400L Tropheus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doohan
    Användare
    • August 2004
    • 1604

När

Ursprungligen postat av Illustratören
    Då va jag inte ensam om att tycka dom va fina, skönt =-)
    Ja han hade många fina firrar bla Petrochromis trewavasae , peronligen blev jag förtjust i Tro.yellow cheek Corongwe. Och de där små tangyanika ålarna, dock är ålar knepiga och jag har bara 100% krångel-erfarenheter med ålar. De hoppar, smiter eller försvinner i pumpar eller bland sten och syns aldrig mer.
    vi var dit så hade han inte fått hem yellow cheeken, men dom var på gång. Han har ju en del intressanta Callochromis varianter också som jag blev sugen på. Sedan så gillar jag dom små Sumbu Shell mini compressiceps, och hans vildfångade Calvus Black och Compressiceps Goldhead.

Kommentar

• Illustratören
      Användare
      • March 2011
      • 53

[IMG]vi var dit så hade han inte fått hem yellow cheeken, men dom var på gång. Han har ju en del intressanta Callochromis varianter också som jag blev sugen på. Sedan så gillar jag dom små Sumbu Shell mini compressiceps, och hans vildfångade Calvus Black och Compressiceps Goldhead.[/IMG]
      Callochromisar är helt klart kandidater till burken, har dock inte läst på om deras krav och beteende ännu. Men de ska ju vara "sandvändare" och det vore ju bra så man inte får så ful sand. Får se om de blir några i framtiden.

Idag har jag försökt ta bort silikonen från rutan. Gick helt åt skogen, köpte ett dyrt silikonborttagningsmedel som inte gjorde någon nytta alls. Helt värdelös produkt, slängde verkligen pengarna i sjön. Massa jobb med tvätta bort och inte någon skillnad från innan.

Sedan blev det tvätta sand i 1tim ungefär. Hällde upp de ca20-25kg sand i hinkar och tvättade allt i omgångar. Sanden blev såklart inte helt "ren", men den blev nog bättre än om jag struntat i att tvätta den. Akvariet bör klarna inom några dagar.
      Tyvärr så ser det ut att behövas en 10kg sand till, så det blir nog en vända till Sala om några veckor.

Placerade in en pump i en av modulerna och fyllde på med vatten. Modulen fungerar som överrinningsbox. Vattnet rinner över kanten, 3-5mm nedanför kantens baksida är det filtervadd över pumpen och sedan är pumpen helt omringad av filtervadd. Pumpinsuget är i botten av modulen och utblåset i sidan. Blev den mindre modulen i kortsidan som fick fungera på detta vis. Den andra modulen blir det en mindre pump i, doppvärmare och lite annat smått.
      Vet inte riktigt hur ofta "ni" sötvattensmänniskor använder er av ytavrinning. Men jag upplevde det som en liten skillnad i ljuspenetrering, och att man får bort den där äckliga hinnan på ytan är ju kanon. Vill man få ett finare ljus och bättre användning av sina lampor rekommenderar jag detta.

Så här ser det ut nu i burken. Det som göms i dimmigt vatten, kommer fram i....... klart vatten?

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem

• September 2009
        • 22826

Stiligt, öh eller dimmig som i London. Kan inte se vad första bilden visar.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Illustratören
          Användare
          • March 2011
          • 53

Första bilden är toppen av modulen som fungerar som överrinningsbox. Under filtervadden är cirkulationspumpen och sladdarna ni anar uppe i bilden är till autopåffyllningen. Med autopåffyllningen så hålls vattennivån på en konstant nivå och ytavrinningen fungerar perfekt jämnt.
          Nu på morgonen såg jag att sanden blåst bort i ena hörnet så jag kommer få vinkla om det provisoriska utblåset lite. Bara bra då vet jag hur utblåset ska vinklas och se ut.

Kommentar

• ozric
            Användare
            • March 2004
            • 3187

Imponerande!

Ett alternativ t ålar kan du skaffa Synodontis-malar. (S. Multipunkatus stör troffarna vid lek!) De tar foder som hamnar under sten osv. Fina,trevliga nytto-fiskar.
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

Kommentar

• Illustratören
              Användare
              • March 2011
              • 53

Imponerande!

