Cichlasoma cf Ornatum -> Det var gephyrum :)!
Kollaps
X
-
-
Du har nog rätt, har sett en film på en hona som blir nästintill identisk med en festae vid lek fast istället för den röda färgen bli sådär gulgrön mellan ränderna (det ska finnas en nära släktskap mellan arterna, och ornatum ska tydligen tillhöra uropthalmuskomplexet dessutom..). Hittar den dock inte i nuläget men fina är dom iallafallSA:
Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"Kommentar
-
Ni verkar ha kommit över en riktigt trevlig firre samt med potential att bli ordentligt snygg! Grattis!
Jag emotser fler filmer/bilder med stort intresse.
Mvh/Andreas.Kommentar
-
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Så äntligen hittade jag bra info om könsbestämning. Hanarana ska ha mer skarpa färger och framförallt så ska "prickarna" vara mer framträdande hos hanar än hos honorna. Tyvärr kan man nog inte se det förrens de färgat ut helt då med andra ord. Vidare så luskade jag fram att de blir könsmogna lite tidigare än sina kusiner festae, vid 6-7 inches (om det nu är tidigt..).
Bild 1. Här har ni en bra bild på skillnaderna mellan könen, hanen till höger och honan till vänster.
Bild 2. Även en bra bild på en hona som visar klart deras släktskap med festae.SA:
-
Lite bilder på nuvarande status:Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Hmm mittenbilden var ju bara ett virrvarr, nåja den får stanna.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
-
-
Kommentar
-
Tackar tackar. Det värmer.
Jo de växer så det knakar minst sagt. Den största har fått en lite mer putande mun med konkav överdel av huvudet och är väl 8cm eller så.
Det börjar synas lite rött på toppen av ryggfenan och svagt grön nyans i fjällen strax bakom huvudet annars en svag gulrosa ton.
Ni andra då, hur går det med firrarna?Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Har samma storlek men lite andra färger tycker jag, mer åt det grön/lila hållet.. Har så förbaskat dålig kamera men ska försöka fixa in lite bilder om jag lyckas ta några bra. En tanke som jag kom på förresten, om gephyrum är en naturlig hybrid mellan ornatum och atromaculatum måste ju båda sistnämda finnas naturligt i rio san juan?!SA:
-
Ja det låter ju vettigt, men jag undrar om det är en hybrid. Jag har också en känsla av att fångstplatserna är lite oklara. Det vore ju kul att höra Kullander uttala sig om detta då han har haft en del åsikter tidigare.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Det såldes F1'or ett tag sedan men fick aldrig tag pa killen. Dom har en enorm lek täckning. Dom blir nästan gröna med blod roda fenor. Kropps formen var mer avlång på exemplaren jag sett bild pa jamfort med dina.Senast redigerad av Norrland; 14 June 2011, 12:09.Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.Kommentar
-
Vet inte hur fallet är med just ornatum, men en del djur förändrar sin kroppsform efter sin levnadsmiljö så som är fallet med t.ex. Theraps lentiginosus "high body" vs. Vanliga formen som är mer långsgträckt och är veroende på vattenhastigheten.SA:
Kommentar