Cichlasoma cf Ornatum -> Det var gephyrum :)!
Kollaps
X
-
-
Be careful when speaking. You create the world around you with your words.Kommentar
-
Men den såg iofs pigg ut, men såret var ju inte så trevligt.
Fast en jodopaxbehandling kanske klarar det, det har den gjort förut.Åter till CA
Det är där jag hör hemmaKommentar
-
sånt suger verkligen. Var riktigt orolig att min dominanta "hona" skulle tyna bort då hon inte käkat på riktigt länge men som om inget hade hänt har hon börjat igen. Så än finns det hopp här i söder i alla fall.
Har två extrafiskar om du har vägarna förbi neråt, en stor och en mindre, tror de är hane och hona men de är inte alls utfärgade, dominerande paret tillåter inte utfärgning.Kommentar
-
Tack för stödet allihop, synd att alla alternativ är så långt borta. Hade varit kul att se fullbordad lek.
Kanske säljer jag hannen och byter profil på det akvariet...Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
såg att han guapote-mel eller vad han heter la upp en video på sina firrar som han misstänkte höll på att leka... vet inte om det blev nåt. Hans fiskar är dock gigantiska jämfört med mina. ser ut att vara 20-30 på videon.
edit: länk till videon
Kommentar
-
Läste att det inte blev nått för hans par heller på ett annat forum.
Någon hade en teori att vid första leken är äggen av dålig kvalitet för att dom är gamla och därför misslyckas oftast första lekarna. Nån som har läst nått liknande med bättre källa än ett forum eller mer info?
Har flyttat på robertsoni-paret nu och nu kör jag artkar för hela slanten, blev less på robertsonihanens ständiga störande av leken så dom fick gå. Satsar för fullt nu med höjd temperatur (26-27 grader) och vattenbyten samt ny sats av räkmix. Hoppas dom kommer till skott nu när dom blir regerande par i karet.
Skulle ändå vara kul om vi kunde etablera en tåligare mer akvarieanpassad stam för det är ju en fantastisk art.
För övrigt sitter jag och klurar på om det kanske är en art med lite lägre temperaturtollerans? Tillväxttakten är den lägsta jag sett hos en ciklid vilket känns lite som en anpassning till en lägre temp och kanske varför man misslyckas oförklarligt med magproblem? Ajja bara en teori..SA:
Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"Kommentar
-
Jahapp nu lekte dom i förrgår igen... Skulle varit en rolig nyhet om jag inte skrev detta från Finland och är där hela julen. Han se att hane nummer två kuppade under leken och försöker ta över hela karet (och lyckas rätt bra vad jag hann se). Jäkla skit att det ska ske nu när jag en gång är borta. Lär väll komma hem till ett sönderfightat kar och över två års slit ner i toalettstolen (God jul guldsömmen).
Håller tummarna och hoppas dockSA:
-
Tummarna hålles!!Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Suck nu har jag ingen kvar längre. Tråkigt det var en enormt vacker firre som jag gärna hade haft längre och sett växa till sig, lek osv. Nu blev det inte så. Så det får bli lite sorgekaffe idag och en liten promenix.
Hur går det för er andra? Blire nåt, eller?Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Tråkigt att höra! Har själv lite problem med mina, dominanta paret verkar må lite sådär, honan käkar fortfarande kasst, medan hanen har fått svårt att hålla sig uppe i vattnet, så fort han slutar simma ligger han på botten, de andra två verka må bättre, den större av de har färgat ut mer, och den mindre är nu betydligt större än dominanta honan.
Har haft planer på att sätta upp ett kar och ha ett "par" per kar, med ett par zebraciklider i varje också och inget annat, men finns varken pengar, tid eller ork just nu...Kommentar
-
Äggen borta när jag kom hem, en större hane tog över karet över julen (och har norpat den dominanta honan hehe) då jag var borta men ingen död än i alla fall.. Tråkigt att höra DaRe men förhopningsvis lyckas någon snart med leken och får mer tåliga f1r ut på marknaden. Egentligen bäst med f1 om man vill satsa på en art tycker jag då dom vuxit upp under akvarieförhållanden och är inte lika jobbiga att hålla som de vi haft.SA:
-
-
-
Nu hittade du ett gammalt inlägg tror jag Alf, men visst duger det gott med Gephyrum!Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Kommentar