Ett alternativ t ålar kan du skaffa Synodontis-malar. (S. Multipunkatus stör troffarna vid lek!) De tar foder som hamnar under sten osv. Fina,trevliga nytto-fiskar.
              Skulle möjligen va Synodontis lucipinnis som skulle kunna kvala in i akvariumet.

Idag har jag ploppat ner en till pump som blåser mot den andra för att neutralisera och kasta om vattenflödet en aning. Strömmen blev lite väl stark och blåste rent botten på ena kortsidan.

Sedan plocka jag fram en påse vinbärssnäckor som jag plockade för 3mån sedan och körde storkok. Fantastiskt hur mycket puppor det finns i snäckskal. Kände mig lite som Pol Pot, när jag rörde om i grytan å de fullkomligt kryllade av puppor. Fick rent snäckorna någorlunda och ploppade sedan ner dem i främre kortsidan.
              Har haft snäcklekare förut (typ 20år sedan), det var Lamprologus multifasciatus . Då släppte jag bara ner snäckorna, firrarna valde då en boplats i en snäcka bakom några stenar. De va ju jättekul, jag såg dem bara vid matdags. Så denna gång la jag snäckorna längst fram vid rutan.

Har även ploppat ner 3st små plantor Anubias nana. Syns dock inte på bilden ännu hur det ser ut. Men sakta sakta klarnar det i burken.

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem

• September 2009
                • 22826

Vitlök och sniglar eller

Smakade det gott?
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Illustratören
                  Användare
                  • March 2011
                  • 53

Vitlök och sniglar eller

Smakade det gott?
                  Körde med vitlök...... skulle kört med Crinum istället, hade nog blivit godare ha ha ha...=-)

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem

• September 2009
                    • 22826

Lök som lök. Ungefär som dess skämt , rätt lökiga

///David

Kommentar

• Tulle89
                      Användare
                      • August 2006
                      • 239

Vilken kul tråd! Verkligen imponerande bygge.

Ser fram emot det färdiga resultatet

Hur kommer du göra med eventuella yngel? För fånga fiskarna lär inte bli lätt
                      Med Vänliga Hälsningar Tulle

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

Kommentar

• Illustratören
                        Användare
                        • March 2011
                        • 53

Vilken kul tråd! Verkligen imponerande bygge.

Ser fram emot det färdiga resultatet

Hur kommer du göra med eventuella yngel? För fånga fiskarna lär inte bli lätt
                        Ha ha ha.. ja de där med yngel. Har inte tänkt över det riktigt, får komma på någonting fiffigt senare.

Kommentar

• Illustratören
                          Användare
                          • March 2011
                          • 53

Lite Anubias på plats i burken och lite klarare vatten.
                          Måste bygga mig ett snyggt utblås som har större spridning på vattnet.

På söndag ska jag hämta de fyra första invånarna. Fyra stycken Julidichromis transcriptus, det kommer kännas bra att ploppa ner dem i burken.

Undrar lite över att tillsätta salt.
                          Har ju salt hemma från saltkaret och funderar lite hur mycket jag ska tillsätta?

Kommentar

• DaRe
                            NCS Medlem

• September 2009
                            • 22826

Jäkligt snyggt. Blir kul att se när det har klarnat än mer och med fisk i.

///David

Kommentar

• Norrland
                              Användare
                              • December 2009
                              • 557

Brukar muttra över moduler....men nu är jag vara tyst. Bra jobbat!
                              Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

Kommentar

• Illustratören
                                Användare
                                • March 2011
                                • 53

Nu har det klarnat ytterligare.
                                Rörde dock runt lite i sanden för att förbereda till första firrarna och inte behöva störa dem på ett tag. Blev 4st små Lamprologus stappersi , och på söndag kommer 4st Jullar å flyttar in. Sedan dröjer det till Augusti innan de ploppas ner någonting mer levande i burken.

Ska fundera lite mer på UV-C och ozon lösningar innan jag installerar dem. Vill få till något enkelt och funktionsdugligt. Kommer nog byggas lite efter midsommar någon gång.

Här är lite sunkiga bilder på burken.

Kommentar

Arbetssätt...