540L CA-premiär med DIY moduler och filter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pink_Tess
    Användare
    • February 2011
    • 259

Vad tror ni om filtreringen förresten? Modulens utrymme för filtermassa är som sagt 24-25L blir väl ca 20-23L om man räknar med att man ska ha in själva pumpen å vp-rör å så.

Tror ni det räcker? Tänkte väl ha ganska bra flås på det hela... ska se om ett pumphuvud i garaget som pumpar 1800L funkar... annars blir det att köpa något nytt.

Men tror ni jag behöver komplettera med innerfilter??

Kikat lite på dessa, men har dåligt med kunskaper på området då jag inte har ett enda kar med innerfilter.

Eller är det bara jag som är nojig? Har ganska rejäla överdimensioner på resten av mina kar... 7l burken med räkor har tex. ett hang on filter som är lika stort som halva karet haha.

=) //PinkTess
    XXX// PINK

missindecisive.blogg.se

Kommentar

• bossep
      Användare
      • January 2013
      • 2352

Hej Tess,
      Välkommen hit! Du kan få en hel del hjälp av alla dessa proffs på CA ciklider i akvarier!!!
      De flesta kan mycket mer än jag.
      DaRe och ni andra. Har ni haft problem med parasiter o.dyl. med flod eller sjösten från Svenska vatten? I så fall vad. Jag rekommenderade Tess att inte vara så noga med rengöringen. Jag försöker alltid få med lite naturliga alger med stenarna. Jag kanske var helt fel på det!!!!!!
      En annan fråga har ni problem med att fisken klipper jättevallisar? Mina tuggar exempelvis Vattenpest men skippar flytande hornsärv exempelvis.
      Webmaster för Ciklid.org.
      Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

Kommentar

• HåE
        Användare
        • September 2007
        • 1525

Ursprungligen postat av Pink_Tess
        Vad tror ni om filtreringen förresten? Modulens utrymme för filtermassa är som sagt 24-25L blir väl ca 20-23L om man räknar med att man ska ha in själva pumpen å vp-rör å så.

Tror ni det räcker? Tänkte väl ha ganska bra flås på det hela... ska se om ett pumphuvud i garaget som pumpar 1800L funkar... annars blir det att köpa något nytt.

Men tror ni jag behöver komplettera med innerfilter??

Kikat lite på dessa, men har dåligt med kunskaper på området då jag inte har ett enda kar med innerfilter.

Eller är det bara jag som är nojig? Har ganska rejäla överdimensioner på resten av mina kar... 7l burken med räkor har tex. ett hang on filter som är lika stort som halva karet haha.

=) //PinkTess
        Du kan ju alltid bygga en filtermodul som du fäster på andra kortsidan. Då får du bättre cirkulation i karet vilket medför bättre syresättning av vattnet. Ett annat pluss med detta är ju att du får bättre säkerhet i karet om du tex är bortrest och en pump skulle stanna.
        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

Ursprungligen postat av bossep
          Hej Tess,
          Välkommen hit! Du kan få en hel del hjälp av alla dessa proffs på CA ciklider i akvarier!!!
          DaRe och ni andra. Har ni haft problem med parasiter o.dyl. med flod eller sjösten från Svenska vatten? I så fall vad. Jag rekommenderade Tess att inte vara så noga med rengöringen. Jag försöker alltid få med lite naturliga alger med stenarna. Jag kanske var helt fel på det!!!!!!
          En annan fråga har ni problem med att fisken klipper jättevallisar? Mina tuggar exempelvis Vattenpest men skippar flytande hornsärv exempelvis.
          Jag har inte provat att inte göra rent, men det är mer en generell rekommendation då insjö fiskar ofta har parasiter alternativt att det ofta finns andra sjukdomar i våra vattendrag som kan ta sig in i akvarierna. Detta är hörsägen från mig, jag vet inte detta med säkerhet.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Ursprungligen postat av HåE
            Du kan ju alltid bygga en filtermodul som du fäster på andra kortsidan. Då får du bättre cirkulation i karet vilket medför bättre syresättning av vattnet. Ett annat pluss med detta är ju att du får bättre säkerhet i karet om du tex är bortrest och en pump skulle stanna.
            Jag tycker detta är rätt bra. Jag har det och låter pumparna trycka vattnet snet framåt mot mitten i akvariet från vardera bakre hörn. Då möts vattenströmmen där och flödar över hela bottenytan och sopar då med sig allt skräp in i filtren eller förfiltren i mitt fall.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Pink_Tess
              Användare
              • February 2011
              • 259

Ursprungligen postat av HåE
              Ett helt klart avgörande argument!!

