If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Ja Cichlasoma var ju förr ett lite diffust släkte dit många centralare hänfördes förr har jag fattat det som. Både de som nu heter amatitlania och cryptoheros har hetat archocentrus tidigare men nu är det bara multispinosan och centrarchusen som hör dit vad jag vet. Men det är väl eg. inte fel att man talar om dem alla som Archocentrus-gruppen, det gör de tex. i "Ciklidboken".
Går du in på Fishbase (www.fishbase.de är bäst i nuläget. Fishbase.se har någon slags problem) och klickar på synonyms så får du upp alla giltiga synonymer. (De listar inte allt som firren kallats)
Jag kan ha fel, men som jag förstått det är alla giltiga synonymer unika för arten. Ingen annan art har kallats Cichlasoma sajica, Archocentrus sajica eller Cryptoheros sajica.
Här finns en firre som råkat ut för att ha namn som inte är unika. De listas som "amiguous synonym" and "other" istället för "synonym" och "senior (eller "junior") synonym" http://www.fishbase.de/Nomenclature/...Name=brichardi
Kommentar