540L CA-premiär med DIY moduler och filter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pink_Tess
    Användare
    • February 2011
    • 259

Ursprungligen postat av DaRe
    Modul filter är super. Jag har två på vardera sida.

Jordätare låter ju också intressant. Du får guida honom till jordätartråden.
    Ja dom e kanon... är otroligt nöjd med de jag har.

Han sitter faktiskt och tjuvläser den ganska ofta, han har bara inte gett sig till känna
    XXX// PINK

missindecisive.blogg.se

Kommentar

• Pink_Tess
      Användare
      • February 2011
      • 259

Ursprungligen postat av Banderad
      Jag testade en Javaormbunke med mina bifasciator. Det fungerade ungefär en vecka, sedan fick de helt plötsligt för sig att den skulle ätas upp. De käkade upp en stor planta som satt fast på en mangroverot på en liten stund. Det var bara rötterna kvar, helt sanslöst...

/Jocke
      Hahahah

Ja jag har ju inte räknat med några överlevande växter.... har iofs ett kar med flytväxter som växer som ogräs och behöver rensas minst 1 gång i veckan... kan ju ha det här karet som avfallskvarn
      XXX// PINK

missindecisive.blogg.se

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Jag tycker det verkar gå i perioder som de äter växter. Och har de väl börjat så knaprar de isig allt tills det är slut. Sedan kan man en månad senare plantera nåt som håller ett halvår utan en tugga sedan ryker allt igen.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Pink_Tess
          Användare
          • February 2011
          • 259

Jag tycker det verkar gå i perioder som de äter växter. Och har de väl börjat så knaprar de isig allt tills det är slut. Sedan kan man en månad senare plantera nåt som håller ett halvår utan en tugga sedan ryker allt igen.
          Fiskar med karaktär kallas det väl?

Nu får ni ta och hålla i er... tro det eller ej så har jag gjort om bakgrunden igen hahaha nu med ytterligare en filterkammare för att slippa synligt innerfilter.

Har även rotat fram lite sten i skogen som ska kompletteras med stenen jag visat tidigare i tråden. Smaken är som baken, men jag tycker iaf om att ha lite blandad sten

Har även snott någon kvist från en beskuren ek på tomten... vet att detta kan påverka pH värdet, men kommer nog bara använda några blad för att få mer biotopriktig botten i karet.

Bildbomb kommer i nästa inlägg!
          XXX// PINK

missindecisive.blogg.se

Kommentar

• Pink_Tess
            Användare
            • February 2011
            • 259

Den slutgiltiga(?) bakgrundslösningen

Filterkammaren till höger, ca 24-25L

Filterkammaren till vänster, oberäknad volym

Lite inredningsfynd

Sten
            XXX// PINK

missindecisive.blogg.se

Kommentar

• Pink_Tess
              Användare
              • February 2011
              • 259

Mer sten

=) // Pink Tess
              XXX// PINK

missindecisive.blogg.se

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

Läckert. Nu börjar man kunna ana sig till hur det blir när det är klart. Snygga stenar. Ska du försöka matcha de färgerna även på bakgrunden?
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• icehacker
                  Användare
                  • March 2011
                  • 157

Snyggt, ska bli kul att följa!
                  - 60l yngel| 240l Mix | 450l Malawi -

Kommentar

• Pink_Tess
                    Användare
                    • February 2011
                    • 259

Läckert. Nu börjar man kunna ana sig till hur det blir när det är klart. Snygga stenar. Ska du försöka matcha de färgerna även på bakgrunden?
                    Man tackar

Kommer delvis försöka matcha stenen, den stora stenen mitt i bakgrunden kommer bli som de gråare stenare... resten kommer bli mer som de gulaktiga stenarna.
                    XXX// PINK

missindecisive.blogg.se

Kommentar

• Pink_Tess
                      Användare
                      • February 2011
                      • 259

Tack så mycket icehacker =D!
                      XXX// PINK

missindecisive.blogg.se

Kommentar

• bossep
                        Användare
                        • January 2013
                        • 2352

Skall du inte lägga I ett liggunderlag eller något för att undvika sprucket botten glas? Både nu och när fisken börjar möblera om.
                        Förövrigt blir det nog rejält snyggt!
                        Webmaster för Ciklid.org.
                        Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

Kommentar

• DaRe
                          NCS Medlem
                          • September 2009
                          • 22830

Jag gillar liggunderlag, men jag har haft lite otur med en sort. Se här:
                          Jag har något problem med mitt 430 liters akvarium. Det har varit igång i över ett år och inga problem tidigare. Jag har hyggligt med växter och bra tillväxt. Inga tillsatser används. Jag har nu haft 2 Geophagus pellegrini (yngel på 6cm) som dött och en äldre nyckelhålsciklid som dött. förloppet: Fisken mörknar till

Dock har jag ett svart liggunderlag från Copop i alla andra akvarium utan problem! Fördelen med svart är att om det grävs fram så ser det bättre ut än vit frigolit. Jag brukar dessutom täcka botten med flata stenar på liggunderlaget som här och var syns genom sanden och grävs xde fram blir det ännu snyggare.

///David

Kommentar

• bossep
                            Användare
                            • January 2013
                            • 2352

Jag gillar liggunderlag, men jag har haft lite otur med en sort. Se här:
                            Jag har något problem med mitt 430 liters akvarium. Det har varit igång i över ett år och inga problem tidigare. Jag har hyggligt med växter och bra tillväxt. Inga tillsatser används. Jag har nu haft 2 Geophagus pellegrini (yngel på 6cm) som dött och en äldre nyckelhålsciklid som dött. förloppet: Fisken mörknar till

Dock har jag ett svart liggunderlag från Copop i alla andra akvarium utan problem! Fördelen med svart är att om det grävs fram så ser det bättre ut än vit frigolit. Jag brukar dessutom täcka botten med flata stenar på liggunderlaget som här och var syns genom sanden och grävs xde fram blir det ännu snyggare.
                            Fixade det sig när du tog bort möget? Man kanske skall rekommendera armaflex i stället. Det borde inte innehålla några konstigheter. Jag har också sätt billiga färglada varianter. Sådana skulle jag inte använda!
                            Webmaster för Ciklid.org.
                            Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

Kommentar

• DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

Man kan aldrig veta men nu är inga sjuka längre så det känns relaterat. Dock var det de speciella underlagen som jag köpte på rusta och egentligen ska vara som skydd under träningsredskap. Hårdare!

///David

Kommentar

• Pink_Tess
                                Användare
                                • February 2011
                                • 259

Jo liggunderlag blir det :-) var bara lite ivrig på att testa hur det kunde tänkas se ut
                                XXX// PINK

missindecisive.blogg.se

Kommentar

Arbetssätt...