Cichlasoma cf Ornatum -> Det var gephyrum :)!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Jag tro att paret lekte lite och att han blev lite svag av möjlig nitrit och då passade de på att klämma till han ordentligt. En kombination av elände. Inte hela världen kanske men ähh inget jag ville i alla fall.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Cichlid-Power
      Användare
      • November 2006
      • 253

Fisk

Hei David, nå har det kommet bekreftelse fra Kullander at fisken vi har, eller i alle fall jeg har er Cichlasoma gephyrum , så er det bekreftet. Om du søker på NRM så er nummeret 62544.

Alf

Kommentar

• Rivulatus
        Användare
        • December 2002
        • 811

Bra då kan vi sluta undra!
        SA:

Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
        Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

Kommentar

• Big_Sal
          Användare
          • May 2010
          • 315

Ursprungligen postat av Cichlid-Power

Hei David, nå har det kommet bekreftelse fra Kullander at fisken vi har, eller i alle fall jeg har er Cichlasoma gephyrum , så er det bekreftet. Om du søker på NRM så er nummeret 62544.

Alf
          Hur sker sökningen? Hittar inte... Eller måste man vara ansluten till nåt universitet...

Kommentar

• Rivulatus
            Användare
            • December 2002
            • 811

Kan du utveckla det hela lite mer Alf om du haft personlig kontakt? Sökte på nrm men hiitar inget.

Annars ser det ut som dom kommer leka igen när som hellst, hoppas jag/dom får frisimmande denna gången.. Lustigt att det sker på hösten i princip helt synkroniserat med lågtrycken, vilket stödjer min tanke att de leker med de två regnperioderna i Rio San Juan.

Ingen annan med framsteg på leken? Prova svältperiod en vecka med sparsamt med mat (om honan är i god kondition), gör ett vattenbyte eller två snabbt med ökad fodertillgång (gärna levande). Så jag gjorde i samband med höstens lågtryck och det funkade ju.
            SA:

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

Jag har nu dragit upp flödet och byter mer vatten än tidigare 40-50% ett tag. Jag funderar om jag ska börja med vattenberedningsmedel för att maxa vattenkvaliteten. Jag fyller på med 20 gradigt vatten men det kansek jag borde dra ned. Annars ligger jag nu på 26 grader, funderar även på at dra upp det till 30. När de var som bäst utfärgade hadfe jag 30 grader och bytte mycket vatten.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Rivulatus
                Användare
                • December 2002
                • 811

Tempen kan ju vara en faktor, men såg ingen skillnad. Men klart om det är regnsäsongen som är triggern är ju faktorerna många. Borde inte en sänkning stimulera förändring av säsongerna mer (om regnperiod är det som gäller då). Vattenkvaliteten är nog viktigt tror jag också, får mycket gratis där med mitt växtfilter men det är ju överkurs för att underdriva
                SA:

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

Ja växtfiltret är läckert så det räcker och blir över.

///David

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

Jag lämnade idag in min minsta hanne 17cm var den til Sven Kullander. Han och jag och min dotter gick igenom den och Jinarparens lilla firre samt en massa sampel av ornatum och gephyrum på naturhistoriska idag. Sven är rätt övertygad om att mina är gephyrum och jag håller med. Därmed döpte jag om tråden lite.

Saker som skiljer dem emellan:
                    Ornatum har inga prickar på kinden endast lågt antal längst bak på gällocken, även på stora exemplar. De flesta gephyrum har prickar långt fram.
                    Randiga eller brutna ränder på sidorna verkar vara spritt dem emellan och ej tillräckligt för att avgöra skillnad.
                    Markeringar lång bak mot stjärtfenan skulle tyda på gephyrum då ornatum inte har markeringar bakom bakre fästet av ryggfenan där är den enfärgad på alla de vi studerade idag.

Men som sagt hobbyforskning minst sagt

Jag har nu en hanne och en hona kvar av 3 hannar och 1 hona som jag hade från början.

///David

Kommentar

• Rivulatus
                      Användare
                      • December 2002
                      • 811

Säkert spännande att få följa en framstående forskare så där nära. Tror helt på eran linje och försöker säga gephyrum fast man lätt försäger sig . Edit: måste ju säga också så jag inte hymlar men jag hade fel på namnbiten!
                      Senast redigerad av Rivulatus; 08 October 2012, 12:41.
                      SA:

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

Min hane har varit på honan och jagat, bitit och stört så in i att hennes läppar var svullna för tre dagar sedan och i förrgår gömde hon sig uppe i ett hörn och han var på hela tiden.

Jag flyttade då hannen till ett annat akvarium, men det verkar som det är för sent. Idag simmar honan väldigt vingligt (mer flyter och studsar mot botten) och är rejält blek. När död med andra ord.

Fan fan fan!! :angry_small::angry_small::angry_small:Frågan är om jag helt enkelt ska avliva henne och switcha till Malawi i det 936 liters karet?! Eller ge upp och dra ned verksamheten. Känns astråkigt just nu.

///David

Kommentar

• DaRe
                          NCS Medlem
                          • September 2009
                          • 22830

Nu är hon död, attans:you're kidding righ:you're kidding righ:you're kidding righ

Någon som har en extra hona??

///David

Kommentar

• Micke Jarhl
                            Användare
                            • April 2002
                            • 2277

Ursprungligen postat av DaRe
                            Nu är hon död, attans:you're kidding righ:you're kidding righ:you're kidding righ

Någon som har en extra hona??
                            Tråkigt höra David. ..Lasse i S. Sandby har ett gäng mellan 8-13cm ca långt köra....
                            Micke Jarhl Med akvarium!

Kommentar

• jinnarparen
                              • April 2002
                              • 2670

Ursprungligen postat av Micke Jarhl
                              Tråkigt höra David. ..Lasse i S. Sandby har ett gäng mellan 8-13cm ca långt köra....
                              Det är mina gamla fiskar.
                              Såg när jag var där inne sist att en av de hade fått ett stort hål i sidan, hoppas de klarar sig.
                              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Micke Jarhl
                                Användare
                                • April 2002
                                • 2277

Ursprungligen postat av jinnarparen
                                Det är mina gamla fiskar.
                                Såg när jag var där inne sist att en av de hade fått ett stort hål i sidan, hoppas de klarar sig.
                                Ajaj då är det säkert soten då ....såg krya ut när jag var där men det kan ju ändra sig snabbt...
                                Micke Jarhl Med akvarium!

Kommentar

Arbetssätt...