Två bilder till på burken idag, ja ja ja ja jag har inte fixat möbeln ännu.... de saknas passbitar och sockel. Men det kommer göras någon gång detta år =-)
400L Tropheus
Kollaps
X
-
-
Ett konstverk!! Snygg placering i rummet oxå.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Riktigt riktigt snyggt! Man blir allt lite avis på den skapelsen.När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.Kommentar
-
-
KanonsnyggtDen som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Så har fösrsta firren kolavippat, den såg lite matt ut i en vecka. Jag funderade på om jag skulle avliva den men lät den vara då den annars såg rätt fin ut dvs tjock osv.
Men förra veckan började den simma lite konstigt, den vickade lite med kroppen och såg ut att liksom tippa uppåt lite lätt. Så idag va den kaputt. Någon som har en aning om vad det kan ha varit och om jag bör vara observant på något?Kommentar
-
Så har fösrsta firren kolavippat, den såg lite matt ut i en vecka. Jag funderade på om jag skulle avliva den men lät den vara då den annars såg rätt fin ut dvs tjock osv.
Men förra veckan började den simma lite konstigt, den vickade lite med kroppen och såg ut att liksom tippa uppåt lite lätt. Så idag va den kaputt. Någon som har en aning om vad det kan ha varit och om jag bör vara observant på något?
Vaggade fisken på samma ställe?
Åt den något de sista dagarna?Mvh Anders
Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.Kommentar
-
Ja den sista veckan vaggade den på ungefär samma ställe.
Den såg inte ut att äta något heller, den var dock rund och såg fin ut så jag antog att den kanske käkade alger eller rester på botten när jag inte tittade.
Den hostade dock inte eller var mager eller hade andra synliga fel.Kommentar
-
Ja den sista veckan vaggade den på ungefär samma ställe.
Den såg inte ut att äta något heller, den var dock rund och såg fin ut så jag antog att den kanske käkade alger eller rester på botten när jag inte tittade.
Den hostade dock inte eller var mager eller hade andra synliga fel.
Gärna 3 st små vattenbyten/vecka (max 30% åt gången) tillsätt salt 0,5dl/100 vid varje vattenbyte och hoppas att detta var sista firren som inte ville.
Är filtret rengjort?
Viktigt då filtret färgar vattenkvaliten i karet.
Var observant på om fler börjar att vagga då krävs andra åtgärder.Mvh Anders
Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.Kommentar
-
De är konstaterat, de är bukvattensot! SKIT! Såg att en va lite slö och hade trådsmal avföring, den hostade även upp maten.
Blir en vända till apoteket imorgon och om jag inte kan köpa metronidazol så får jag åka till veterinären =-(
Ett vattenbyte och vitlökssaft i maten är de snabba åtgärden jag gjort hittills, filtrena är rena och UV-c har justerats så det ska pumpa lite mer och optimera det (dock ej för hög genomströmmning).Senast redigerad av Illustratören; 22 October 2011, 17:59.Kommentar
-
De är konstaterat, de är bukvattensot! SKIT! Såg att en va lite slö och hade trådsmal avföring, den hostade även upp maten.
Blir en vända till apoteket imorgon och om jag inte kan köpa metronidazol så får jag åka till veterinären =-(
Ett vattenbyte och vitlökssaft i maten är de snabba åtgärden jag gjort hittills, filtrena är rena och UV-c har justerats så det ska pumpa lite mer och optimera det (dock ej för hög genomströmmning).
Inte alls kul hoppas att du får rätsida på detta.Mvh Anders
-
Snygg burk måste jag säga . Synd bara att du åkt på soten men hoppas du får rätsida med det. Lycka till Mvh LaestanderKommentar
-
Tack!
Resultatet blev att två fiskar strök med, en ser fortfarande inte bra ut och resten ser finfina ut. Frågan är om jag ska göra mig av med den som fortfarande visar symtom eller ska jag låta den vara?!
Har behandlat sedan söndagskväll och ska börja trappa av med medicineringen ikväll. Har gjort två 3dagars behandlingar med flagyl då. Och nu är det dags för halvdosering.
Att vara eller icke vara, ska jag tta bort den vingliga firren?
Kommentar
-
Tack!
Resultatet blev att två fiskar strök med, en ser fortfarande inte bra ut och resten ser finfina ut. Frågan är om jag ska göra mig av med den som fortfarande visar symtom eller ska jag låta den vara?!
Har behandlat sedan söndagskväll och ska börja trappa av med medicineringen ikväll. Har gjort två 3dagars behandlingar med flagyl då. Och nu är det dags för halvdosering.
Att vara eller icke vara, ska jag tta bort den vingliga firren?
Jag brukar ha en hink (ev flera) eller mindre akvarium med flagyl eller likvärdigt där jag brukar låta samtliga fiskar i sjuka akvarium gå någon timme. Detta kräver i och för sig lite åtgärder med syresättning men det brukar inte vara något problem. Att medicinera i stora burkar kräver väldigt stora mängder av tex flagyl. Ett tips kan vara att göra en räkmix med någon typ av medicin för då kommer de fiskar som äter klara sig.
Sjuk fisk bör inte gå i samma akvarium som övriga "friska". Har man inte möjlighet till en extra burk så är en yngelkasse för isolering att föredra för den sjuka fisken.Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.
Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.Kommentar
-
Problemet för burkar med mycket inredning är att det väldigt svårt att fånga upp samtlig fisk utan att förstöra inredningen.
Jag brukar ha en hink (ev flera) eller mindre akvarium med flagyl eller likvärdigt där jag brukar låta samtliga fiskar i sjuka akvarium gå någon timme. Detta kräver i och för sig lite åtgärder med syresättning men det brukar inte vara något problem. Att medicinera i stora burkar kräver väldigt stora mängder av tex flagyl. Ett tips kan vara att göra en räkmix med någon typ av medicin för då kommer de fiskar som äter klara sig.
Sjuk fisk bör inte gå i samma akvarium som övriga "friska". Har man inte möjlighet till en extra burk så är en yngelkasse för isolering att föredra för den sjuka fisken.
Det hela verkar lösa sig, idag har fisken inte stått och tryckt i hörnet och igår var första gången jag sett den äta på ca7dagar och jag kunde inte se att den spottade ut det den fick i sig.
Gjorde ett till stort vattenbyte idag, doserade sista gången med halvdosering. Nu är det bara att hoppas att det inte blir något bakslag och att jag kom undan med två dödsfall.Kommentar
Kommentar