If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Kul att du fått lek på dem trots sällskapet. Själv har jag haft 8 multisar ett halvår drygt utan att få se ett enda yngel. Trodde de kände sig obekväma bland prinsessor o troffar men ser ju här att jag inte kan skylla på det.
Det e konstigt, de lär ju inte vara för de e för unga.... då jag har lyckat få lek i ett yngel akvarium där de största snäckisarna var 1cm...
Rör du ofta om i akvariumet? det jag har markt är ifall man stör snäckorna flyttar runt ect då rycker oftast alla yngel. Antagligen pga nya revir strider samt att hanen vet inte om att det e hans egna yngel och tar kål på dem. Skulle jag tro....
kolla noga ifall du inte har yngel om inte lägg upp 2 stora högar me snäckskal med runt 6-8 skal i vadera som min på filmen, sen lägger sprider du ut resterande åtminstånde 1.5 snäckskal för varje snäckis. Många snäckor är nyckel för o få de o trivas i ett stökigt akvarium.
När jag la ihop 7 snäckor i en klump så exploderade yngel antalet, förut hade jag alla utspridda och då fick jag endast 1-2 yngel för varje par. Men nu har en hane tagigt 3 honer och de sprutar ut yngel, en annan viktig faktor är att mata med mat som sprider sig, tex räxmix med hälften av den rekomenderade bindmedelet. Om inte då får ynglerna alldeless för lite mat för att kunna växa upp från den farliga yngel åldern...
Kommentar