Ska i helgen ge mig på att flytta akvariet och kommer därför att plocka ut mina fiskar i varsinna 10 l hinkar medans jag gör jobbet. Att skjuta akvariet 1-2 m samt installera ett nytt pumpsystem räknar jag kommer ta max ca 2 timmar allt som allt, hur kommer fiskarna klara sig i ett så litet utrymme under den tiden? Något tips på hur man kan få till någon form av cirkulation i hinkarna medans man jobbar om de inte skulle palla annars?
Blåciklid i 10litershink
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Ska i helgen ge mig på att flytta akvariet och kommer därför att plocka ut mina fiskar i varsinna 10 l hinkar medans jag gör jobbet. Att skjuta akvariet 1-2 m samt installera ett nytt pumpsystem räknar jag kommer ta max ca 2 timmar allt som allt, hur kommer fiskarna klara sig i ett så litet utrymme under den tiden? Något tips på hur man kan få till någon form av cirkulation i hinkarna medans man jobbar om de inte skulle palla annars?Mvh Jocke
Centralamerikanska Ciklider! -
Fiskarna är inte ens 10 cm stora än och de får dela hink med en mal på samma storlek. Det finns syrepumpar med förgreningar så att man kan ha en pump till flera hinkar antar jag?Kommentar
-
Hur stort akvarium har du? Jag flyttade mitt 430 liters genom att tömma till 5cm vattennivå och knuffa bänk och allt kors ett rum. Då räddade jag bakterierna i gsanden och på en hel del av rötter och stenar. Alla fiskar var kvar i akvariet.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Två fiskar per hink i två timmar + syresten, inga som helst problem. Däremot flyttar jag aldrig ett akvarium med vatten i.Experience is something you get right after you need it.Kommentar
-
Håller med dig där, däremot så beror det på fiskarna i hinken, hanar kan lätt ha ihjäl honor om dom går trångt, å andra sidan så kan hanar ha ihjäl varandra också, när det gäller ciklider i alla fall.. Då är det nästan bättre o ha det trångt i hinken o sen kanske byta vatten 2-3 gånger under dom 2 timmarna..Mvh Jocke
Centralamerikanska Ciklider!Kommentar
-
Hur gick det till? det måste ha varit redigt tungt att knuffa det?.. imponerad att du vågade göra så iaf. jag skulle aldrig gjort så!CAKommentar
-
-
Är lite rädd för att råka knuffa omkull karet, även fast det inte är större än 240l. Så långt har jag skaffat tre hinkar och har 2 ciklider och ett tiotal tetror samt tre små makar, så jag tänkte en ciklid i varsin hink och tetrorna i den tredje och en mal i varje hink. Och som sagt är fiskarna fortfarande små.Kommentar
-
Jag lyfte ena kortsidan och flyttade den 40cm. Nästa sida och höll på så. Det tog 10 minuter. Slätt betonggolv hjälpte ju till. allt vägde kanske 100 kilo.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Är lite rädd för att råka knuffa omkull karet, även fast det inte är större än 240l. Så långt har jag skaffat tre hinkar och har 2 ciklider och ett tiotal tetror samt tre små makar, så jag tänkte en ciklid i varsin hink och tetrorna i den tredje och en mal i varje hink. Och som sagt är fiskarna fortfarande små.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Dumt tänkt av mig borde förståt det!CAKommentar
-
Hahaha, nu hänger jag med. Undrade lite varför det skulle vara så svårt. Nej med så mycket vatten så hade jag varit dubbelvikt nu och akvariet kvar på den gamla platsen.
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Ska i helgen ge mig på att flytta akvariet och kommer därför att plocka ut mina fiskar i varsinna 10 l hinkar medans jag gör jobbet. Att skjuta akvariet 1-2 m samt installera ett nytt pumpsystem räknar jag kommer ta max ca 2 timmar allt som allt, hur kommer fiskarna klara sig i ett så litet utrymme under den tiden? Något tips på hur man kan få till någon form av cirkulation i hinkarna medans man jobbar om de inte skulle palla annars?Kommentar
-
Hej ärade ciklidgalningar.
Detta blir mitt första inlägg på detta forum. Att ställa fiskar i hink är inte att fördra tycker jag eftersom hinken är symmetrisk invändigt dvs. fisken får ingen fast punkt att fokusera på utan har en tendens till att stressa runt och runt i hinken. Ett fyrkantigt plastkar a´la Ikea eller Rusta som har mörk färg är idealiskt tycker jag. Ställ karet mörkt med en syrepump och med en sten eller rot i karet. Lägg ett täckglas eller en filt ovanpå. Låt fiskarna vara ifred, ränn inte dit i tid och otid.
MVH MartinsigpicKommentar
Kommentar