Flöde?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tisse89
    Användare
    • January 2011
    • 330

Flöde?

Hej! Jag sitter på en 375l tank med följande invånare -

Aulonocara "fire fish" 2
    Pseudotropheus saulosi 3+3
    Labidochromis sp. "hongi" 6
    Cyrtocara moorii 6 "Blå delfinciklid"
    Protomelas taeniolatus 6 "Hinderi"

Jag undrar hur mycket cirkulation jag ska ha i tanken. Sitter just nu ett pump huvud bakom en slimline. Jag köpte allt beg så jag har inte koll på hur mycket det pumpar, ytan rör sig ganska så bra. Fiskarna behöver inte simma hela tiden för att hålla sig kvar på samma plats. (som jag har sätt att många har)

MVH
    CA

Parachromis loisellei
    Cryptoheros sajica
    Hypsophrys nicaraguensis

SA

Pterophyllum altum

< 2124L >
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Någonstans mellan 3000-4000 liter per timme totalt är nog rimligt.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• tege
      Användare
      • February 2005
      • 2753

Jag har två Eheim kraftpaket i ett ett 375liters, dvs 2*1200liter i timmen. Det räcker mer än väl.

Det viktiga är att ytvattenrörelsen räcker till för syresättning till akvariets innevånare och att filtreringen klarar av belastningen i akvariet. Det har nödvändigtvis inget med flödets storlek att göra.
      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Tisse89
        Användare
        • January 2011
        • 330

Tack för svaren! Finns det pump huvuden som pumpar 3000l? filter har jag så det blir bra. Med tanke på kammarn. Om det finns huvuden så får ni gärna tipsa om ngt bra.

Mvh
        CA

Parachromis loisellei
        Cryptoheros sajica
        Hypsophrys nicaraguensis

SA

Pterophyllum altum

< 2124L >

Kommentar

• tege
          Användare
          • February 2005
          • 2753

Ursprungligen postat av Tisse89
          Tack för svaren! Finns det pump huvuden som pumpar 3000l? filter har jag så det blir bra. Med tanke på kammarn. Om det finns huvuden så får ni gärna tipsa om ngt bra.

Mvh
          Tunze Turbelle e-jet, finns i några olika storlekar varav den största är på 3000l/h. Strömsnål är dom också.
          Eheim har också, då blir det pumpar som drar mer ström men det blir även mer strömt i vattnet då det är högre tryckhöjd på dom pumparna.

Kommentar

• doohan
            Användare
            • August 2004
            • 1607

Jag

Ursprungligen postat av Tisse89

Mvh
            har för mig att dom riktigt starka pumparna har en tendens att vilka skapa mycket vibrationsoljud resonans i hela akvariet eller i delar av akvariet. Skulle föredra en eller två mellanstora pumpar + ev ett ytterfilter, det blir tystare. Det är mina erfarenheter, men det kanske finns tysta pumpar i den storleken idag.

Kommentar

• Tisse89
              Användare
              • January 2011
              • 330

Ursprungligen postat av doohan
              har för mig att dom riktigt starka pumparna har en tendens att vilka skapa mycket vibrationsoljud resonans i hela akvariet eller i delar av akvariet. Skulle föredra en eller två mellanstora pumpar + ev ett ytterfilter, det blir tystare. Det är mina erfarenheter, men det kanske finns tysta pumpar i den storleken idag.

Jo jag vet. Den jag har nu i karet är ungefär 1000-1500l så jag tänkte borra ett hål till i filterkammaren. Sedan sätta en till brevid den andra.

Mvh
              CA

Parachromis loisellei
              Cryptoheros sajica
              Hypsophrys nicaraguensis

SA

Pterophyllum altum

< 2124L >

Kommentar

• Mr.Fish
                Användare
                • May 2004
                • 1403

-Håller med Tege. "Det viktiga är att ytvattenrörelsen räcker till för syresättning till akvariets innevånare och att filtreringen klarar av belastningen i akvariet. Det har nödvändigtvis inget med flödets storlek att göra" . Jag har en liten förkärlek till att alltid koppla en injektor till utblåset, dvs, att man suger in extra luft till utflödet från pumpen.
                Syresättningen är A-Ö

Kommentar

• endymion

Jag skulle inte ha några problem med att syresätta eller att få tillräcklig filtrering i ett sådant kar med en pump på ca 1000 liter.