Får se om jag bygger modul eller skaffar innerfilter... försökt få till 2 moduler på 100 olika sätt känns det som men det bara äter upp hela karet. Annars får det väl bli innerfilter.
              XXX// PINK

missindecisive.blogg.se

Kommentar

• Pink_Tess
                Användare
                • February 2011
                • 259

Ursprungligen postat av bossep
                Hej Tess,
                Det är lurigt det här med stenen... kanske kan testa sten i någon balja med lite guppys eller nåt... men iom att det är sprängsten är det svårt att säga hur mycket kul som dyker upp på dem... svårt det här... har förvana att alltid koka stenar, rötter osv. så är lite nojig.
                XXX// PINK

missindecisive.blogg.se

Kommentar

• bossep
                  Användare
                  • January 2013
                  • 2352

Ursprungligen postat av Pink_Tess
                  Ett helt klart avgörande argument!!

Får se om jag bygger modul eller skaffar innerfilter... försökt få till 2 moduler på 100 olika sätt känns det som men det bara äter upp hela karet. Annars får det väl bli innerfilter.
                  Varför riggar du inte med “rättvänt bottenfilter”? Då kan du sätta ett pumphuvud som trycker ned i botten inne i modulen och ett som skickar ut vattnet i akvariet. Skrik till så kan jag hjälpa dig med designen.

Kommentar

• Pink_Tess
                    Användare
                    • February 2011
                    • 259

Ja så var det ...det där med nojigheten... är väl helt enkelt rädd för att testa något nytt haha... får mardrömmar om hur jag måste riva upp hela botten för att jag gjort något klantigt vid bygget haha..

Men känner mig ovanligt nöjd för tillfället så ska nog inte ändra något nu

=) //PinkTess
                    XXX// PINK

missindecisive.blogg.se

Kommentar

• Ove Planstedt
                      NCS Medlem
                      • May 2006
                      • 1816

Jättevallisneria tillsammans med Viejor kan fungera riktigt bra, bara fiskarna får bestämma var dem ska vara. Problemet är för det mesta inte att Viejorna äter upp växterna utan att de gräver upp dem. Men hittar du rätt plats i karet så brukar växterna få vara ifred. Annars så är Crinum, som nämts tidigare, ett bra alternativ då de är svåra att gräva upp.

Att ha ett bottenfilter med Viejor skulle jag avråda ifrån då deras grävande gör att du får ojämt flöde genom botten materialet.

Så här ser botten ut i min Viejaburk.
                      Senast redigerad av Ove Planstedt; 11 April 2011, 23:58.

Kommentar

• bossep
                        Användare
                        • January 2013
                        • 2352

Ursprungligen postat av Ove Planstedt
                        Jättevallisneria tillsammans med Viejor kan fungera riktigt bra, bara fiskarna får bestämma var dem ska vara. Problemet är för det mesta inte att Viejorna äter upp växterna utan att de gräver upp dem. Men hittar du rätt plats i karet så brukar växterna få vara ifred. Annars så är Crinum, som nämts tidigare, ett bra alternativ då de är svåra att gräva upp.
                        Ja det är ju liksom alltid problemet. Dom rackarna vill gräva där vi tycker det skall vara grönt!

Att ha ett bottenfilter med Viejor skulle jag avråda ifrån då deras grävande gör att du får ojämt flöde genom botten materialet.
                        Håller med om man använder vanliga plattor och suger igenom dom.
                        Men om man använder rör med borrade hål blir det hålen som bestämmer mottrycket inte sanden och då spelar det ingen roll om några hål grävs fram. Jag har testat med ungefär halva bart och resten täckt med 5 cm sand ingen större skillnad.
                        Vad man kan göra är att lägga ett myggnät eller liknande på rören. Då gräver fiskarna ned till det sedan blir det stopp (sand mellan rören och nätet). Ofta växer växtrötter fast i nätet och hjälper till att hålla dessa på plats.

Kommentar

• DaRe
                          NCS Medlem
                          • September 2009
                          • 22830

Pink_Tess vad ska du ha för sand, det kan ju påverka möjligheten till bottenfilter?

Snygg burk annars Ove. _Har du lagt in några bilder i helkarstråden, vore kul att se mer...

///David

Kommentar

• Pink_Tess
                            Användare
                            • February 2011
                            • 259

Då sambon gärna vill ta över karet och köra jordätare när jag uppgraderar så kommer det bli fin sand. Men med lite sjöstens strössel modell större på sina ställen för syns skull.

Men trivs nog med min modul. Av de kar jag har igång idag är det med bottenfilter det enda jag har haft problem med :-P
                            XXX// PINK

missindecisive.blogg.se

Kommentar

• DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

Modul filter är super. Jag har två på vardera sida.

Jordätare låter ju också intressant. Du får guida honom till jordätartråden.

///David

Kommentar

• Banderad
                                Användare
                                • February 2006
                                • 3479

Ursprungligen postat av Ove Planstedt

Så här ser botten ut i min Viejaburk.
                                Jag testade en Javaormbunke med mina bifasciator. Det fungerade ungefär en vecka, sedan fick de helt plötsligt för sig att den skulle ätas upp. De käkade upp en stor planta som satt fast på en mangroverot på en liten stund. Det var bara rötterna kvar, helt sanslöst...

/Jocke

Kommentar

Arbetssätt...