näringsanalys?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • August 2002
    • 330

    näringsanalys?

    Med högklassiga torrfoder (fling/pellets) nuförtiden, envisas många att slabba med räkmix,vet ju att det är bra för magen för vissa arter,billigt osv.Men..Är det nån som vet vad för näringsämnen en "standard" mix innehåller,tex 50%räkor/50% ärtor+ ev vitamindroppar.Skulle va kul att veta om man använder räkmix istället för fling/pellets foder,om fisken får alla näringsämnen den behöver(all-ätande fisk),måste ju finnas en hake med tanke på tetras,seras,hikaris osv forskning,expertis,dyrt osv.eller?

  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

    #2
    citatkulle va kul att veta om man använder räkmix istället för fling/pellets foder,om fisken får alla näringsämnen den behöve
    Jag har alltid ansett att det inte finns något som heter "universalfoder" - jag ger alla sorters foder jag kan, aldrig bara en sort under nån längre period.
    Men - så mycket kan jag säga som att frystorkning tar bort eller förstör en hel del näringsämnen och enzymer i maten. Om jag var tvungen att välja mellan räkmix och fling/pellets, (istället för att ge både och, plus en massa annat), så skulle jag välja räkmix.


    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • August 2002
      • 330

      #3
      ok,men är det nån som har gjort nån egentlig analys(tetra kanske? om inte annat i propaganda syfte,Sen så säger jag inte emot att variation är bra,men inbillar mig att naturlig fiskmat är mindre koncentrerat än fling/pellets foder,en fisk i naturen måste kanske äta kontunuerligt för att tillgodose alla näringsämnen(undantag stora fiskätande arter),men fisk i akvarier äter 1-3gånger per dag(av praktiska skäl,sitter ju inte vid burken hela dagarna),undrar om man inte behöver öka på dosen med räkmix för att det ska jämna ut sig tex 6-7 gånger per dag?upplever att mixen bidrar till mindre tillväxt än ovan nämda.

      Kommentar

      • Stelin
        Användare
        • December 2002
        • 1339

        #4
        Näringsinnehåll i Standardräkmix 50% Räkor + 50% ärter (utan tillsatser av vitaminer eller något annat):

        Protein: 14.6%
        Fett: 0.75%
        Kolhydrat: 4%
        Aska: 2.4%
        Fiber: 3.25%

        Vitamin C: 100 mg/1kg räkmix
        Natrium: 5400 mg/1kg räkmix
        Järn: 23 mg/1kg räkmix
        Kalcium: 157,5 mg/1kg räkmix

        (egen uträkning med hjälp av uppgifter från livsmedelverket på respektive livsmedel)

        Jag är definitivt inte någon näringsexpert men jämför näringsinnehållet i räkmix med tex Osi spirulinaflingor(som ska vara ett mycket bra foder att utfodra med till bla tropheusar): Protein 41%(min) fett 4%(min) Fiber6%(max), så kan man ju börja undra om det är så bra med räkmix egentligen.
        (Själv så håller jag på och provar med att inkludera andra vegetabilier i räkmixen för att få upp en del av de låga värdena.)

        Hälsningar-Stefan L.



        //Stefan Lindstedt

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • August 2002
          • 330

          #5
          Interessant stefan,vad har du för erfarenheter med räk mix ang.tillväxt?yngel/ungfiskar.

          Kommentar

          • walle_1
            Användare
            • February 2003
            • 708

            #6
            själv har jag mycket bra tillväxt på mina jaguarciklider med räkmix, de senaste 2 veckorna har den största växt 1,5 cm.


            MVH Martin


            MVH Martin

            http://m1.271.telia.com/~u27102612/

            Kommentar

            • Stelin
              Användare
              • December 2002
              • 1339

              #7
              Hutti:
              erfarenheter: Att till yngel o växande fiskar så ger standardmix en relativt dålig tillväxt. Inte så konstigt när man ser på vilket näringsinnehåll en standardmix innehåller.
              Däremot så är ju fiskarna väldigt glada för detta foder och dom ser ju i övrigt ut att må bra/får fina färger av det, så hade man bara fått till en mix som hade gett en bättre tillväxt och helst inte skräpar ner så mycket så hade fodret blivit perfekt.
              Jag tror precis som du att man måste utfodra flera gånger/dag om man ska få bra tillväxt när man matar med en standard Räkmix, men rent praktiskt så kan det vara svårt att lösa samt att det inte är så lyckat med tanke på hur mycket det skräpar ner.

              Till rovfiskar o diskusar så är det enkelt löst med större andel räkor i mixen samt använda sig av torskfile, detta brukade jag göra när jag hade diskusar och då var det definivt inga tillväxtproblem. En extra bonus med torskfilen var att den även fungerade som bindemedel, så ihop med lite gelatin fick jag en bra räkmix som inte skräpade ner så mycket iheller.

              Hälsningar-Stefan L.

