Armeringsjärn i akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marcus Karlsten
    Användare
    • January 2013
    • 318

    #16
    Låter som du ska göra en dystopisk framtids biotop?
    www.marcuskarlsten.se
    -www.mobelspecialen.se-

    Kommentar

    • plåtis
      Användare
      • June 2002
      • 212

      #17
      Varför inte lacka på rostigt armeringsjärn
      Lasse.H

      Kommentar

      • William
        Användare
        • December 2006
        • 93

        #18
        Låter ju onekligen som att du har någon intressant idé att grubbla över.

        Ser fram emot att se vad det blir för något, låter annorlunda iaf!

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • April 2002
          • 5028

          #19
          Jag gissar att det blir massor av ALGER
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          • Paulus Kuoljok
            Användare
            • December 2010
            • 25

            #20
            Borde inte vara någon fara

            Inte för att jag har någon personlig erfarenhet:p
            Men rent logiskt borde det inte vara något problem eftersom man byter vatten så ofta. Sen kanske du får rostpartiklar under din konstruktion men dom kan du ju suga upp...?

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

              #21
              Jag hade inte provat... men lycka till!!

              Hilsen,

              /P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • 56ovwal
                Användare
                • March 2004
                • 664

                #22
                Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                Jag gissar att det blir massor av ALGER
                Det får du gärna utveckla, Christer.
                Jag hade inte tänkt ha några växter i akvariet och därmed inget som kan dra nytta av den förmodade höga järnhalten. Är järn som gödning för växterna? Isåfall blir det ju som att tillsätta PMDD till ett akvarium utan växter vilket skulle glädja alla alger?

                Läste ett inlägg av Patrik Rosén i ett annat forum om 4 tums spik i bottengruset som ett gammalt trick att tillföra järn till växterna som jag nämnde tidigare i tråden. Jag mindes alltså rätt. Trevligt...

                Det är inget avancerat projekt det här. Jag jobbar på NCC:s kontor i Västra hamnen, Malmö och akvariet står där på en bokhylla mellan mig och min kollega. Med tanke på vilken bransch jag är i nämnde jag att jag tänkte gjuta någon sten i betong som inredning till akvariet och kollegan tyckte det vore fräckt med några armeringsjärn som stack ut ur betongen. nappade på idén och ställde därför frågan här i forumet. Jag kommer gjuta någon sten till helgen och såsmåningom stoppa i akvariet. Framtiden får utvisa vilka bieffekter det blir. Bara att ta bort "armeringsstenarna" och stoppa i nåt annat
                Pigge
                Bygger ny akvarielokal:
                http://ovwali.blogg.se/
                Uppdaterad:2011-12-23

                Kommentar

                • 56ovwal
                  Användare
                  • March 2004
                  • 664

                  #23
                  Jösses Patrik! När man talar om trollen...
                  Varför inte? Kom igen, nåt argument har du säkert att komma med
                  Saknade dig på auktionen i söndags, jobbade?
                  Pigge
                  Bygger ny akvarielokal:
                  http://ovwali.blogg.se/
                  Uppdaterad:2011-12-23

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9122

                    #24
                    Rostciklid kanske skulle passa i det akvariet?
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

                      #25
                      Ursprungligen postat av 56ovwal
                      Jösses Patrik! När man talar om trollen...
                      Varför inte? Kom igen, nåt argument har du säkert att komma med
                      Saknade dig på auktionen i söndags, jobbade?
                      Jodå, trollet drar sina rundor runt sjöarna fortfarande... *s*

                      Generellt inte bra med overkill av tungmetaller i akvarium, inklusive järn. Spik i gruset blir "låst", om man håller sig till den goda regeln att inte rota runt för mycket i botten. Med armeringsjärnet i direktkontakt i vattnet kommer det att rosta, men jag tippar på att du får en syrefri zon underst - och de kommer därmed troligen läcka järn rätt bra, rakt ut i vattnet. No more fish, neh?

                      Sant att du får ett visst skydd med högt pH (i lågt pH är jag övertygad om att armeringsjärnet hade avlivat fisken mycket snabbt), men jag ser det som en tidsfråga innan fisken stryker med. Du har inte heller någon direkt vattenvolym, fast jag ser det som sekundärt - hade inte provat ens i mycket stort akvarium.

                      Christer är inne på alger, och det verkar finnas en koppling mellan vissa alger och hög järnhalt i burkarna. Inte så att järnhalten i sig triggar igång algerna, mer att den styr vilka alger som tar överhanden.

                      Idéen är dock fräck, så kör vidare - men lacka armeringsjärnen grymt noga (många gånger). Borde funka utan att det spricker, även om järn också ändrar storlek med temperatur.

                      Nu är det iof olika hur giftiga olika tungmetaller är för fisk/djur, men bara som ett litet exempel: vi hade problem i ffa en burk på jobbet. Tiltproblem, fisk dog, inga synliga tecken på sjukdom. Akvariet var sammankopplat med flera andra, total volym drygt 1000 liter. Klurade, vände och vred på problemet, bytte ut arter i burken åssevidare. Inget hjälpte. Vid slamsugning hittade jag till sist ett gem... som någon ungj**vl stoppat ned i akvariet. Bort med det, bytte vatten, tillsatte vattenberedningsmedel. Problemen försvann. Ett gem vs drygt 1000 liter vatten.

