näringsanalys?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #61
    1. Om du matar lika mycket (i volym eller vikt) och vi förutsätter att fiskarna får i sig allt som behövs för att de ska tillgodogöra sig proteinet så gör de självklart det.
    2. Om du matade "perfekt" mängd dvs. en mängd som gör att de får i sig lika mycket protein per dag (dvs. ungefär 25% mer med din 14% protein mix och möjligen lite mer ändå pga. energiförluster vid processandet av mixen med lägre proteinhalt) så blir det lite mer komplicerat. Hur inverkar den skilda fett och kolhydrathalten t ex? Är det bra (fin form på fisken) eller dåligt (sämre tillväxt) om fetthalten är något lägre? Hur den högre halten protein påverkar vattnet är lite svårt att sia om. Det finns två alternativ:
    a: Fisken äter inte lika mycket vilket gör att mindre "skit" produceras till nedbrytarna. Vattnet blir renare vilket ger bättre tillväxt.
    b: Det är inte fullt lika troligt men om kolhydraterna inte räcker så kommer fisken använda protein som energikälla. Då produceras det amoniak som i flera steg bryts ned till nitrit och nitrat. Det hämmar tillväxten. Samma sak om proteinet inte tas upp men då ´bildar nedbrytarna amoniak osv.
    Om a blir "viktigare" än b beror främst på vad maten innehåller i naturen och hur extrem fiskens anpassning är.

    Kort "intuitivt" svar: Ja jag är relativt övertygad om att tillväxten ökar men att du möjligen skulle kunna få samma tillväxt om du matade mer (på bekostnad av vattenkvaliten).

    Mvh.

    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • walle_1
      Användare
      • February 2003
      • 708

      #62
      "Sen när det gäller en torkad torsk eller en torris till räka så blir det helt ointressant vad proteinnehållet hade varit om räkorna hade varit torra, vi använder ju inte räkorna torra när vi komponerar ihop vår mix."

      Kanske inte är så ovanligt som du tror vissa foder innehåller ju räkor och dom borde väl vara torr, eller? Någon som har träffat på ett torrfoder som är vått?

      Förresten så suger ju pellets i sig vatten då dom hamnar i vattnet, dom blir säkert dubbelt så stora så proteinhalten blir nog inte lika hög som man tror. Proteinhalten är ju iofs lika storm men jag menar den relativa halten (procent). Skulle fodret hålla sig torrt hela tiden så skulle det vara en helt annan sak.



      Att dom innehåller vatten gör ju att fiskarna inte blir så otroligt mätt av det plus att det blir lättsmält. Då kan man mata sina fiskar oftare vilket iofs gör att vattnet blir skitigare, men det kan jag ta bara dom får i sig naturligt foder. Nu säger jag inte att det är något fel på torrfoder men om jag får välja så tar jag iaf räkmix. Proteinpulver kanske inte är så tokigt men jag har aldrig provat så jag kan inte uttala mig. Sen att det innehåller 8 essentiella aminosyror eller vad det var är bara skitsnack. Det gäller för människor och inte fiskar, sen är det som någon sa det är olika vad fiskarna lever på, växter eller kött. Anledningen till att jag har varit lite emot proteinpulver i räkmix är att någon nybörjare kanske kommer in här och stoppar i gainer (vilket många kallar proteinpulver) i mixen, det skulle inte vara bra eftersom den innehåller runt 80% kolhydrater, 15% protein, 3% fett. Så det jag vill säga till de som tänker blanda i kroppsbyggarpulver kolla innehållet i den först och kanske ställ frågor här om ni är osäker det finns ju trots allt ganska aktiva medlemmar här vilket än kanon!!!


      MVH Martin

      MVH Martin

      http://m1.271.telia.com/~u27102612/

      Kommentar

      • Stelin
        Användare
        • December 2002
        • 1339

        #63
        Ola:
        citat: Kort "intuitivt" svar: Ja jag är relativt övertygad om att tillväxten ökar men att du möjligen skulle kunna få samma tillväxt om du matade mer(på bekostnad av vattenkvaliten).
        Det är just detta som jag är ute efter, en lite mer "trimmad" räkmix så att fiskarna växer lite bättre utan att jag för den skull behöver mata oftare.

