Bakgrunder - Målat, solfilm eller plansch

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10777

Bakgrunder - Målat, solfilm eller plansch

Många använder olika bakgrunder för att ge liv eller djupkänsla i sina akvarium. En del väljer svart målad bakgrund eller solfilm. Andra använder blå film som man klistrar på (akvariebutiksvarianten) och en del använder den allt mer populära Seaview Seaside.

På dessa två foton kan man se skillnad på mitt akvarium med det svarta jag har nu och om jag skulle sätta in Seaviews...

Vad tycks och delge gärna era egna bakgrundsvarianter.

Mitt exempel är gjort i photoshop.
  • tege
    Användare
    • February 2005
    • 2748

Ursprungligen postat av StefanL
    Många använder olika bakgrunder för att ge liv eller djupkänsla i sina akvarium. En del väljer svart målad bakgrund eller solfilm. Andra använder blå film som man klistrar på (akvariebutiksvarianten) och en del använder den allt mer populära Seaview Seaside.

På dessa två foton kan man se skillnad på mitt akvarium med det svarta jag har nu och om jag skulle sätta in Seaviews...

Den svarta är görtråkig och intetsägande platt, den blå lyser upp hela burken och ger djupkänsla. Men tråkigt med köpfilm måste gå att göra något roligare.
    Senast redigerad av tege; 11 April 2011, 19:18. Anledning: fel synpunkt.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• matt.is
      Användare
      • September 2003
      • 386

Om man tar en skyddsfilm ala Oliver Knott så blir den undre säkert fantastisk bra. Du får blura den lite Stefan... :-)

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10777

Så avancerad är jag inte med Photoshop...

Kommentar

• Ola Svensson
          • April 2002
          • 14633

Ursprungligen postat av matt.is
          Om man tar en skyddsfilm ala Oliver Knott så blir den undre säkert fantastisk bra. Du får blura den lite Stefan... :-)
          Du syftar på sånt där han visade på stämman?

För er som inte var där: Oliver använde en halvgenomskinlig plastfilm som om jag förstod honom rätt var till för "matta" badrumsfönster (eller så blev bara effekten det). Dörefter kan man antingen ha en skiva 5 cm bakom eller bara väggen och en bli lampa eller liknande. Det gav mer djup och inte den där platta känslan.

I "verkligheten" tycker jag att en blank enfärgad bakgrund lätt blir platt och enklast att få snyggt är nog svart. Det där Oliver visade tog bort problemet med att det kan se ut som en plastskiva tycker jag.

På dina bilder Stefan är nog den blå snyggare enligt mig, men om detta gäller "på riktigt" vet jag inte. Och sånt här är ju väldigt subjektivt.
          Senast redigerad av Ola Svensson; 11 April 2011, 19:41.
          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10777

Jag tycker också den blå är snyggare..men den hade definitivt varit snyggare om mina moduler inte hade nått upp till ytan utan hade gått lite med lägre upp mot hörnen så att man hade sett större bredd på vattenytan.

Personligen har jag svårt att avgöra vilken bakgrund som passar bättre även om den svarta kan uppfattas som platt och tråkigt. Det ger mer en känsla av "in mot en grotta" medans det andra ger känsla av "ut från grotta till det öppna fria"...

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem

• September 2009
              • 22826

Stefan hur skulle det se ut om du sågade till tunna skifferskivor så de passar bakom modulerna. Det finns ju både svarta och gråa dylika?
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• matt.is
                Användare
                • September 2003
                • 386

Det ljusblåa skenet är nog mer riktigt om man tittar på hur det ser ut i Tanganyika- eller Malawisjön. Går just nu en dokumentär på SVT2 - visserligen från korallreven, men det visar ändå färgerna där nere under djupet...Det är klart på kvällen blir det ju mörkare och mörkare..

Kommentar

• shcolsson
                  Användare
                  • January 2005
                  • 256

Jag tycker den blå skriker att det är syntetsikt. Ser ungefär ut som när jag sticker ner huvudet i poolen. Inte som en sjö alls. Gillar bättre den svarta om jag får välja. Smaken är ju som bekant, delad.
                  Senast redigerad av shcolsson; 11 April 2011, 21:00.
                  Experience is something you get right after you need it.

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10777

Den blåa planschen är ju absolut inte lika blå om den hade suttit i akvariet. Nu är det ett urklipp från produktreklam som jag lagt in som bakgrund istället för det svarta, vilket gör att den lyser mer än normalt.

Kommentar

• Norrland
                      Användare
                      • December 2009
                      • 557

Nu har jag sjalv bla acrylic bakgrundskiva och det ger ett enormt avlappnat intryck ock djup i akvariet. De flesta som kommer hem och ser burken (akvarister och icke akvarister) älskar denna variant. Du får natruligt vis prova dig fram. Men, jag skulle defenetift inte ha den svarta bakgrunden.

En synpunkt: Tanganyika vattnet har en ganska grönblå kvalite som skulle vara kul att se prövad i ett akvarium.
                      Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10777

Ursprungligen postat av Norrland
                        Nu har jag sjalv bla acrylic bakgrundskiva och det ger ett enormt avlappnat intryck ock djup i akvariet. De flesta som kommer hem och ser burken (akvarister och icke akvarister) älskar denna variant. Du får natruligt vis prova dig fram. Men, jag skulle defenetift inte ha den svarta bakgrunden.

En synpunkt: Tanganyika vattnet har en ganska grönblå kvalite som skulle vara kul att se prövad i ett akvarium.
                        Nej jag ska ändra när jag byter benställning. Men tråden startades pga att diskussionen var offtopic i Tropheus tråden. Jag gjorde bara en bild illustration på skillnaderna.

Jag har blå bakgrund i mina mindre akvarium och det är snyggt.

Kommentar

• cichlids4fun
                          • April 2002
                          • 3109

otroligt fult och onaturligt i bägge fallen
                          Mvh
                          Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10777

Ursprungligen postat av cichlids4fun
                            Ok. Det är ju olika vad man gillar och tur är väl det för annars skulle ju alla akvarium se likadana ut. Variationen ger ju inspiration.

Kommentar

• Norrland
                              Användare
                              • December 2009
                              • 557

Ursprungligen postat av cichlids4fun
                              Skrattar!
                              Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

Arbetssätt...