              //Stefan Lindstedt

              Kommentar

              • Mats
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 804

                #8
                Hej.
                Vad säger ni om att blanda in musslor , innehåll per 100gr.
                protoin 17,4gr
                fett 2,8gr..
                kolhydrater 1,7gr.
                Jag blandar in en burk a` 150gr.till en sats räkmix.Matar både salt och sötvatten fisk med detta foder.
                MVH Mats

                http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                Kommentar

                • Stelin
                  Användare
                  • December 2002
                  • 1339

                  #9
                  Musslor tror jag kan vara en god ide som en del i mixen(tack för tipset förresten). Men skulle man lägga till 100gr musslor till mixen så skulle tex protein värdet bara öka med ett eller 2 procent. Det behövs något annat som man kan använda större mängder av för att komma upp i lite högre värden.
                  Tex byta ut en del av ärterna mot vita bönor och/eller röda linser. Bägge sorterna innehåller både betydligt mer protein o fiber än ärter och är dessutom fettsnåla.
                  Men även musslorna som du tipsade om ska jag ha med som ett komplement i min nästa test-mix.

                  Hälsningar-Stefan L

                  //Stefan Lindstedt

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    Användare
                    • August 2002
                    • 330

                    #10
                    kanske får börja leta bland proteinpulver burkarna hos nån kroppsbyggare,föresten,vad sägs om rödbetor? ja.alltså för färgernas skull

                    Kommentar

                    • Stelin
                      Användare
                      • December 2002
                      • 1339

                      #11
                      Det där med proteinpulver låter intressant. Och eftersom man kan få proteinpulver i olika smaker så kan man ju då variera mixen lite och göra en med chokladsmak, en annan med jordgubbsmak osv...

                      Angående rödbetor så innehåller denna väl ett ämne som heter betanoni eller något liknande som ger den röda färgen. Rödbetor innehåller även en del Nitrat som ju är mindre lyckat i akvariesammanhang och har inte heller något bra näringsvärde i övrigt(om jag inte missminner mig).
                      Då tror jag mer på att använda räkor som "färgförbättrare" och eventuellt lite spirulina.

                      Hälsningar-Stefan L.

                      //Stefan Lindstedt

                      Kommentar

                      • Mike_Noren
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2695

                        #12
                        citat:
                        ett mycket bra foder att utfodra med till bla tropheusar): Protein 41%(min) fett 4%(min) Fiber6%(max), så kan man ju börja undra om det är så bra med räkmix egentligen.
                        Öh.. Hela poängen med räkmix är just den låga protein halten och de höga fiber halterna - alger är väldigt näringsfattiga och har massor av fibrer. Det är hög protein och fetthalt som sabbar fiskarnas tarmsystem (och njurar). De växer iofs fortare också, och får större slutstorlek, men risken är nog stor för att de får magproblem.

                        Om det inte var för att man ville hålla nere protein/fett intaget för fisken, kunde man ju lika gärna ge dem vanlig fiskmat avsedd för t.ex. rovciklider...


                        Kommentar

                        • Stelin
                          Användare
                          • December 2002
                          • 1339

                          #13

                          Vaddå öh..
                          Att man lika gärna skulle kunna ge mat avsett för rovfiskar är helt fel.
                          Räkmixen som jag skulle vilja få fram med bla högre proteinvärde(kanske 20-25%) skulle isåfall vara uppbyggt med mycket vegetabilier o inte animalier. Och att dom(tropheus eller malawi) skulle bli sjuka av en proteinhalt på 20-25% tror jag inte alls på. Inte heller blir dom det av en fetthalt som hamnar runt 2-2,5%.
                          Sen så blir även fiber innehållet högre om man inkluderar andra ingredienser i mixen.





                          //Stefan Lindstedt

                          Kommentar

                          • walle_1
                            Användare
                            • February 2003
                            • 708

                            #14
                            Jag gjorde en räkmix idag som innehöll:

                            ca 30% räkor
                            ca 30% torskfilé
                            ca 30% andbröst
                            1 äggvita

                            Är det nån som vet om fågelkött kan vara skadligt för fiskar. Oxhjärta ska ju ine vara bra för vattenvärdena, är det samma sak med vanligt kött eller som här fågelkött. Så länge fiskarna äter upp det som släpps i borde det väl inte vara någon fara?

                            MVH Martin

                            MVH Martin

                            http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                            Kommentar

                            • Stelin
                              Användare
                              • December 2002
                              • 1339

                              #15
                              Hej Martin!

                              Jag tror det är bra om man håller sig till det som finns "under vattenytan" när man komponerar sin räkmix(när det gäller animalier).
                              Det finns ju både räkor, fiskkött o skaldjur att använda sig av så det finns ju därför inte någon anledning att börja mata sin fiskar med något så pass onaturligt som fågelkött eller för den delen oxhjärta.

                              Hälsningar-Stefan L.


                              //Stefan Lindstedt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...