540L CA-premiär med DIY moduler och filter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    Användare
    • January 2013
    • 2352

Ursprungligen postat av Pink_Tess
    Jo liggunderlag blir det :-) var bara lite ivrig på att testa hur det kunde tänkas se ut
    Det är ofta när man är ivrig som det blir dyrt
    Webmaster för Ciklid.org.
    Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

Kommentar

• Alexander Ylipää
      Användare
      • October 2003
      • 3615

Måste också passa på att få välkomna dig till forumet och NCS.

Riktigt kul projekt att följa.
      Mvh Alex

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Ivrigt är bra. Det genererar energi. Man får vara beredd på att tänka om bara.

Jag upplever det att personer med en personlighet som är ivrig har anpassat sig och accepterar förändringar bättre än de som är lite mer eftertänksamma. Så till syvens och sist är alla ungefär lika glada. Anpassning efter lokala förhållanden kanske man kan kalla det.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Pink_Tess
          Användare
          • February 2011
          • 259

Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
          Måste också passa på att få välkomna dig till forumet och NCS.

Riktigt kul projekt att följa.
          Tack så mycket!

Känner mig väldigt välkommen
          XXX// PINK

missindecisive.blogg.se

Kommentar

• Pink_Tess
            Användare
            • February 2011
            • 259

Ursprungligen postat av DaRe
            Ivrigt är bra. Det genererar energi. Man får vara beredd på att tänka om bara.

Jag upplever det att personer med en personlighet som är ivrig har anpassat sig och accepterar förändringar bättre än de som är lite mer eftertänksamma. Så till syvens och sist är alla ungefär lika glada. Anpassning efter lokala förhållanden kanske man kan kalla det.
            Klokt!

Tänka om är jag för övrigt bra på... bakgrunden har ju förekommit i ett gäng olika skepnader men nu är jag nog nöjd
            XXX// PINK

missindecisive.blogg.se

Kommentar

• Pink_Tess
              Användare
              • February 2011
              • 259

Hej allihop!

Surfade runt lite och fick syn å de här: http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=560

Trodde inte mina ögon, en mini variant av vieja synspila till utseendet. Min dröm ciklid i passande format för karet, för även om jag får uppgradera för pajken så skulle det bästa vara om fisken kan gå kvar

Hur är tillgängligheten på dessa i vårat avlånga land?
              Dags att börja leta redan nu gissar jag?

Hade ju passat perfekt!!
              =) // PinkTess
              XXX// PINK

missindecisive.blogg.se

Kommentar

• JockeB
                Användare
                • May 2004
                • 2964

Hej allihop!

Surfade runt lite och fick syn å de här: http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=560

Trodde inte mina ögon, en mini variant av vieja synspila till utseendet. Min dröm ciklid i passande format för karet, för även om jag får uppgradera för pajken så skulle det bästa vara om fisken kan gå kvar

Hur är tillgängligheten på dessa i vårat avlånga land?
                Dags att börja leta redan nu gissar jag?

Hade ju passat perfekt!!
                =) // PinkTess
                Dom jag hade sisst var nog närmare 30 cm, så den storleken stämmer inte så bra Fanns rätt gott om dom för ett par år sen, nu tror jag inte dom är så vanliga längre. Om du orkar leta igenom dom äldre trådarna av CA bilder trådarna så finns det det nog lite mera bilder på dom.
                Mvh Jocke
                Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• Pink_Tess
                  Användare
                  • February 2011
                  • 259

Ok, ja då var det ju ingen större skillnad...

Mycket beror väl på vart vi hamnar till hösten då vi letar boende nu.. men det här karet kommer ju iaf alltid att få plats

Har lite koll på de här cikliderna också:

Angående parachromis loisellei, hur aggressiva upplever ni dem jämfört med deras släktingar? Vad anser ni är lämpligt sällskap till dem? Går det att ha någon mer ciklid eller är sällskap att glömma i så fall?

Tänkte iaf att jag ska vara öppen för förslag... vill ju inte behöva riskera att sälja de fina viejorna om jag skaffar dem. Jag har ju många år på mig att skaffa viejor...
                  Senast redigerad av Pink_Tess; 15 April 2011, 11:46.
                  XXX// PINK

missindecisive.blogg.se

Kommentar

• salmberg
                    Användare
                    • October 2007
                    • 830

Loisellei är den lugnaste i sitt släkte. Bra sällskap kan vara Rocio octofasciata, Hypsophrys nicaraguensis men kan även fungera med Salvini.

