Alltidt avårt att välja det är därför man skaffar alltfler kar hela tiden! Viktigt men ändå så kommer du säkerligen vara nöjd med flera av de alternativ du funderar på...
540L CA-premiär med DIY moduler och filter
Kollaps
X
-
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet -
Jo precis här utökas det hela tiden med två galna akvarister i samma lya
Men jag kommer nog bli nöjd... har nu kollat igenom alla bildtrådar och konstaterat att jag är superfäst vid Parachromis Loisellei så det blir det förmodligen. Skulle passa min tänkta design också (som är omöjlig att beskriva i ord).
Har kommit ytterligare en liten liten bit framåt med bygget... här är första modulen med husfix på det är den som blir vänster filtermodul... så här i efterhand hade det ju varit smart att sätta i rastret först men får väl borra lite i det hela och hoppas jag inte förstör allt för mycket.
=) // PinkTessKommentar
-
Stiligt. Ser ut som en ojämnt urholkad kalkstensklippa eller lerbank. Snyggt. Blir intressant att se hur det hela utvecklas...Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
-
Jahapp här händer det inte mycket...
Men lite funderingar på det här med filter och pumpar. Hur många gånger bör vattnet cirkulera genom filtret per timme ? Har väl ca 40L filtermaterial med båda modulerna.
Vet ju inte riktigt vad jag vill ha för fisk som ni har märkt så lite oklart vad det blir för belastning men troligen 2 ciklidpar + någon mal. Kanske någon tetra/barb om jag väljer mindre ciklider.
=) // PinkTessKommentar
-
Jo man ser fram emot en liten uppdatering helt klart.
1500 liter per timme minst bör du ju ha i akvariet totalt (>3x540l).Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Hej allihop!
Surfade runt lite och fick syn å de här: http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=560
Trodde inte mina ögon, en mini variant av Vieja synspila till utseendet. Min dröm ciklid i passande format för karet, för även om jag får uppgradera för pajken så skulle det bästa vara om fisken kan gå kvar
Hur är tillgängligheten på dessa i vårat avlånga land?
Dags att börja leta redan nu gissar jag?
Hade ju passat perfekt!!
=) // PinkTess
Hej Tess.
Fyra tassar i Lkpg har, vad jag misstänker är dom där, gående i ett kar på sitt lager som jag vet dom vill bli av med. Kanske värt att kolla upp om du är sugen??
/Tony1000l CA..... i trappen!!!Kommentar
-
Tack för bra svar... har nog några bra pumpar hemma till och med... om de inte blir för brutala... har nog en på 3000L/H hehe
=) // PinkTessKommentar
-
=) // PinkTessKommentar
-
Snart utnämner jag mig själv till världens drygaste projektmänniska ...
Jobbade lite med karet igår/idag och är nu inne på att göra om typ allt igen.. då jag konstaterat att jag inte är så mycket för bakgrunder som tar plats... vilket ni märkt på den ständiga reduceringen av bakgrunden här i tråden.
Så fick helt enkelt fråga mig själv vilka kar jag tycker är snygga (ofta lätt minimalistiska) som jag sett och skissa utefter det.
Filtermodulerna kommer jag att behålla... men resten ska väck. Däremot har jag tänkt leka lite på bottenplanet och använda lite moduler där för att skapa terasser.
Skissen finns för tillfället i pappersform så håll till godo med mina försök bakom pennan:
Vilket skulle leda till den här placeringen av modulerna (fotat i 3 delar och "underbar" klippning i paint):
Kommentar
-
I övrigt har jag tvättat karet:
Provfyllt det vilket kan vara extremt tidsödande när slangen är för kort och man får bygga vattenspruta av vp rör och människa:
Samt testat lite olika stenformationer som även syns i föregående inlägg, bla.den här grottan:
Fiskval är jag lika osäker på som vanligt men lutar fortfarande åt parachromis loisellie och ngt mer.
Det var allt för idag
//PinkTessKommentar
-
Kan ju slå till med en helkarsbild nu när jag är i farten...
=) // PinkTessKommentar
-
Det blir nog bra detta. Prova gärna med en grupp Ameca splendens som komplement till cikliderna. De är livliga och tuffa nog att gå med CA. Alltid kul med ungfödare och så håller de efter det gröna.Kommentar
-
Tack för tipset! Riktigt coola! Upptäcker att jag har missat en hel del intressanta ungfödare.
=) // PinkTessKommentar
-
Kanske inte speciellt bra att ha Ameca splendens med en Parachromis-art som är rovfiskar dom blir nog mat förr eller senare!CAKommentar
Kommentar