Har ett nystartat akvarium 375 L, 6 veckor "gammalt". Växterna har inte mått så bra och fått bleka nya skott, så jag beställde pmdd. Började med halv dos, några dagar senare vattenbyte och full dos. Vid nästa vattenkoll va nitratvärdena på 50mg/L. Lite väl höga. Hade ca 10mg/L innan pmdd. Efter lite forskning och rådfrågan kom vi fram till att kno3 är ju nitrat. Så min fråga: Om man har relativt stor fiskmassa, behöver man tillsätta något extra nitrat alls då?
Nästa fråga är: Har problem med ett ph som inte vill sjunka, Det låg på 7,2 med ett kh på 6. Enligt tabeller jag hittat så hade jag då en CO2 halt på under 10ppm, som är alldeles för lite för att växterna ska trivas. Sänkte utblåset till pumpen så det inte rör ytan så mycket med hopp om en CO2 höjning och ph sänkning. Ikväll hade ph`t höjts ytterligare till ca 7,6? Börjar bli lite orolig vart det bävar iväg...Nu börjar algerna trivas också har jag märkt.
Vad kan det bero på?
Tänker om mitt stenval har nåt med det att göra? Enda jag kan komma på.
Här är lite bilder på´t om det underlättar.
Nästa fråga är: Har problem med ett ph som inte vill sjunka, Det låg på 7,2 med ett kh på 6. Enligt tabeller jag hittat så hade jag då en CO2 halt på under 10ppm, som är alldeles för lite för att växterna ska trivas. Sänkte utblåset till pumpen så det inte rör ytan så mycket med hopp om en CO2 höjning och ph sänkning. Ikväll hade ph`t höjts ytterligare till ca 7,6? Börjar bli lite orolig vart det bävar iväg...Nu börjar algerna trivas också har jag märkt.
Vad kan det bero på?
Tänker om mitt stenval har nåt med det att göra? Enda jag kan komma på.
Här är lite bilder på´t om det underlättar.
Kommentar