näringsanalys?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #46
    Walle_1 skrev:

    citate flesta här är inne på proteinandelen av fodrets våtvikt. Visste ni att räkor innehåller 80% protein om man tar bort allt vatten. Proteinandelen för torsk utan vatten ligger på ca 93% om jag inte minns fel. Så jämfört med torrfoder så är dessa väldigt proteinrika.
    Volymen av din räkmix skulle bli betydligt mycket större för att uppnå samma näringsvärden som en räkmix med tillskott av proteinpulver. Jag ville via proteinpulvret fortfarande ha den största andelen gröna ärtor i min räkmix. Därför använder jag hellre pulvret.

    Stelin skrev:

    citat:En mix bestående istället av 35% räkor, 50%ärter, 10% proteinpulver och 5% sojamjöl så blir det:

    Protein: 21,5%
    Fett: 1,85%
    Kolhydrat: 4,75%
    Fiber: 3,85%
    Hur får du fetthalten att nästan fördubblas? Via sojamjölet? Då skulle jag välja bort det...


    Stefan, Skövde

    375L Malawi
    2st 105L
    Ungdjur/Yngel
    1st 16L Yngel

    Kommentar

    • Stelin
      Användare
      • December 2002
      • 1339

      #47
      Walle1:

      citatroteinandelen för torsk utan vatten ligger på ca 93% om jag inte minns fel. Så jämfört med torrfoder så är dessa väldigt proteinrika
      Blir inte räkor eller torsk utan vatten just ett torrfoder, isåfall så jämför du ett torrfoder med ett annat?

      Tricella:

      citat:Hur får du fetthalten att nästan fördubblas? Via sojamjölet?
      Precis som du misstänkte så är det med sojamjölet

      (Ska läsa igenom din lilla "avhandling" under morgondagen när jag inte är så trött, återkommer därför eventuellt)

      Hälsningar-Stefan L.
      //Stefan Lindstedt

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #48
        Bara en liten information som kan vara av vikt vid denna diskussion.

        Innehållsdeklaration "Äkta Spirulina" (Pulver):

        Näringsvärde per 100g Spirulina
        Protein 60-70g
        Fett 5-7g
        Kolhydrat 15-20g
        Energivärde 1500kJ = 360 kcal

        Proteinet består av 18 olika aminosyror, varav 8 är essentiella.

        Om man jämför detta med det proteinpulver som jag talat om så ser man att proteinpulvret har bättre egenskaper (mindre andel fett, fler aminosyror) än det spirulina-pulver som många förespråkat som bra tillskott i räkmixen (ger bättre färger på fiskarna t ex). Spirulina skall man däremot ta i små doser då det finns risk för pigmentfläckar om intaget blir för stort.
        Med bakgrund av detta så ser jag ingen risk att använda proteinpulver. Kanske kan man helt ta bort Spirulina ur räkmixen och använda Astaxanthin istället som färgtillskott.

        Samtidigt vill jag passa på att understryka vikten av att använda "rätt" proteinpulver. Det finns en mängd med olika användningsområden inom kroppsbyggarpulver och om man nu skall använda detta så bör man vara försiktig med vilken man tillsätter i sin räkmix.

        Jag vill även tala om att jag förordar försiktighet vid användande av detta och att det jag kommit fram till inte är på något sätt professionellt framforskat. Med andra ord...använd gärna proteinpulver, men på egen risk.
        Jag har bara goda erfarenheter av denna mix till mina fiskar.

        Stefan, Skövde

        375L Malawi
        2st 105L
        Ungdjur/Yngel
        1st 16L Yngel

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

          #49
          1. Det finns inget som säger att fiskar skulle ha samma essentiella aminosyror som vi och det finns inget som säger att olika fiskar har samma (det här ett resonemang, inget jag slår upp). De som skulle vara essentiella finns i deras kost. T ex så finns alla essentiella aminosyror för en fiskätare i fisk och alla essentiella för en växtätare i en växt. Ett variabelt (dvs flera ingredienser) foder gör att risken att man missar något minskar. Se därför genomgången av människans fysiologi som ett utmärkt exempel på hur det kan funka, inte hur det funka hos alla fiskar.

          2.
          citat: Blir inte räkor eller torsk utan vatten just ett torrfoder, isåfall så jämför du ett torrfoder med ett annat?
          Japp! Det är EXAKT det man vill åstadkomma. Jämföra äpplen med äpplen, inte med päron! Platsen fodret tar i frysen eller födointag per tidsenhet (knappast aktuellt då fisken inte äter hela tiden) är det enda tillfället som vattnet är riktigt relevant i sammanhanget (samt möjligen hur mycket det skräpar ner i akvariet, kilopris mm).

          Mvh.

          Ola
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • walle_1
            Användare
            • February 2003
            • 708

            #50
            Det är väl klart man ska jämföra torrfoder med torrfoder. Du kan ju inte jämföra ett foder fullt med vatten med t.ex. torra pellets.

