Vad är "chiphead"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sofia

    Vad är "chiphead"?

    Hej allihop! Har varit i kontakt med akvarieaffären ang. VF scalarer, det är den vanliga sorten P. scalare jag vill ha. Tyvärr sa de att grossisterna nu har altum, men att de tidigare hade en sort som de kallade "chiphead". Jag antar att det är en art med "jack" över nosen. Är det någon som vet vilken art det rör sig om? Jag vet att det är svårt att få någon klarhet i pterophyllumarterna, men någon därute kanske kan hjäpa mig. Jag bor i Akvarielösa, så här finns ingen lokal förening man kan fråga hos. Men vet ni vilken art det är så hittar jag nog bilder på internet. Det viktiga för mig är att få scalarer som vårdar sina yngel (därför är jag ytterst tveksam till altum...)samt alla fiskar av samma art. Vad populärnamnet är är mindre viktogt. Tackar på förhand!/Sofia.

  • Micke_A
    NCS Medlem
    • January 2003
    • 638

    #2
    Hej

    Altumscalarer är bra yngelvårdare, i och med att de inte är sönderodlade, och det har de sluppit för att de är väldigt svåra att få i lek. En scalare det skulle kunna vara är peruscalaren, som ser ut som ett mellanting mellan altum och vanlig scalare, och den har ett kraftigare jack över nosen än den vanliga. Den räknas till Pterophyllum scalare. Får man tag i så´na vaktar de nog ynglen bra.

    Jag tror i stort sett att får man bara tag i scalarer med fin form och färg, som inte ser inavlade och sönderavlade ut, så ska man nog ha rätt stor schans att få ett yngelvårdande par. Hade ett yngelvårdande par för ett tag se´n, men honan dog, och den vildfångade honan jag köpte kom aldrig överens med hanen, så när de väl lekte, så gav hon honom en rejäl omgång, trots att han var lite större.

    MVH Micke

    MVH Micke

    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

    Kommentar

    • Sofia

      #3
      Hej Micke. Vad jag menar med att jag ej vill ha altum i första hand är just det du skriver, att de är så svåra att odla. Ingen direkt nybörjarfisk så vitt jag förstår. Jag ska ta en titt på "perualtum" för sådana har jag sett bilder på någonstans. Hoppas att affären kan få hem dem igen bara. Tack för hjälpen!/Sofia.

      Kommentar

      • Micke_A
        NCS Medlem
        • January 2003
        • 638

        #4
        Hej

        Alltid kul att hjälpa till Perualtum är ett lite missvisande namn, eftersom det inte är en altum, utan en (med största sannolikhet) lokalvariant av den vanliga scalaren.

        MVH Micke

        MVH Micke

        "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

        Kommentar

        Arbetssätt...