Mina är ganska tuffa av sig men tror det är ganska induviduelt.

Kommentar

• Pink_Tess
                      Användare
                      • February 2011
                      • 259

Ursprungligen postat av salmberg
                      Loisellei är den lugnaste i sitt släkte. Bra sällskap kan vara Rocio octofasciata, Hypsophrys nicaraguensis men kan även fungera med Salvini.

Mina är ganska tuffa av sig men tror det är ganska induviduelt.
                      Loisellei och Nicaraguensis lät ju helt klart som en fröjd för ögat, definitivt ett alternativ

Andra tankar jag haft det senaste dygnet är Herichthys deppii + Thorichthys meekii

Eller Amatitlania siquia + Thorichthys meekii

Börjar iaf få upp lite tankar om vad som skulle kunna vara en mer lämplig uppsättning för att karet ska komma till sin rätt
                      XXX// PINK

missindecisive.blogg.se

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

Fina firrar du funderar på. Deppin är ju riktigt läcker. Kolla i CA tråden så får du se några snyggingar.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Pink_Tess
                          Användare
                          • February 2011
                          • 259

Jo dom e bra läckra :-) just nu är jag mest sugen på honduran red point som utgångspunkt sen finns det ju plats för mer :-) sen är jag ju föränderlig som kamelont...så svårt att ge några besked om vad det blir innan fisken är i karet.
                          XXX// PINK

missindecisive.blogg.se

Kommentar

• RobinH
                            Användare
                            • August 2008
                            • 2150

Loisellei och Nicaraguensis lät ju helt klart som en fröjd för ögat, definitivt ett alternativ

Andra tankar jag haft det senaste dygnet är Herichthys deppii + Thorichthys meekii

Eller Amatitlania siquia + Thorichthys meekii

Börjar iaf få upp lite tankar om vad som skulle kunna vara en mer lämplig uppsättning för att karet ska komma till sin rätt
                            Deppina är svåra att få tag på i sverige! Vad jag vet så finns det bara en i sverige som har dom och han bor i Genarp!

Men dom andra förslagen ska inte vara några konstigheter att få tag i Lycka till.
                            CA

Kommentar

• Pink_Tess
                              Användare
                              • February 2011
                              • 259

Jo de verkar vara riktigt sällsynta... går knappt att hitta någon information om dem överhuvudtaget... men de andra arterna verkar som sagt lätta att få tag på

Att ska va så svårt det här med fiskval... kan säga att det är bra tomt i mina kar hemma på grund av beslutsångest Skulle vilja ha minst 3 stora kar avsedda för ciklider.

Har för tillfället två huvudförslag som cirkulerar i huvudet och gärna får kommenteras.

1:Thorichthys Meekii + Amatitlania siquia (honduran red point) + Cryptoheros cutteri.

2: Parachromis loisellei + geophagus brasilinesis

Det första ser riktigt trevligt ut i min fantasi i alla fall. Några piskstjärtsmalar på det kanske... efter vad jag läst så känns det i alla fall som att det skulle kunna fungera och se riktigt snyggt ut.

Det andra för att slå två flugor i en smäll och göra sambon på lite humör också Sen är jag stormförtjust i loisellei... Men å andra sidan så begränsar jag karet ganska mycket med den här uppsättningen då det känns som att det första alternativet ger ett kar med mer liv. Är även väldigt osäker på hur arterna fungerar ihop... är som sagt ny på ciklider så kan bara dra slutsatser efter vad jag läser. Sen är det ju ett minus att geophagus brasiliensis är SA och inte CA.

Låter kanske som att jag redan bestämt mig? Men är faktiskt bra svag för Loisellei ... Loisellei + nicauragensis är ju också ett förslag...
                              XXX// PINK

missindecisive.blogg.se

Kommentar

• Pink_Tess
                                Användare
                                • February 2011
                                • 259

Nu har jag äntligen köpt färg till möbeln gratis blev den också då det var 3 för 2 och vi behövde 2 burkar till några väggar.

Ska börja måla imorgon el torsdag, ska bli spännande att se hur det blir.

Fiskval får vila haha.. har på tok för många idéer.. det senaste är Amatitlania siquia & cryptoheros panamensis.
                                XXX// PINK

missindecisive.blogg.se

Kommentar

Arbetssätt...