                      Var bara med en kortis på auktionen, innan det drog igång. Har minskat ned rejält här, klurar över en del saker. Resten får vi ta live - men jag hoppas det är bättre med dig än med mig!!

                      Hilsen,

                      /P
                      Senast redigerad av PatrikMalmo; 07 April 2011, 09:40.
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • 56ovwal
                        Användare
                        • March 2004
                        • 664

                        #26
                        Hmm, det var ett svar det! Är dock inte helt övertygad än , faen, får inte ge upp så lätt.

                        Hängde inte med vad du menade med syrefri miljö, men misstänker att du avsåg spik i orörd bottengrus. I mitt fall kommer järnen vara i öppet vatten strax under utblåset från filtret, alltså en syrerik miljö. Om nu det gör någon skillnad i sammanhanget...

                        Frågan är om det verkligen kommer rosta hejdlöst. Järnen jag tänkte använda är rejält rostiga, men jag är inne på att de inte kommer rosta nämnvärt när de befinner sig konstant under vatten. Ungefär att rosten/järnoxiden blir som en skyddande hinna mot vattnet. Typ att syret i vattnet vill reagera med järn Fe och bilda rost/järnoxid "FeO" men att det i det här fallet bara får järnoxid att leka med. Jag har inget som helst belägg för den teorin, men hoppas det ligger ett uns av sanning i det. Amatörkemist, javisst!!

                        Alger? Ja, det kan vara ett gissel. Oftast är det det, men man kan väl få hoppas och drömma att löst järn i vattnet triggar tjusiga ljusgröna alger framför svarta tofsalger?

                        Lacka järnen? Med vadå?

                        Som sagt, galen eller rent av idiotisk idé, men jag kommer fullfölja den till helgen och sedan testa med någon stackars firre som ändå skulle gallras bort framöver. Ancistrus brukar vara de första i ett akvarium som visar att något inte står rätt till. "Plågsamma djurförsök" någon? Kommer avbryta försöket vid minsta tecken på att det inte fungerar.
                        Någon bild på försöket utlovas innan det går åt h-lvete!!

                        Ps. Det sista i ditt inlägg tar vi live vid lämpligt tillfälle. Ds.
                        Pigge
                        Bygger ny akvarielokal:
                        http://ovwali.blogg.se/
                        Uppdaterad:2011-12-23

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

                          #27
                          Nah, klart man kan testa - men avbryt om det går åt skogen!!

                          Vi är inne på samma linje i det med rost/järnoxid, men jag tror att du även med armeringsjärnen i det fria vattnet får problem med en syrefri (eller iaf verkligt låg syrehalt) zon under rosten. Det är därifrån det kommer läcka järn i "fel form". FeO är ofarligt, vad jag vet - men du kan få problem även där om rostflagor kommer ned i botten och reduceras igen.

                          Har inte pejl på lacker, men det ska finnas tvåkomponentslacker som funkar fint. Kan snoka runt lite om jag kommer ihåg det, fast jag misstänker att du hinner testa med olackat innan jag får fram info.

                          Mm, long time, no see. Får göra något åt det.

                          Hilsen,

                          /P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • daniel_i_malmö
                            Användare
                            • April 2002
                            • 1338

                            #28
                            Ursprungligen postat av 56ovwal
                            Det får du gärna utveckla, Christer.
                            Jag hade inte tänkt ha några växter i akvariet och därmed inget som kan dra nytta av den förmodade höga järnhalten. Är järn som gödning för växterna? Isåfall blir det ju som att tillsätta PMDD till ett akvarium utan växter vilket skulle glädja alla alger?

                            Läste ett inlägg av Patrik Rosén i ett annat forum om 4 tums spik i bottengruset som ett gammalt trick att tillföra järn till växterna som jag nämnde tidigare i tråden. Jag mindes alltså rätt. Trevligt...

                            Det är inget avancerat projekt det här. Jag jobbar på NCC:s kontor i Västra hamnen, Malmö och akvariet står där på en bokhylla mellan mig och min kollega. Med tanke på vilken bransch jag är i nämnde jag att jag tänkte gjuta någon sten i betong som inredning till akvariet och kollegan tyckte det vore fräckt med några armeringsjärn som stack ut ur betongen. nappade på idén och ställde därför frågan här i forumet. Jag kommer gjuta någon sten till helgen och såsmåningom stoppa i akvariet. Framtiden får utvisa vilka bieffekter det blir. Bara att ta bort "armeringsstenarna" och stoppa i nåt annat
                            Om det funkar låter det som ett kul och annorlunda akvarium till utställningen i höst...
                            Tjugofem år med ciklider.
                            http://www.malmoakvarieforening.se
                            Centralamerika 2006
                            Svart kaffe och drömmeri...

                            Kommentar

                            • shcolsson
                              Användare
                              • January 2005
                              • 256

                              #29
                              Denna lacken använder jag till bakgrunder. Men se upp, dyr som f#n http://www.epotex.se/page/139/154/26/54.
                              Experience is something you get right after you need it.

                              Kommentar

                              • Tulle89
                                Användare
                                • August 2006
                                • 239

                                #30
                                Nordsjös epolan V två-komponents galvlack har jag använt till frigolitbygge.
                                Med Vänliga Hälsningar Tulle

                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

                                Kommentar

                                Arbetssätt...