Nytt bindemedel till räkmix?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • November 2005
    • 1294

    Nytt bindemedel till räkmix?

    Jag använder själv gelatin men en del andra använder Agar Agar. Satt o läste
    tidningen "Allt om Mat" ( läser inte bara ciklidbladet...). Där fanns en annons
    om ett vegetabiliskt alternativ till gelatin, nämligen Atair flytande fruktpektin.
    Någon som provat detta ?
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #2
    Vad jag har förstått så reagerar pektin dåligt på nedfrysning och släpper de bindande egenskaperna när det återupptinas, vilket då gör pektin oanvändbart till räkmix.

    Jag är dock inte helt säker på detta, men minns en tidigare diskussion i ämnet för flera år sedan samt att jag snabbgooglade...

    Kommentar

    • Mumin
      Användare
      • March 2011
      • 69

      #3
      Jodå, det stämmer att pektin inte tål nedfrysning, att frysa sylt gär den lös och vattnig just för att pektinet förstörs.
      Agar agar kommer från alger så det är väl att betrakta som ett vatabiliskt alternativ till gelatin.

      Kommentar

      • doohan
        Användare
        • August 2004
        • 1607

        #4
        Om

        jag inte minns fel så är AgarAgar en alg, så jag kör med den då den binder minst lika bra som gelantin, och gelatin är ju en animaliskt produkt.

        Pektin är det första gången jag hör talas om

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #5
          Ursprungligen postat av doohan
          jag inte minns fel så är AgarAgar en alg, så jag kör med den då den binder minst lika bra som gelantin, och gelatin är ju en animaliskt produkt.

          Pektin är det första gången jag hör talas om
          Agar Agar är ju att föredra men jag tycker det är svårt att få den rätt, medans Gelatin är hur enkelt som helst att få ordning på vid tillredning.

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • December 2004
            • 4744

            #6
            Har ni testat att koka vitfisken nån gång??
            Gjorde ett fatalt misstag en gång körde fisken på full effekt i micron i stället för defrost.
            Den absolut dammfriaste räkmix jag har gjort blev resultatet den gången.

            Annars håller ja med Stefan, gelantin är mycket lättare att lyckas med.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • doohan
              Användare
              • August 2004
              • 1607

              #7
              För

              Ursprungligen postat av StefanL
              Agar Agar är ju att föredra men jag tycker det är svårt att få den rätt, medans Gelatin är hur enkelt som helst att få ordning på vid tillredning.
              mig har det varit tvärtom, att gelantinet varit svårare att få det bra med. AgarAgar är enligt mig mycket lättare att få till, Men det är jag det

              Kommentar

              • Thomas R.

                #8
                Gelatin är enkelt om man först låter det svälla i kallt vatten och sedan värmer upp det under omrörning!

                Kommentar

                • tege
                  Användare
                  • February 2005
                  • 2753

                  #9
                  Gelatinet får inte bli för varmt (kokas) utan ska bara smälta innan inblandning i mixen.

                  Mixen får heller inte vara för torr utan måste vara lie blaskig(överdrivet) för att gelatinet ska binda. Det är vätskan i fodret som reagerar med gelatinet och stelnar.
                  Senast redigerad av tege; 05 April 2011, 05:50.
                  https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                  Kommentar

                  • doohan
                    Användare
                    • August 2004
                    • 1607

                    #10
                    Jo

                    jag vet hur man använder gelantin Bara det att Agaret var så mycket smidigare tycker jag, Å så är det vegetabliskt !

                    Kommentar

                    Arbetssätt...