540L CA-premiär med DIY moduler och filter
Kollaps
X
-
-
Jag testade en Javaormbunke med mina bifasciator. Det fungerade ungefär en vecka, sedan fick de helt plötsligt för sig att den skulle ätas upp. De käkade upp en stor planta som satt fast på en mangroverot på en liten stund. Det var bara rötterna kvar, helt sanslöst...
/Jocke
Ja jag har ju inte räknat med några överlevande växter.... har iofs ett kar med flytväxter som växer som ogräs och behöver rensas minst 1 gång i veckan... kan ju ha det här karet som avfallskvarnKommentar
-
Jag tycker det verkar gå i perioder som de äter växter. Och har de väl börjat så knaprar de isig allt tills det är slut. Sedan kan man en månad senare plantera nåt som håller ett halvår utan en tugga sedan ryker allt igen.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Nu får ni ta och hålla i er... tro det eller ej så har jag gjort om bakgrunden igen hahaha nu med ytterligare en filterkammare för att slippa synligt innerfilter.
Har även rotat fram lite sten i skogen som ska kompletteras med stenen jag visat tidigare i tråden. Smaken är som baken, men jag tycker iaf om att ha lite blandad sten
Har även snott någon kvist från en beskuren ek på tomten... vet att detta kan påverka pH värdet, men kommer nog bara använda några blad för att få mer biotopriktig botten i karet.
Bildbomb kommer i nästa inlägg!Kommentar
-
Den slutgiltiga(?) bakgrundslösningen
Filterkammaren till höger, ca 24-25L
Filterkammaren till vänster, oberäknad volym
Lite inredningsfynd
Sten
Kommentar
-
-
Läckert. Nu börjar man kunna ana sig till hur det blir när det är klart. Snygga stenar. Ska du försöka matcha de färgerna även på bakgrunden?Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
-
Kommer delvis försöka matcha stenen, den stora stenen mitt i bakgrunden kommer bli som de gråare stenare... resten kommer bli mer som de gulaktiga stenarna.Kommentar
-
-
Skall du inte lägga I ett liggunderlag eller något för att undvika sprucket botten glas? Både nu och när fisken börjar möblera om.
Förövrigt blir det nog rejält snyggt!Webmaster för Ciklid.org.
Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.Kommentar
-
Jag gillar liggunderlag, men jag har haft lite otur med en sort. Se här:
Jag har något problem med mitt 430 liters akvarium. Det har varit igång i över ett år och inga problem tidigare. Jag har hyggligt med växter och bra tillväxt. Inga tillsatser används. Jag har nu haft 2 Geophagus pellegrini (yngel på 6cm) som dött och en äldre nyckelhålsciklid som dött. förloppet: Fisken mörknar till
Dock har jag ett svart liggunderlag från Copop i alla andra akvarium utan problem! Fördelen med svart är att om det grävs fram så ser det bättre ut än vit frigolit. Jag brukar dessutom täcka botten med flata stenar på liggunderlaget som här och var syns genom sanden och grävs xde fram blir det ännu snyggare.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Jag gillar liggunderlag, men jag har haft lite otur med en sort. Se här:
Jag har något problem med mitt 430 liters akvarium. Det har varit igång i över ett år och inga problem tidigare. Jag har hyggligt med växter och bra tillväxt. Inga tillsatser används. Jag har nu haft 2 Geophagus pellegrini (yngel på 6cm) som dött och en äldre nyckelhålsciklid som dött. förloppet: Fisken mörknar till
Dock har jag ett svart liggunderlag från Copop i alla andra akvarium utan problem! Fördelen med svart är att om det grävs fram så ser det bättre ut än vit frigolit. Jag brukar dessutom täcka botten med flata stenar på liggunderlaget som här och var syns genom sanden och grävs xde fram blir det ännu snyggare.Webmaster för Ciklid.org.
Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.Kommentar
-
Man kan aldrig veta men nu är inga sjuka längre så det känns relaterat. Dock var det de speciella underlagen som jag köpte på rusta och egentligen ska vara som skydd under träningsredskap. Hårdare!Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Jo liggunderlag blir det :-) var bara lite ivrig på att testa hur det kunde tänkas se utKommentar
Kommentar