        Hälsningar-Stefan L.
        //Stefan Lindstedt

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #64
          Walle_1 skrev:

          citat: Sen att det innehåller 8 essentiella aminosyror eller vad det var är bara skitsnack.
          Det där är också enbart skitsnack då du inte presenterat någon fakta som motsäger dessa essentiella aminosyrors verkan. Om du läst riktigt noga så finns en del aminosyror även i växter, t ex i alger. Om vi inte kan mata våra fiskar med exakt samma alg så kanske vi åtminstone kan se till att de får de viktiga näringsämnena. Vi kan aldrig få den totala motsvarigheten till det fiskarna äter i det vilda, men vi kan komma närmare om man är öppen för nytt tänkande och forskande.


          Stelin skrev:

          citatet är just detta som jag är ute efter, en lite mer "trimmad" räkmix så att fiskarna växer lite bättre utan att jag för den skull behöver mata oftare.
          Det är PRECIS som detta handlar om! Ge ett effektivare och mer näringsriktigt foder på mindre del foder. Jag vill ge mina fiskar ett näst intill optimalt substitutfoder för det de får i sin naturliga miljö.

          Stefan, Skövde

          375L Malawi
          2st 105L
          Ungdjur/Yngel
          1st 16L Yngel

          Kommentar

          • walle_1
            Användare
            • February 2003
            • 708

            #65
            "Det där är också enbart skitsnack då du inte presenterat någon fakta som motsäger dessa essentiella aminosyrors verkan. Om du läst riktigt noga så finns en del aminosyror även i växter, t ex i alger."

            Jag säger inte att det inte finns aminosyror i växter, det jag menar är att de aminosyrpor som är essentiella för människor behöver inte vara det för fiskar och absolut inte alla fiskar, kanske nån fisk har samma essentiella som människor men det finns ju tusentals olika fisksorter och alla har nog olika behov beroende på vad som är deras naturliga föda.


            MVH Martin

            MVH Martin

            http://m1.271.telia.com/~u27102612/

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #66
              Walle_1 skrev:

              citat:Jag säger inte att det inte finns aminosyror i växter, det jag menar är att de aminosyrpor som är essentiella för människor behöver inte vara det för fiskar och absolut inte alla fiskar, kanske nån fisk har samma essentiella som människor men det finns ju tusentals olika fisksorter och alla har nog olika behov beroende på vad som är deras naturliga föda.
              Helt rätt. Det är ju därför som jag tycker att proteinpulvret är så kvalitativt som tillskott då proteinet har stor täckning vad gäller antalet aminosyror (för att inte glömma alla andra goda egenskaper som vitaminer, mineraler bland annat).

              Stefan, Skövde

              375L Malawi
              2st 105L
              Ungdjur/Yngel
              1st 16L Yngel

              Kommentar

              • Stelin
                Användare
                • December 2002
                • 1339

                #67
                Kenneth skrev detta:

                citat: Hur äter de flesta yngel? De borde väl till 95% plocka smådjur? Vore det inte mer rimligt att ge sina yngel räkmix med 95% räkor isf? Det är väl först när de blir ungfisk som de helt går över till föräldrarnas diet?
                Och jag svarade detta:

                citat: Efter vad jag kan se på mina tropheus yngel så verkar dom ha precis samma ätbeteende som dom vuxna fiskarna. Alltså en "ständig jakt" efter ytor som det finns alger på.
                Mitt svar är inte helt korrekt, mina 2 kullar med [u]nyspottade yngel(c:a10mm) verkar inte vara ett dugg intresserade av alger, utan istället, precis som du säger att plocka smådjur(även om det inte finns så några). Själva algskrapandet verkar inte komma igång förran dom har växt till sig lite.
                Så du kan mycket väl ha rätt i ditt inlägg när du föreslår en räkmix bestående av 95% räkor till yngel.




                Hälsningar-Stefan L.
                //Stefan Lindstedt

                Kommentar

                Arbetssätt...