näringsanalys?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    #16
    I min senaste, och egentligen första riktiga mix, så använde jag bland annat sushi nori ark (algblad som används när man rullar sushi) i mixen. Det innehåller 40,9g protein, 41,7g kolhydrater och 0,0g fett. Fibrer står det inget om, men det finns nog en del. Sen så använde jag fiberhavregryn som ju innehåller en massa nyttigt + lite extra med fibrer (välkokt innan tillsatt) och som dessutom fungerar hyffsat som bindmedel, men inte helt effektivt som enda bindningsämne.

    Smike

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • April 2002
      • 1884

      #17
      Att fiskarna äter vad man släpper ner till dem betyder absolut ingenting. Fiskar äter så gott som allt de kan få i sig. Det är upp till oss som håller dem att veta vad som är rätt för dem.

      mvh,

      Fredrik H.
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #18
        Nu är ju kanske detta en sidostickare till ursprungsfrågan på denna tråd, men jag läste ett svar som jag vill svara på.

        Hutti skrev om att blanda i "kroppsbyggarprotein" som tillägg i räkmix och där kan jag svara att jag faktiskt gjort detta. Dessa "konstgjorda" produkter innefattar en mängd olika vitaminer och mineraler som visst kan fungera gott på fisk.

        Jag provade detta och hittills så verkar mina fiskar bara må gott av mixen. Inga problem alls under det år som jag serverat detta...*s*
        Nu innehåller min mix en ganska avancerad mix av allehanda produkter och jag kan inte peka ut en speciell ingrediens som avgörande i mina fiskars välmående. Däremot variationen av det foder jag ger under veckobasis.

        Stefan, Skövde

        375L Malawi
        2st 105L
        Ungdjur/Yngel
        1st 16L Yngel

        Kommentar

        • Stelin
          Användare
          • December 2002
          • 1339

          #19
          Angående proteinpulver:
          citat:Jag provade detta och hittills så verkar mina fiskar bara må gott av mixen. Inga problem alls under det år som jag serverat detta...
          Då borde man nog titta lite närmare på det här med proteinpulver. Det lär ju inte behövas några större mängder så det kanske inte är en så dum ide ändå.

          Hälsningar-Stefan L

          //Stefan Lindstedt

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #20
            Jag kollade runt lite på nätet vad som "skall" finnas med i en räkmix plus det som foderproducenter har i sin pellets och torrfoder. När jag läst igenom det så kände jag att "kroppsbyggarpulver" kunde vara intressant. Nu är det ju vansinnigt dyrt, men för mig går det bra då jag använder det själv i min träning.

            Visst...testa...men ta det lugnt med mängden i räkmixen. Jag kan inte garantera att detta fungerar på alla fiskar...inte heller kan jag garantera att allt "kroppsbyggarpulver" fungerar lika bra. Det finns som bekant en uppsjö av olika producenter, en del står för vad de säger...andra inte alls.

            Jag är övertygad om att jag har ett ypperligt foder för mina fiskar då jag ser resultatet. Jag har "snyggare yngel" än vad föräldrarna är och det tror jag är en foderfråga. Friska fiskar ger friska yngel.

            Stefan, Skövde

            375L Malawi
            2st 105L
            Ungdjur/Yngel
            1st 16L Yngel

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #21
              Ni kan inte sätta protein = bra. Då skulle ni ju kunna mata med äggvita = 100% protein (ok, en del vatten också). Sedan är torrfodret torrt! Jänförelsen går inte att göra. Analysen måste göras på blött foder för att den ska bli relevant (eller snarare på torkade mygglarver eller torkad räkmix). Ska man hårddra det så kan man se tetra min som torkad räkmix. När man lägger det i vatten så blir det samma "låga" proteinhalt som den ni verkar ogilla.

              Kolla in tabellen på http://hem.passagen.se/stoakvf/foder.htm#tabell

              Tetra min innehåller 6 % vatten, många andra över 80%. Det är förhållandena mellan protein fett kolhydrat aska fibrer mm som ni ska fundera på, inte vattnet!

              Mvh.

              Ola
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • February 2003
                • 2695

                #22
                citat:Vaddå öh..
                Att man lika gärna skulle kunna ge mat avsett för rovfiskar är helt fel.
                Du missade tydligen det inledande "Om det inte var för att man ville hålla nere protein/fett intaget för fisken..."

                Ni som vill ha hög proteinhalt - varför anser ni att man ger räka-och-ärtor mix över huvud taget istället för t.ex. räka-fisk-och-spirulina mix?

