Vilken fisk är detta? :)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chiefen
    Användare
    • April 2011
    • 9

Vilken fisk är detta? :)

Hej, har köpt mig ett par ciklider, vet dock inte exakt vad dom heter, skulle vara guld värt om någon här på forumet kan identifiera dem!

Honan har nämligen sprutat ut en hel del rom på en rot, hur går jag tillväga för att få yngel ur dessa? Ska jag flytta dem till ett annat kar medans romen är okläckt, eller hur gör man?

Tack på förhand!
  • Olorin
    Användare
    • May 2005
    • 1554

Lite bleka bilder, men jag pangar på med att det är en hemichromis Bimaculatus eller någon närbesläktad västafrikan. Möjligen en odlingsvariant för den ser dåligt röd ut på bilderna.
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• Chiefen
      Användare
      • April 2011
      • 9

Okej! Tack. Ska försöka ordna några bättre bilder..

Kommentar

• Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

Välkommen hit till detta formidabla forum , Chiefen!
        Inte alla som vid första inlägget redan slänger in några bilder!
        Jag är benägen att hålla med Olorin!
        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Chiefen
          Användare
          • April 2011
          • 9

Tack för välkomnandet! Har sökt lite på dessa rödciklider nu och om jag har förstått saken rätt så väntar jag tills rommen kläcks, sedan flyttar en del av alla yngel till ett annat kar?

Riktigt kul när det börjar hända lite grejer i akvariumet, har bara haft tråkiga tetror och annat innan, men dessa ciklider samt silverhajarna börjar liva upp stämningen en aning!

Kommentar

• Wilhelm
            Användare
            • April 2002
            • 9122

Ja, låt ynglen vara kvar. Föräldrardjuren kommer att sköta om dem på bästa sätt!
            mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

Kommentar

• Chiefen
              Användare
              • April 2011
              • 9

Okej, då lämnar jag allihopa med föräldrarna så får vi se vad som händer.. Tack för snabba svar!

Kommentar

• Erik Åhlander
                Användare
                • September 2006
                • 796

Hemichromis-arter av typen rödcichlid är nästan omöjliga att artbestämma utan att ha en ursprungslokal. Orsakerna är två: dels är både systematik och nomenklatur oklar och förvirrad och dels, och mycket viktigare, så förekommer en mängd (förmodade) hybrider i handeln (ofta med ett ursprung i Tjeckien). Mest korrekt bör vara att kalla dem Hemichromis sp cf guttatus (sp cf = "art" "jämför" = liknar guttatus men är troligen inte den). Hemichromis bimaculatus är en nordafrikansk art som påstås inte förekomma i handeln.

Kommentar

• endymion

Jag måste ju säga att de var fruktansvärt lika Hemichromis sp. "ankasa" iallafall. Men om någon tagit in dem till Sverige är jag osäker på.

Kommentar

• Chiefen
                    Användare
                    • April 2011
                    • 9

Suveränt med alla svar. Jag börjar dock bli lite orolig över min rom.. Ingen kläckning har skett och det har gått ca 72 timmar. Brukar det ta så här lång tid?
                    Jag läste någonstans att rödcichliden brukar flytta romen innan kläckning, det har inte heller skett, utan honan står och fläktar på samma ställe där hon la den från början..

Kommentar

• Wilhelm
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9122

Lugn bara lugn!
                      Står hon och fläktar då är allt troligtvis i ordning, kolla så inte rommen är kritvit eller möglig.
                      Håll ut tills i morrn!
                      mvh Wilhelm

Kommentar

• Chiefen
                        Användare
                        • April 2011
                        • 9

Här kommer aningen bättre bilder

Kommentar

• Olorin
                          Användare
                          • May 2005
                          • 1554

Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                          Hemichromis-arter av typen rödcichlid är nästan omöjliga att artbestämma utan att ha en ursprungslokal. Orsakerna är två: dels är både systematik och nomenklatur oklar och förvirrad och dels, och mycket viktigare, så förekommer en mängd (förmodade) hybrider i handeln (ofta med ett ursprung i Tjeckien). Mest korrekt bör vara att kalla dem Hemichromis sp cf guttatus (sp cf = "art" "jämför" = liknar guttatus men är troligen inte den). Hemichromis bimaculatus är en nordafrikansk art som påstås inte förekomma i handeln.
                          Absolut. Jag valde bimaculatus för så brukar den få heta i den flesta forum och akvarieböcker, men jag håller med om att den nog egentligen borde here Hemichromis sp odlingsvariant eller nåt för det är ju säkert en fisk som varit i odling ievigheter. Det var min andra ciklid en gång på 80talet och en fruktansvärt effektiv fisk. Från mitt första par fick jag fram flera hundra yngel i ett kar fullt med skalarer, barber och malar. Honar jagade in hela fisksoppan så de stor och tryckte i ett hörn runt doppvärmaren

Så jag tycker också att du ska låta föräldrarna sköta ynglen.
                          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• Chiefen
                            Användare
                            • April 2011
                            • 9

Här kommer en uppdatering. Från och med i morse finns inte ett spår av varken yngel rom eller ovanligt beteende från mamma och pappa ciklid.
                            Så gick det med det, hoppas era odlingar går bättre än mina, tack dock för alla snabba svar.

Kommentar

• DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

Ja så kan det gå. Men ge inte upp. Har de lekt en gång så kommer de leka många gånger till. Inte ovanligt att de misslyckas i början.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

Arbetssätt...