If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Lutar åt Archocentrus centrarchus sen vill jag ha lite färg så funderar på ett gäng segelfensmollys å så får nog mina albino ancistrus som redan går här hemma flytta in där.
Osäker på om man vågar köra två ciklidpar? erfarenheter?
.. så karen förvisas nog till garaget med vattenkran och sådana finesser fyndigt nog. Dock får det tummas lite på karen då två akvarister ska få plats med sitt............
Men det finns väl plats för ett eller två kar i vardagsrummet, och ett i sovrummet samt ett litet på köksbänken?
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
Jag tycker det.. fast vi verkar ha lite olika uppfattning här hemma ... sen har jag ju 3 undulater och 2 dvärgpapegojor också, så jag ligger lite i underläge
Men försöker blicka framåt 300L kan nog bli hyfsat det med...
Surfade runt lite på Fish Mongabay och har blivit lite sugen på att köra Costa Rica biotop (förutom malar då som blir SA).
Blir lite levandefödare... Platy (tuxedo) och poecilia mexicana-kortfenad molly (tror jag vet vart jag kan hitta sådana). Kanske någon vildform av någon levandefödare från Costa Rica som man kanske kan hitta på Poecilia.
Malar blir 3 albino longfin ancistrus och kanske något mer kul... lite sugen på L239 blå panaque.
Tänkte köra ett tetratec ytterfilter som står i förrådet och väntar på bättre tider och dölja slangarna bakom "filterhörnan" som är byggd i karet den hörna ska täckas med slimline vit/faxe sen blir det folie belyst bakifrån som bakgrund.
Sand blir hornbach vita akvariesand och tåliga växter (crinum/jättevalle) ska planteras i klungor med stenar runt för att skapa lite av miljön man ser på bilden. Kan nog bli kanon
Archcentrus finns nog mest i sjöar såsom lake Nicaragua
Med ön Ometepe.
Kolla in dessa:
samt
Av Wilhelm Heijns som ofta har artiklar i ciklidbladet som du kan få om du blir medlem, det var en hel del ritkigt bra CA artiklar i tidigare nummer i år vilka ingår i ett 2011 medlemskap.
Dock har den även påträffats i Rio Chirippo, Costa Rica.
"Distribution
Central America: Pacific slope, in tributaries of Fonseca Gulf in Honduras and Nicaragua; Atlantic slope in Río Chirripó (Río Matina) of Costa Rica to the Río San Juan and associated drainages of Nicaragua, including the Great Lakes." -fishbase.org
Att försöka sig på lite växter verkar inte heller fel...
Bevisas ju även i ena filmen du länkade att de gillar tät vegetation...
"Inhabits mainly shallow waters or swampy areas of lakes and rivers. Often found in many eutrophic oxbow lakes, ponds, roadside ditches and remnant pools of floodplains with thick vegetation. Prefers warm temperature and thrives in stagnant waters." -Fishbase.org
Kommentar