Cichlasoma cf Ornatum -> Det var gephyrum :)!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Mina är så markant olika.
    Honan: hon är större och har rödare fenor (detta kan ju vara så att hon har varit snabbare på maten eller störst i gruppen från början...). Men markantast av allt mycket "slätare" ansikte, dvs mindre och mindre ptrickar, fläckar och linjer.
    Hanen: Mycket fläckigare ansikt och blir dessutom mer och mer fläcking. Hela kroppen är avsevärt fläckigare än på honan.

Har ni andra sett sådana skillnader?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Big_Sal
      Användare
      • May 2010
      • 315

Tror att mina är för små / för stora skillnader i storlek för att kunna uppfatta sådant, den största visar i bland upp lite rostrött i fenorna men oftast inte...

Kommentar

• classe
        NCS Medlem

• April 2007
        • 1147

Ursprungligen postat av DaRe
        Ingen aggression alls mot de andra som jag ser. Kungar i akvariet är Aequidens sp. "jenaro herrera" paret (särskilt hanen). Hantlarna som tidigare var starkast och nära nog käkade upp ornatusen när de kom ligger längst ned. Jag har sett att hantelhonan har en del bitmärken på undeläppen och undrar lite vem hon fightats med, kan vara ornatum. Men inget jag sett.

De är nog uppemot 20cm nu, åtminstone honan hanen 3 cm kortare.
        snyggt bild den du har den din fiskar...
        375 LITER Malawi arter..
        74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

• Big_Sal
          Användare
          • May 2010
          • 315

Hej David! Hur gick det? blev det någon lek? Tänkte avvakta men kan inte hålla mig längre!

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

Näe , de jvla skt (oops ursäkta språket) fiskarna vägrar komma till skott. Bara flörtar med varandra och jagar andra.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Big_Sal
              Användare
              • May 2010
              • 315

Ursprungligen postat av DaRe
              Näe , de jvla skt (oops ursäkta språket) fiskarna vägrar komma till skott. Bara flörtar med varandra och jagar andra.
              Hehe ingen ursäkt nödvändig, var bara taggad inför vad som skulle kunna vara världens första akvarielek på dessa, det hade onekligen varit grymt! fortsätter hålla tummarna riktigt hårt!

Kommentar

• salmberg
                Användare
                • October 2007
                • 830

Jävl.. skit har nu förlorat 3st på några vecker. Börgade med något som såg ut som munsvamp sen slutade dom äta och sen svulnade buken upp.. Har bara den största kvar nu.

Kommentar

• RobinH
                  Användare
                  • August 2008
                  • 2150

Tråkigt att höra, Har du tur så kanske du kan köpa några av Rickard han har väl 8st kvar!
                  CA

Kommentar

• Rivulatus
                    Användare
                    • December 2002
                    • 811

Ursprungligen postat av salmberg
                    Jävl.. skit har nu förlorat 3st på några vecker. Börgade med något som såg ut som munsvamp sen slutade dom äta och sen svulnade buken upp.. Har bara den största kvar nu.
                    Tråkigt att läsa.. Om du klarar den största kan jag (eller nån annan) säkert hjälpa hjälpa dig att få hona/hane om du vill.
                    SA:

Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

Illa!

///David

Kommentar

• Rivulatus
                        Användare
                        • December 2002
                        • 811

Behöver lite hjälp. Min största erfarenhet ligger kanske inte att dra upp fisk då jag oftast köpt säkra kort/par ofta..

Läget för min grupp på 9 nu är så att 4-5 drar ifrån och ett blivande par skönjas.. Problemet är de resterande 4 stycken halkar efter och framförallt två som matvägrar nått fruktansvärt (en tar bara småtuggor på alger och växterna och är påtagligt mager). Den minsta ser mest ut som ett visset löv och jag lider med den..

Då kommer min fråga;

Ska jag redan nu gallra? Och är det ens möjligt tror nån med en kvalificerad gissning att driva upp två par i mitt 1000-liters? Eller ska jag gallra och sälja dom vidare (har inte plat med fler kar nu..). Eller ska jag låta naturen ha sin gång då min tanke var att en sån här grupp alltid måste ha en hack-kyckling? Dom gillar ju inte stress har jag märkt och att fånga fisk i det karet innebär att riva hela inredningen..
                        SA:

Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                        Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

Kommentar

• Big_Sal
                          Användare
                          • May 2010
                          • 315

Jag upplever lite samma grej... 2 av mina sammanlagt 4 har dragit iväg i storlek, en av de små var riktigt tunn ett tag och käkade inte alls, men en dag från ingenstans började han käka glupskt igen och nu börjar den lägga på sig lite också så jag håller tummarna, (kommer nog alltid vara minstingen ändå)

Jag hade väntat tills jag har ett "säkert" par innan jag börjat gallra i alla fall, speciellt med att ta bort "svagisarna", känns som varje gång man tar bort den svage kommer det alltid komma en ny som är svagast.

Ang om det går att hålla 2 par i ett 1000-liters kan jag inte svara på då detta är mina första "stora, aggressiva" fiskar och har ingen aning riktigt om hur de ska hållas.

Hur som lycka till!

Kommentar

• Big_Sal
                            Användare
                            • May 2010
                            • 315

Här är min största firre, ca 12-13 cm, börjar färga ut fint nu...

Kommentar

• DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

Grym firre jag jobbar på att ta lite foton framöver...

///David

Kommentar

• RobinH
                                Användare
                                • August 2008
                                • 2150

Ursprungligen postat av Big_Sal
                                Här är min största firre, ca 12-13 cm, börjar färga ut fint nu...
                                Jag känner igen den från jägerzoo, med den missbildade ryggfenan. fina färger annars på den.
                                CA

Kommentar

Arbetssätt...