                Jag är bara nyfiken. Är proteinet ofarligt för fisken, och allt man vill är att få upp andelen fibrer?

                Och varför börja mixtra med kroppsbyggarpulver? Vill ni ha upp proteinhalten är det väl bara att öka andelen kött i mixen, eller blanda i sojapulver?

                citat:Räkmixen som jag skulle vilja få fram med bla högre proteinvärde(kanske 20-25%) skulle isåfall vara uppbyggt med mycket vegetabilier o inte animalier.
                Så vegetabiliskt protein är OK för deras tarmsystem, men inte animaliskt?

                citat:
                Och att dom(tropheus eller malawi) skulle bli sjuka av en proteinhalt på 20-25% tror jag inte alls på. Inte heller blir dom det av en fetthalt som hamnar runt 2-2,5%.
                Nej, det tror inte jag heller, fast jag har inte sett någon studie av vilken nivå de blir sjuka av.

                Jag har faktiskt inte ens sett nån studie som visar att de blir sjuka av att äta högproteindiet (som man ger rovfisk), och det vore faktiskt intressant att veta hurpass bevisat det är.


                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

                  #23
                  Som jag har förstått det så är det fett från "varmblodiga" djur man vill undvika. Ibland påstås det att det är proteinet men jag tror nog att de flesta blandar ihop det. Orsaken till missväxt (hög kropp mm) påstås bero på fetter med olika smältpunkt. Teoretiskt så kan du kanske vara olika fettsyror osv. Sverre Sjölander som pratade på årets ciklidstämma (väldigt bra stämma i år!) påpekade att det som fisken alltid får i sig finns det risk att den inte längre kan syntetisera. T ex kan inte vi syntetisera c-vitamin men det kan möss. Vi käkade alltid frukt och fick alltid i oss c-vitamin när vi levde i Afrika. Likartat så kan inte vi syntetisera alla aminosyror. Koalabjörnen lär kunna fixa de åtta sk. essentella aminosyrorna för de lär knappast finnas i Eukalyptusblad. När det gäller växtätare kontra rovfiskar så brukar man tala om hur lång tarmen är och hur lätt maten bryts ner. Mat som bryts ner snabbt är inte nyttig för arter med lång tarm. Om du tar männiksan som exempel så är vi knappast en extrem växtätare men en diet på enbart frystorkad mat (helt utan fibrer) är dödlig. Tarmarna kleggar igen på något vis. Det är därför man tvingar militärer att käka rågkex (det var därför de tvingade i mig rågkex snarare, ta det här med en viss nypa salt). Att ha principen att det ska likna naturen kan väl omöjligt vara fel? Varför vill ni få upp proteinhalten? För att få förvuxna missbildade fiskar? För att få vettig tillväxt på yngel? För att inte behöva mata och byta vatten så ofta? (de två senare är rätt bra argument faktiskt speciellt kombinationen av dem) Igen: Glöm inte bort vattnet. Torrfoder är efter uppblötning (tex i tarmen om nu fiskarna äter tokfort) inte så proteinrikt som ni tror.

                  Till yngel som ska födas upp (vilket nämns i början av tråden) så kan man blanda i pellets. Jag har även kört i laxyngelfoder. Lite väl fett men det funkar på växande fiskar. OM fågelprotein är ofarligt så borde ju hönsägg funka bra, annars så borde fiskägg funka bättre!

                  Mvh.

                  Ola
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Stelin
                    Användare
                    • December 2002
                    • 1339

                    #24
                    Mike:
                    Jag tror det är bra om man försöker efterlikna sina fiskars(i mitt fall tropheus) naturliga matvanor så mycket det går för att på sikt undvika problem med olika sjukdomar.
                    Och kan man byta ut ärterna i mixen med någon annan vegetabilier med högre proteinhalt så hade man ju fått upp andelen protein i mixen utan att för den delen behövt ändra sammansättningen av vegetabilier o animalier i mixen i övrigt. Och det hade kanske fungerat bra även med proteinpulver, eftersom det inte är så stora mängder som kommer att behövas för att få upp proteinhalten så kan även detta fungera.

                    (Det hela kan ju låta lite motsägelsefullt eftersom naturligt så äter tropheus efter vad jag vet proteinfattigt mat. Men eftersom dom hela tiden käkar så får dom i sig det dom behöver ändå. Men väl hemma i våra kar så är det lite andra förutsättningar som gäller.)