Kommentar

• tege
                    Användare
                    • February 2005
                    • 2753

Jag kör en Eheim Compact 3000 i mitt 720, skulle inte tänka tanken att stoppa ner det i min 375:a. Märker inga vibrationer eller resonansljud från den.

Är det något jag funderar på så är det att lyfta ur ena kraftpaketet från 375:an, men då måste jag lägga i en doppvärmare istället så det får vara ett tag till.

För mycket storm leder till att finkornig sand kan hamna i ena änden på akvariet och därför krångel om man vill ha växter.

Men större filtervolym är aldrig fel och mycket viktigare än mer drag i burken, även om lite drag i burken också är trevligt.

Kommentar

• johanna87
                      Användare
                      • October 2008
                      • 43

Jag kör alltid med 2 st pumpar i mitt kar ifall 1 pump går sönder, kör med 2 st cirkulations pumpar på totalt 4000 liter/timme i mitt 720 och det är bra fart i karet. Så om du har en pump i karet så kan du ju köpa 1 till på ca 1000-1200 liter/timme om du har för lite flås

Kommentar

• Tisse89
                        Användare
                        • January 2011
                        • 330

Ursprungligen postat av johanna87
                        Jag kör alltid med 2 st pumpar i mitt kar ifall 1 pump går sönder, kör med 2 st cirkulations pumpar på totalt 4000 liter/timme i mitt 720 och det är bra fart i karet. Så om du har en pump i karet så kan du ju köpa 1 till på ca 1000-1200 liter/timme om du har för lite flås

Jo jag funderar på det! Jag tror att de har precis så att de klarar sig med syre. Med tanke på att de aldrig är vid ytan å chippar, de leker hela tiden.

Men å andra sidan så är de sega. inte mycket rörelse i akvariet.

MVH
                        CA

Parachromis loisellei
                        Cryptoheros sajica
                        Hypsophrys nicaraguensis

SA

Pterophyllum altum

< 2124L >

Kommentar

• nicson
                          Användare
                          • January 2010
                          • 639

Precis så de klarar sig är inte tillräckligt, du kan lätt fixa bättre!

Köp plastslang hos handlarn av den typ som går till gamla Rena- och andra membranpumpar. Den är nästan gratis. Borra ett 5 mm-hål ca 10 mm från utloppet och pressa i en 10 cm slang eller vad du behöver för att kunna fästa den ovan vattnet. Värm slangen i kokande vatten så blir den lätt att montera. Venturieffekt! Multo bubblor! Fiskarna älskar det, jag har praktiserat det i tre kar på 375-540 l med pumphuvud o innerfilter som omsätter ca 10 ggr vattenvolymen. Det har rört sig bra innan men inte tillräckligt för att mätta med syre. Tanganyika-, Malawi- och reofila CA-ciklider vill ju ha så mkt syre i vattnet som det fysikaliskt kan bära.

Enda nackdel jag kan komma på är att visst låter det, och vissa tycker det är fult med luftbubblor i vattnet.

Kommentar

• doohan
                            Användare
                            • August 2004
                            • 1607

Jag

har märkt att mina tropheus simmar lägre i akvariet när jag har diffusor på mitt kraftpaket? Så jag antar att bubblornas ljud kan vara boven / eller att det påverkar deras synfält? då dom genast simmar högre upp när jag inte kör med diffusor. Jag tycker däremot att det ser fräscht o snyggt ut med massor av bubblor som luftar vattnet.

Vill man ha mer syresättning så behöver du ha mer ytrörelse på vattnet. Bara att rikta utblåset mer mot vattenytan så blir det mer fart på ytvattnet.

Kommentar

• tege
                              Användare
                              • February 2005
                              • 2753

Väteperoxid funkar också bra om man vill syresätta akvariet? (eller har jag glömt något nu?)

Kommentar

Arbetssätt...