Vattencirkulation i klippbiotop

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jhes
    Användare
    • September 2010
    • 229

Vattencirkulation i klippbiotop

Hej!
    Stoppade i en Koralia 8 (12500 l/h) idag i min 720 litersbalja med P.Trewavasae (ej fullvuxna ca. 5-10cm varav några stycken börjar vilja leka)och Apelsinciklider.
    Kör koralian bara 2+2 timmar per dag, övrig cirkulation/filtrering är på ca 6500-7500 l/h.
    Var rädd att fiskarna skulle ställa sig och trycka i en grotta pga. för kraftig cirkulation, men jävlar va fel jag hade! Petrochromisarna blev helt galna, största hanen ville leka med eller slå ihjäl allt han såg, och hela grupper på 40 djur for runt som galningar.

Vad har ni för erfarenheter/åsikter ang. cirkulation i klippbiotop?
    I sjön lär den ju va rätt extrem vid klippbiotoperna när det blåser och går höga vågor.

/Henrik
  • HåE
    Användare
    • September 2007
    • 1525

När det gäller tex mbuna så gillar dom verkligen när det är bra drag på vattnet, men då lever dom ju också där det är mest rörelse på vattnet i det vilda. Kraftig cirkulation ger ju även mera syrerikt vatten i karen och det är nog det som triggar firrarna till lek. Jag hade över 5000 liter/h i mitt 400 liter kar en längre tid och firrarna mådde prima av detta. Tyvärr fick jag aldrig sanden att ligga kvar så nu har jag dragit ner på cirkulationen och det har gjort mina malawisar märkbart lungnare än tidigare.
    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Häftigt med så kraftig cirkulation. Har du bilder eller film så man får se vad som händer?
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Norrland
        Användare
        • December 2009
        • 557

Ursprungligen postat av jhes
        Hej!
        Stoppade i en Koralia 8 (12500 l/h) idag i min 720 litersbalja med P.Trewavasae (ej fullvuxna ca. 5-10cm varav några stycken börjar vilja leka)och Apelsinciklider.
        Kör koralian bara 2+2 timmar per dag, övrig cirkulation/filtrering är på ca 6500-7500 l/h.
        Var rädd att fiskarna skulle ställa sig och trycka i en grotta pga. för kraftig cirkulation, men jävlar va fel jag hade! Petrochromisarna blev helt galna, största hanen ville leka med eller slå ihjäl allt han såg, och hela grupper på 40 djur for runt som galningar.

Vad har ni för erfarenheter/åsikter ang. cirkulation i klippbiotop?
        I sjön lär den ju va rätt extrem vid klippbiotoperna när det blåser och går höga vågor.

/Henrik
        Helt rätt! Troffarna tämligen älskar tubulensen och suset i vattnet. La i mer sten for alla yngel och dom klarar det med galans. Kör 4 Koralia's med Read Sea wave maker plus FX5 i ett 150 gal. Plus en power head pa timer. På kvällen blir det lugnare i burken med Red Sea inställingen så firrarna får vila. Inga problem.
        Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

Arbetssätt...