            Jag tycker att proteinet från räkor borde vara mer naturligt. Om nu proteinpulvret innehåller 88% protein så ligger ju inte räkor långt efter iaf och torsken har ju högra andel. Så torsk eller räkor ger nog ingen lägre proteinhalt. Tänk på att när ditt proteinpulver blir blött så minskar proteinandelen avsevärt, man måste tänka lite logiskt också. Nu säger jag inte att det är något fel med pulver, mår fiskarna bra av det så får du gärna använda det men jag ville bara påpeka att man inte kan jämföra torrfoder med "blötfoder".


            MVH Martin

            MVH Martin

            http://m1.271.telia.com/~u27102612/

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #51
              Stelin skrev:

              citat:Näringsinnehåll i Standardräkmix 50% Räkor + 50% ärter (utan tillsatser av vitaminer eller något annat):

              Protein: 14.6%
              Fett: 0.75%
              Kolhydrat: 4%
              Aska: 2.4%
              Fiber: 3.25%

              Vitamin C: 100 mg/1kg räkmix
              Natrium: 5400 mg/1kg räkmix
              Järn: 23 mg/1kg räkmix
              Kalcium: 157,5 mg/1kg räkmix

              (egen uträkning med hjälp av uppgifter från livsmedelverket på respektive livsmedel)
              Jag har kollat olika torrfoder (pellets) produkter som ska vara riktigt bra foder för Tanganyika- och Malawi-ciklider och de har dessa näringsvärden.

              Protein: 36-38% min
              Fett: 4% min
              Fiber: 3-4% max

              (Nutrafin Max Cichlid Spirulina Sticks - Hagen, African Cichlid Fishfood Excel - Aquatic Nature)

              Det är dessa variabler jag arbetat med när det gäller min räkmix. En "vanlig" räkmix skulle alltså innehålla en proteinnivå på ca 15% när professionella producenter har det dubbla i foder som anses vara "perfekt" för dina Tanganyika- och Malawi-ciklider.

              Att försöka finna olika produkter som höjer protein-, vitamin- och fiberhalten, men samtidigt håller ned fetthalten bör ju vara bra för de fiskar vi håller.

              Stefan, Skövde

              375L Malawi
              2st 105L
              Ungdjur/Yngel
              1st 16L Yngel

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

                #52
                citat: Det är dessa variabler jag arbetat med när det gäller min räkmix. En "vanlig" räkmix skulle alltså innehålla en proteinnivå på ca 15% när professionella producenter har det dubbla i foder som anses vara perfekt för dina Tanganyika- och Malawi-ciklider.
                Det här är sista gången jag försöker hjälpa er. Svaret är NEJ. Du jämför äpplen med päron dvs. torrt med vått.

                Mvh.

                Ola
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Kenneth
                  Användare
                  • April 2002
                  • 277

                  #53

                  citat:

                  Det är dessa variabler jag arbetat med när det gäller min räkmix. En "vanlig" räkmix skulle alltså innehålla en proteinnivå på ca 15% när professionella producenter har det dubbla i foder som anses vara "perfekt" för dina Tanganyika- och Malawi-ciklider.
                  Om du tar bort vattnet ur den räkmixen blir det ungefär _60%_ protein, inte 15% och <20% kolhydrater. Jämför torrt med torrt och vått med vått som Ola sa!

                  MVH
                  /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
                  MVH
                  /Kenneth Johansson,

                  ordförande
                  Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
                  Ansvarig för Ciklidstämman 2007

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #54
                    Sorry...ni har "kanske" rätt.*s*

                    Stefan, Skövde

                    375L Malawi
                    2st 105L
                    Ungdjur/Yngel
                    1st 16L Yngel

                    Kommentar

                    • Stelin
                      Användare
                      • December 2002
                      • 1339

                      #55
                      Visst går det att jämföra torrfoder med våtfoder.

                      Ett praktiskt exempel på hur jag menar: Matar jag med tex 1msk räkmix så får fiskarna i sig 15% protein. matar jag istället med 1msk granulatfoder, och eftersom detta har ett högre protein innehåll, så får dom då i sig 40% proteiner. Omräknat i verkligt proteinintag i gram så blir förhållandet detsamma.
                      Det "enda" som inte stämmer med mina funderingar är att med räkmixen kan jag ta ganska exakt 1msk, medan när jag matar med torrfoder även får med lite luft mellan kornen.
                      Så visst går det att jämföra(eller)?

                      Sen när det gäller en torkad torsk eller en torris till räka så blir det helt ointressant vad proteinnehållet hade varit om räkorna hade varit torra, vi använder ju inte räkorna torra när vi komponerar ihop vår mix. Vi använder dom våta, och det är i vått tillstånd som proteininnehållet är intressant när vi pratar om att komponera ihop en våt räkmix.

                      Ola:
                      citatet här är sista gången jag försöker hjälpa er.
                      Oj vad besviken jag blev.

                      Kommentarer?

