Ferdinand var riktigt fin må man säga!! PRyder vilket kar som helst, är han kaxigare än Ornatumen menar du?
Cichlasoma cf Ornatum -> Det var gephyrum :)!
Kollaps
X
-
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet -
Han vinner på pondus nu medans ornatumen växer ikapp (och om sen..)Men sen så blir det nog en stryckfisk tyvärr.. Men dom e riktigt snygga nu (hoppas på lek snart)SA:
Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"Kommentar
-
Har tråkigt så här kommer tre färska bilder på min största, har någon förslag på eventuellt kön?
Gissar att den är ca 13 cm.
Edit: Fan bilderna ser mkt bättre ut i mobilen hehehe...Kommentar
-
Jag skule tippa hane pga av prickarna, när min hona var 13 var hon mer eler mindre slät i ansiktet. Även prickarna på kroppen är väsentligt färre hos honorna.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Håller med DaRe, spontant en hane. Dom brukar växa snabbast lite i regel också så det är troligt. Snygg är han/den i alla fallSA:
-
Såg idag efter vattenbyte att 2 av fiskarna höll ihop mer än vanligt och att den största spände upp sig och "dansade" för den mindre på klassiskt ciklidvis. Greppade snabbt som ögat tjejens kompaktkamera och detta är resultatet, smutsiga rutor och sånt vet jag om hehehe..
Tror att jag kan ha fått ett par... Nu ska vi se om de har lust att leka lite också...Kommentar
-
Stiligt, konstigt att din hona har så mycket mer prickar i fejjan än min eller tvärtom kanske konstigt att min har så få prickar?Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Kan inte utesluta att det är två hanar iofs... Kan vara nån form av uppgörelse mellan dem om vem som ska regera...
Eftersom jag hoppas på par så var det det första som kom upp... Ska observera och rapportera...Kommentar
-
Tittade till dem precis och den store gräver en grop bakom en rot... Håller tummarna! god natt allaKommentar
-
Min hona hade väldigt mycket prickar innan hon tappade dom 0ch färgade ut också så det kan mycket väl vara en hona eftersom hanen reagerar på det där sättet. Pilsk var han i alla fall hehe. Den mörka bården de får på de opariga fenorna antar jag är ett tecken på könsmognad. Intressant att du får det här beteendet vid vattenbyte. Tror verkligen att stimulera regn/regnperiod är nyckeln till lek på dessa. Själv har jag mycket darr av honan och ett totaluppgrävt kar av hanen (lucky me..), men inga tecken på att göra allvar av småflörtandet
Mycket karaktär på den hanen med den ryggfenan, läcker!SA:
-
Japp han är min absoluta favoritfisk av de jag har hållt hittills... Jag har funderat lite kring beteendet. Märker att mina nästan omedelbart efter släckning hittar sitt sovställe och "stänger av" medan alla andra fiskar är mer eller mindre aktiva betydligt längre, undrar om man inte skulle ge dem "månljus" av nåt slag för att de inte skall avbryta eventuella lekförberedelser... Vet inte alls om det finns dokumenterat att vissa arter leker endast vid fullmåne eller nåt sånt men satt och lekte med tanken innan idag...Kommentar
-
Japp han är min absoluta favoritfisk av de jag har hållt hittills... Jag har funderat lite kring beteendet. Märker att mina nästan omedelbart efter släckning hittar sitt sovställe och "stänger av" medan alla andra fiskar är mer eller mindre aktiva betydligt längre, undrar om man inte skulle ge dem "månljus" av nåt slag för att de inte skall avbryta eventuella lekförberedelser... Vet inte alls om det finns dokumenterat att vissa arter leker endast vid fullmåne eller nåt sånt men satt och lekte med tanken innan idag...
Dom är ju vf så deras beteende är något mer utpräglat än odlade arter (kan debatteras). Prova hejvillt vad som kan funka. Tror dock inte din hona är lekmogen ännu då den inte färgat ut men prova. Håller tummarna för alla, skulle vara riktigt roligt om någon här skulle lyckas med lek!SA:
-
Spännande tanke med månljuset, jag har också noterat att de snabb faller i sömn efter att det blir mörkt. Jag har en nedtrappning av ljuset genom att jag har 2 par lysrör som släcks med 15 minuters intervall. Vet inte om det hjälper det hela dock...Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
funderar på om man inte, när de inleder nåt parbeteende och gräver gropar tillsammans, skulle installera en spot över stället de gräver på och låta den lysa under nästkommande nätter.
skum mening men det är sent och tror ni fattarKommentar
-
Fast jag märker på andra rter att de blir lite stressade av nattlampor så jag brukar minimera under tiden rommen finns i det enda akvarium där romen annars försvinner på natten. Jag tänkte mer av riktigt svag spot, men det kanske är det du tänker på också.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Kommentar