                    //Stefan Lindstedt

                    Kommentar

                    • Kenneth
                      Användare
                      • April 2002
                      • 277

                      #25
                      Hur äter de flesta yngel? De borde väl till 95% plocka smådjur? Vore det inte mer rimligt att ge sina yngel räkmix med 95% räkor isf? Det är väl först när de blir ungfisk som de helt går över till föräldrarnas diet?

                      MVH
                      /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
                      MVH
                      /Kenneth Johansson,

                      ordförande
                      Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
                      Ansvarig för Ciklidstämman 2007

                      Kommentar

                      • Stelin
                        Användare
                        • December 2002
                        • 1339

                        #26
                        Efter vad jag kan se på mina tropheus yngel så verkar dom ha precis samma ätbeteende som dom vuxna fiskarna. Alltså en "ständig jakt" efter ytor som det finns alger på.

                        Hälsningar-Stefan L.

                        //Stefan Lindstedt

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

                          #27
                          Eftersom det inte finns ett komplett foder till Malawi och Tanganyika efter deras föda i det vilda så försöker vi akvarister finna vägar att ge våra fiskar den nödvändiga näringen via olika komponenter i t ex räkmix.

                          Min strävan är att ge mina fiskar det bredaste och bästa foder de kan få. Jag reflekterade över "kroppsbyggarpulvrets" ingredienser och tänkte att jag kunde prova att ha detta i räkmixen för att ge fiskarna de essentiella aminosyror och vitaminer som kan vara svårt att få ihop via olika matvaror. En skrev att man kunde ha i mer musslor om man ville höja proteinnivån. Det innebär också mer foder och sämre koncentrat. Musslor innehar inte alla de nyttiga ämnen som jag sett att detta "kroppsbyggarpulver" har.

                          Sedan kan man vrida sig i plågor över det jag gjort och tycka det är förkastligt eller rent av dumdristigt, men jag har bara fått goda resultat av den räkmix jag komponerat och det tänker jag fortsätta med.

                          Jag vill dock bestämt tala om att jag inte mixtrar för mixtrandets skull och inte heller utan fiskarnas bästa i åtanke. Om jag hade tvivlat det minsta på att detta skulle kunna vara farligt, onyttigt eller onödigt för fiskarna så hade jag aldrig provat eller använt det.

                          Stefan, Skövde

                          375L Malawi
                          2st 105L
                          Ungdjur/Yngel
                          1st 16L Yngel

                          Kommentar

                          • Fredrik H.
                            Användare
                            • April 2002
                            • 1884

                            #28
                            Jag är fortfarande lite nyfiken på Olas fråga "Varför vill ni få upp proteinhalten?" Jag undrar också hur Tricella ser de goda resultaten? Jag har blandat räkmix på en massa vis och även matat med enbart köpt foder av olika sorter under längre perioder och jag ser faktiskt ingen skillnad alls på fiskarna. Jag kanske inte är uppmärksam tillräckligt men jag tror nog det eftersom jag alltid letar efter nya vackra exemplar för mina bilder.

                            Observera att jag inte alls påstår att inte fiskarnas foder återspeglas i deras utseende utan bara att jag inte upplevt det så. Kanske har alla foder jag provat varit lika bra? I så fall finns det nog ingen anledning till oro.

                            mvh,

                            Fredrik H.
                            Fredrik H.
                            Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                            www.cichlidgallery.org
                            www.tropheini.com

                            Kommentar

                            • imported_n/a
                              Användare
                              • August 2002
                              • 330

                              #29
                              läste du hela olas inlägg fredrik? fanns ju två rätt bra argument där.

                              Kommentar

                              • StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

                                #30
                                Jag ser skillnaden på den fisk som jag köpt som färgat ut ordentligt samt på deras avkomma.
                                Ynglen växer snabbare, ser robustare ut samt har starkare färger än föräldrarna. Dessa faktorer är mina egna observationer och jag kan inte definitivt avgöra ifall det enbart är en foderfråga, men fodret har säkert en stor faktor i detta.

                                Jag har haft ciklider under ca 10 års tid, Sydamerika-Tanganyika-Malawi, så jag anser mig inte som något "blåbär" i dessa sammanhang dock inte som något proffs heller. Jag har kollat olika faktorer och dess framsteg men aldrig vill jag påstå att det jag gör är det enda rätta. Jag vet bara att det ger mig gott resultat och det är jag nöjd med.

                                Stefan, Skövde

                                375L Malawi
                                2st 105L
                                Ungdjur/Yngel
                                1st 16L Yngel

                                Kommentar

                                Arbetssätt...