                      Hälsningar-Stefan L.
                      //Stefan Lindstedt

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

                        #56
                        Ja, ja, jag är kass på att hålla mina löften. Matar man med X gram av det och lika mycket med det andra så kan man förstås göra det, men vem matar så? Om nu någon skulle göra det så blir vattnet förstås mycket mycket viktigt. Om t ex räkmix innehåller 80% vatten så innebär det att om man byter från torrfoder utan vattnen (det här är ett enkelt räkneexempel) så måste man mata 5 gånger så mycket räkmix (under förutsättningen att förhållandena mella protein, fett osv. är densamma). Kanske gör akvarister fel här på samma sätt som att de inte tänker på att en dubbelt så lång fisk är 8 gånger större och i runda tal behöver 8 gånger så mycket mat.

                        Sedan håller jag inte med om att "Sen när det gäller en torkad torsk eller en torris till räka så blir det helt ointressant vad proteinnehållet hade varit om räkorna hade varit torra, vi använder ju inte räkorna torra när vi komponerar ihop vår mix. Vi använder dom våta, och det är i vått tillstånd som proteininnehållet är intressant när vi pratar om att komponera ihop en våt räkmix" eftersom du säkerligen matar med ca 5 gånger mer räkmix, jämfört med torrt foder. Jag gör det iallafall. Förhållandena mellan ämnena är det viktiga under förutsättning att du matar vettigt. Visst skulle dina fiskar äta mer om du bara gav dem mer mat?

                        Rent ekonomiskt så kan det ju vara vettigt att tänka på att ett kilo torrfoder motsvarar fem kilo räkmix.

                        Det man åstadkommer med proteinpulver i räkmixen är:
                        1. Den relativa fetthalten sjunker
                        2. Man behöver inte mata lika mycket och vattnet blir inte lika skitigt vilket gör att man kan byta vatten mer sällan.

                        Mvh.

                        Ola
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

                          #57
                          Ola Svensson skrev:

                          citatet här är sista gången jag försöker hjälpa er. Svaret är NEJ. Du jämför äpplen med päron dvs. torrt med vått.
                          Jag hoppas att du fortsätter att "hjälpa" oss, eller som jag hellre ser det, diskutera med oss *s*. De orden kändes som..hm..

                          Ola Svensson skrev:

                          citatet man åstadkommer med proteinpulver i räkmixen är:
                          1. Den relativa fetthalten sjunker
                          2. Man behöver inte mata lika mycket och vattnet blir inte lika skitigt vilket gör att man kan byta vatten mer sällan.
                          Visst åstadkommer man väl mer än så med proteinpulver i räkmixen än de två ovanstående? Det finns många goda egenskaper i ett proteinpulver än enbart proteinet i sig. Vitaminer, mineraler och andra ämnen inkluderas i pulvret.

                          Stefan, Skövde

                          375L Malawi
                          2st 105L
                          Ungdjur/Yngel
                          1st 16L Yngel

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

                            #58
                            citat: Visst åstadkommer man väl mer än så med proteinpulver i räkmixen än de två ovanstående? Det finns många goda egenskaper i ett proteinpulver än enbart proteinet i sig. Vitaminer, mineraler och andra ämnen inkluderas i pulvret
                            Jovisst, helt rätt. Jag syftade på proteinet i proteinpulvret. Det jag menade att jag skulle lägga ner var tjaffsandet om vattnet när alla ändå på sitt sätt var överens om vad slutresultatet skulle bli (dvs. Jag menade inte på något vis att vara tjurig. Jag tänkte bara sluta bråka med er om något som inte är hur viktigt som helst). Sedan tyckte jag att jag lyckades föra fram mitt resonemang rätt bra och pedagogiskt i mitt förra inlägg. Min pedagogik har blivit bättre och bättre i den här tråden (jag har skrivit samma sak på olika sätt hela tiden)

                            Mvh.

                            Ola

                            Ps. Ni måste ta bort vattnet i era jämförelser Ds.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

                              #59
                              Ola Svensson skrev:

                              citat: Min pedagogik har blivit bättre och bättre i den här tråden (jag har skrivit samma sak på olika sätt hela tiden)
                              Du är definitivt inte ensam...

                              Stefan, Skövde

                              375L Malawi
                              2st 105L
                              Ungdjur/Yngel
                              1st 16L Yngel

                              Kommentar

                              • Stelin
                                Användare
                                • December 2002
                                • 1339

                                #60
                                Ola:
                                Om man helt glömmer torrfodret och jämförelsen, tror du att det är bra eller dåligt med tanke på tillväxt av yngel o växande fiskar med en räkmix där näringsinnehållet i en våt räkmix är:

                                Protein:21%
                                Fett: <1%
                                Kolhydrat:<4%
                                Fiber: 3,25%

                                istället för:

                                Protein: 14.6%
                                Fett: 0.75%
                                Kolhydrat: 4%
                                Fiber: 3.25%
                                (Ps jag tänker inte torka maten innan utfodring)

                                Hälsningar-Stefan L.
                                //Stefan Lindstedt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...