Nystart problem ph o nitrat.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Nystart problem ph o nitrat.

    Har ett nystartat akvarium 375 L, 6 veckor "gammalt". Växterna har inte mått så bra och fått bleka nya skott, så jag beställde pmdd. Började med halv dos, några dagar senare vattenbyte och full dos. Vid nästa vattenkoll va nitratvärdena på 50mg/L. Lite väl höga. Hade ca 10mg/L innan pmdd. Efter lite forskning och rådfrågan kom vi fram till att kno3 är ju nitrat. Så min fråga: Om man har relativt stor fiskmassa, behöver man tillsätta något extra nitrat alls då?

    Nästa fråga är: Har problem med ett ph som inte vill sjunka, Det låg på 7,2 med ett kh på 6. Enligt tabeller jag hittat så hade jag då en CO2 halt på under 10ppm, som är alldeles för lite för att växterna ska trivas. Sänkte utblåset till pumpen så det inte rör ytan så mycket med hopp om en CO2 höjning och ph sänkning. Ikväll hade ph`t höjts ytterligare till ca 7,6? Börjar bli lite orolig vart det bävar iväg...Nu börjar algerna trivas också har jag märkt.

    Vad kan det bero på?

    Tänker om mitt stenval har nåt med det att göra? Enda jag kan komma på.

    Här är lite bilder på´t om det underlättar.
  • Mr.Fish
    Användare
    • May 2004
    • 1403

    #2
    -Starta inte ett växtakvarium samtidigt med fisk-insläpp. Växterna är väldigt sköra i samband med nyplantering. Behöver koldioxid och växtnäring. I och med fiskarnas "exkrementer" blir det en övergödning i vattnet. min rekomdation är att köra akvariumet en tid utan fiskar, så att växterna får "rota" sig.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

      #3
      Härliga bilder där!
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Mumin
        Användare
        • March 2011
        • 69

        #4
        Engelsk sjösten innehåller ju oftast kalk, men å andra sidan så sänker ju rötterna pH. Vad har du mer för stora stenar?
        Det ser ut som om skiffern är skivig och sandblandad (ja, jag är gammal och synen är klen...) och i så fall kan den också innehålla små mängder kalk. Lite torv i filtret skulle ju också hjälpa till att sänka pH.

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Stenarna vid vallesnerian är några dekorationsstenar vi hade hemma. Tror dom är köpta på blomsterlandet. Vet inte vilken sort dock. En annan sten som ligger vid skiffret är en sten vi tagit vid ett vägbygge, den är grå till tonen med inslag av vita prickar? Skiffern är skivig, ser också ut som lagren emellan är ljusare.
          Ph´t hade gått ner till 7,2 igen i morse iallafall. Tror jag bara ska göda med micron som är blandat med kaliumsulfatet ett tag. Vad tror ni om det? Kanske bara byta vatten var 14:e dag för att försöka hålla co2 nivån uppe? Tänker jag rätt då?

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Lite bilder på problemen...

            Bild nr 2 är nya skott, tycker dom ser ok ut än.

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              en till

              Kommentar

              • Mumin
                Användare
                • March 2011
                • 69

                #8
                Grå med vita prickar låter som granit och det är definitivt inte pH-höjande.
                Om du vill veta om stenen innehåller kalk så droppa lite attika på den. Löses den upp en aning så innehåller den kalk.

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Ok, det va ett bra tips.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...