Assnygg inreding! Tål att sägas igen!
400L Tropheus
Kollaps
X
-
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet -
SnyggtDen som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Tack än en gång.
Så har sex stycket Julidichromis transcriptus flyttat in. Firrarna är mellan sju och fyra centimeter dvs fullvuxna och mellanstora. De har börjat utforska burken lite men är rätt skygga. De kommer helt klart bidra med liv i burken innan troffarna intar akvariumet. Kommer förmodligen komplettera med någon algätare senare när algerna börjar inta burken.Kommentar
-
Verkligen snyggt! Men, om jag var du skulle jag ta bort pumpen (och algskrapan) på kortsidan. Den stör ett i övrigt väldigt stilrent kar alldeles för mycket. Måste finnas någon annan lösning där du slipper den. Karet är grymt för övrigt!
//KajKommentar
-
Verkligen snyggt! Men, om jag var du skulle jag ta bort pumpen (och algskrapan) på kortsidan. Den stör ett i övrigt väldigt stilrent kar alldeles för mycket. Måste finnas någon annan lösning där du slipper den. Karet är grymt för övrigt!
//Kaj
Har fått lite grönsimmigt vatten i burken, någon som har tips på hur jag blir av med detta, eller är det bara en inkörningsfas?Kommentar
-
Kopplade in UV-c, dock bara med en 500L/h pump (ska vara en 1000L/H). Får se om de blir bättre med grumligheten om några dygn. Annars får jag byta pump och även koppla in ozon.Kommentar
-
Snyggt Mattias, Skulle jag börja med sötvatten så skulle jag också behålla ytavrinningen. Hur har du gjort i sumpen.. funderat på fylla den med filtermattor?/Ted
750l salt http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=24684&page=8Kommentar
-
Rätta mig om jag har fel,men får man inte mer effekt av uv`t om flödet går igenom långsammare?"Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
-
Snyggt Mattias, Skulle jag börja med sötvatten så skulle jag också behålla ytavrinningen. Hur har du gjort i sumpen.. funderat på fylla den med filtermattor?
Har några mindre moduler som jag funderar på om jag ska klämma in litemer filtervadd och någon liten pump i för att öka filtreringen.
Rätta mig om jag har fel,men får man inte mer effekt av uv`t om flödet går igenom långsammare?
Om jag dock kör en 500L/h pump (som jag gör idag) utnyttjar jag inte uv-c kapaciteten nog utan bara till halva. Det som liv som pumpas igenom skulle dö om det pumpades 1000L/h men nu pumpas det 500L/h så då grillas/dör det "extra mycket" =-)
De fyra snäcklekarna mår finfint och av de sex stycken Jullarna jag köpte är det fyra som återstår. En hoppade ut, en fastnade i ett litet litet hål i filtervadden i överrinningen och hämtade sig aldrig efter den turen. Det ser ut som om en till Julle kommer ryka, då den är väldigt klen och vägrar käka pellets som de andra firrarna.
Nu är det omöjligt att se skillnad på vad som är sten och vad som är moduler. Algerna har intagit akvariumet så det är snart dags för en algmumsare. Har lite problem med att den fina vita sanden lägger sig på växterna och stenen. Men sanden försvinner väll när troffarna kommer i och bökar runt.Kommentar
-
Kul med en uppdatering. Ser riktigt snygg ut och än bättre med algerna. Hur länge blir de kvar då du lägger i troffarna, tror du?
Jag är riktigt fascinerad och inspirerad av ditt akvarium. Ser sjukt snyggt ut!Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Troffarna kommer ner i burken i slutet eller mitten av Augusti.
Så de blir en lång inkörningstid och mognad av burken innan de riktiga huvudrollskaraktärerna anländer. De e lite kluvet hur mycket alger jag vill ha innan dess då troffarna gillar att beta av sin omgivning å gnaga på sten. Tror dock en algätare skulle kunna vara bra för burken.Kommentar
-
Kanske troffar gillar tofsalger eller längre alger än en tunn hinna?Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Troffarna kommer ner i burken i slutet eller mitten av Augusti.
Så de blir en lång inkörningstid och mognad av burken innan de riktiga huvudrollskaraktärerna anländer. De e lite kluvet hur mycket alger jag vill ha innan dess då troffarna gillar att beta av sin omgivning å gnaga på sten. Tror dock en algätare skulle kunna vara bra för burken.Kommentar
-
Kommentar
-
Så har de 23st glada tjockisarna flyttat in i burken. Kaoset har lagt sig en aning och det börjar bli en trevlig liten burk. Ska bli kul att se hur firrarna blir när de färgat ut ordentligt och växt till sig lite, dröjer väl något år eller så =-)
Blev bra med lite bökande i sanden också, har haft lite problem med cyano. Fick bukt på cyanon men sedan skruvade jag upp MH-lampan och då blommade det upp igen. Men med troffarna i burken får cyanon lite mer problem då de bökar lite.Kommentar
Kommentar