D.compressiceps vs A.compressiceps - WAR!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Barracudan
    Användare
    • April 2005
    • 453

D.compressiceps vs A.compressiceps - WAR!

Grymmt cool grej jag såg i går. Jag har ett "slaskakvarie" där det går div blandad fisk. Just nu är där ett gäng Diminochromis compressiceps, en stor Altolamprologus compressiceps och en Petrochromis trewawase.

D.C ville leka och jagade brutalt bort alla andra fiskar från sin lekgrop han grävt i sanden. Alla stod och tryckte i varsitt hörn. Då glider A.C fram och ställer sig ovanför gropen varvid D.C kör i full fart rakt in i sidan så det smäller om det.

A.C vägrar flytta sig och visar upp sin breda sida och D.C tar satts igen. Det låter riktigt otäkt, men efter fyra fem atacker får D.C andnöd och förmodligen ont i nosen, och ger upp.

Jag har tidigare hållt i A.C och kännt att de är verkligen hårda i kroppen, men att de var så här tuffa trodde jag inte.
    Frontosamarkus
  • VisualDarkness
    Användare
    • December 2012
    • 180

Min Altoshanne attackerar allt, även mig, nu när de har två kullar yngel i karet. Nu sist försökte han spöa en hävert modell stor samt skrämma bort mig genom att dunka i rutan. Kaxiga mörtar!

Fotografering ej tillåten

...Inte heller städning
    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
    Senast redigerad av DaRe; 20 April 2011, 19:31.

Kommentar

• elvin
      Användare
      • October 2005
      • 252

Hur är det med calvus? Är den lika tuff som A. compressiceps vid yngelvård?
      960 liter...snart!

Kommentar

• VisualDarkness
        Användare
        • December 2012
        • 180

Ursprungligen postat av elvin
        Hur är det med calvus? Är den lika tuff som A. compressiceps vid yngelvård?
        Rent allmänt räknas väl de båda som dåliga föräldrar och kannibaler? I alla fall vad jag läst. Dock är mina Compar snarare motsatsen och till och med flyttar runt yngel i munnen om de kommer på fel plats.

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

Låter som något man velat se på film!
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• VisualDarkness
            Användare
            • December 2012
            • 180

Ursprungligen postat av DaRe
            Låter som något man velat se på film!
            Om du visste hur många gånger jag försökt? Så fort jag tar fram kameran så slutar de med allt skumt de pysslar med. Listiga rackare...

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

Ja det finns många tillfällen, poser och beteenden man hade velat fånga. MEn dessa tillfällenblir desto njutbarare om de är lite speciella och bara måste upplevas live.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• VisualDarkness
                Användare
                • December 2012
                • 180

Kan ju lägga upp den nya "HD-kvalitetsfilmen" på Compressiceps-ynglen:

Senast redigerad av VisualDarkness; 20 April 2011, 20:49.

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

Riktigt snyggt akvarium med algtyngda stenar.

Är det artemia du matar med med sprutan? Samma metod jag kör.

///David

Kommentar

• VisualDarkness
                    Användare
                    • December 2012
                    • 180

Ursprungligen postat av DaRe
                    Riktigt snyggt akvarium med algtyngda stenar.

Är det artemia du matar med med sprutan? Samma metod jag kör.
                    Tack! Verkar inte vara många som "odlar" alger i sina kar med vilja.
                    Visst är det artemia och jag silar den inte ens, inga problem hittills.

Ska försöka filma paret i HD, men de håller sig i skuggan just nu så det är knepigt värre. De håller just nu på att möblerar om vänstra delen av karet inför nästa lek. Rena rama guppys....

Kommentar

• chriber
                      Användare
                      • October 2005
                      • 84

Fint compressicepspar du har där. Vet du vilken variant det är? De påminner en del om Kigoma-typen. Har du noterat om de lite större ynglen har olika färg? För några år sedan fick jag yngel och vissa var bruna medan andra hade en svart färg.

mvh,

Christer

Kommentar

• VisualDarkness
                        Användare
                        • December 2012
                        • 180

De var märkta med det tämligen anonyma "yellow" (de var begagnade) men både jag och butiken som jag köpte ifrån är tämligen säkra på Kigoma. Det är ju även en av de vanligare sorterna så oddsen är hyfsade.

De flesta är gul/orange/brunstick men som du säger har vissa blivit rejält sotiga i sitt utseende. Jag misstänker att de svartgrå är de mest dominanta då de flesta sådana är både snäppet större och schasar iväg syskonen ibland.

Kommentar

• PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

Altos verkar vara tuffa hela bunten. Har enbart haft "Sumbu shell", och de flinade bara åt Prinsessorna när de försökte klippa till dem. Precis som i första inlägget, de vände sidan till, tog smällen och gav blanka tusan i det. Tom Prinsessorna tröttnade efter ett tag. Har för mig att alla är utrustade med stora fjäll längs sidorna, så de borde funka likadant.

Hilsen,

/P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Barracudan
                            Användare
                            • April 2005
                            • 453

Härligt att se "yngelakvarie" som är sälskapsakvarie på samma gång.

Hade lekande A.C tillsammans med Frontosor, men de rövade rom när frontosorna lekte, stod brevid och plockade upp dom, frontoserna förstod inte ens vad som hände.

Efter dessa filmer blir jag sugen på att skaffa en hona till min ensamma A.C
                            Frontosamarkus

Kommentar

Arbetssätt...