boksamlare) och vad jag kan se finns den inte omnämnd i boken och då finns den inte i sjön.

Hittade denna info som ger lite mera uppgifter om förvirringen kring Pse. philanders förekomst i Malawisjön.

Som vanligt finns det många uppgifter på nätet som är fel vilket troligen uppgiften om Pse. philanders förekomst i Malawisjön är. Om det därimot stått att Pse. philander förekommer i Malawi är det helt riktigt och detta kan vara ursprunget till den felaktiga uppgften.
            Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

Ursprungligen postat av Lars Andersson
              Som vanligt finns det många uppgifter på nätet som är fel vilket troligen uppgiften om Pse. philanders förekomst i Malawisjön är. Om det därimot stått att Pse. philander förekommer i Malawi är det helt riktigt och detta kan vara ursprunget till den felaktiga uppgften.
              Det är sjön som anges på FishBase, inte Malawi, men det är alltså vattensystemet som anges.

Distribution
              Africa: Orange River system, Cunene, Okavango, Zambezi system, Quanza, Cuango, Cuilo, Cassai, Lufira, Lualaba-Upemba, Luapula-Moero, Lake Malawi, south-east Africa from lower Zambezi south to Vungu River in Natal.

George Turner skriver alltså "During the dry season, most rivers consist of a series of separate muddy pools, often heavily overgrown with swamp vegetation.... Pseudocrenilabrus philander [is] occasionally found in such smaller water bodies, but [has] never been recorded from the main lake.". Jag har förövrigt haft philander som George tagit hem från Malawi (Lake Chilwa tror jag att det var). Riktigt aggressiva hopplösa jäklar.

Den finns även i Lake Chilwa som rinner ut i Malawisjön om jag inte mins fel. Där finns även en Rhaphochromis och A. calliptera (den senare är jag inte 100% säker på men den finns ju överallt).
              Senast redigerad av Ola Svensson; 28 April 2011, 17:08.
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...